Gjest Annelise Skrevet 3. desember 2002 #1 Del Skrevet 3. desember 2002 Hei! Jeg har aldri tatt en fastekur tidligere, men har kanskje tenkt å prøve det nå. Har hørt så mye positivt om det. At det skal være sunt og rensende for kroppen. Man kvitter seg med mange opplagrede giftstoffer og "slagg" som har hopet seg opp. Jeg var i helsekost forretningen og spurte der, og fikk da vite at de har slike ferdige "pakker" hvor en kur er på 1 uke. Det var ikke så dyrt heller. Mitt spørsmål er om noen andre her har prøvd en slik kur før, og hva er evt. deres erfaring med det? Har dere evt. prøvd faste på noen annen måte. Hjelper det? Altså: føler man seg litt mer kvikk og opplagt etterpå, eller merker man ikke noen forskjell. Vet som sagt lite om emnet og tar gjerne imot all informasjon om faste med stor takk! Hilsen meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 3. desember 2002 #2 Del Skrevet 3. desember 2002 Jeg kjøpte fastepakke en gang i tiden. Det var en kur hvor man skulle drikke grønnsaksjuice, fruktjuice, te og vann. Grønnsaksjuicen smakte forøvrig jævlig. Jeg gjennomførte aldri kuren fordi jeg fikk så lavt blodsukker etter et par dager at jeg holdt på å gå i koma. Jeg sovnet hele tiden og klarte ikke å snakke engang. Samboeren min ble dritredd og trodde jeg var døden nær. Det var skikkelig guffent så jeg har holdt meg unna fasting etter det. Jeg var sannsynligvis for aktiv til å kunne faste. Mitt råd er at skal du faste bør du vite hva du gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 3. desember 2002 #3 Del Skrevet 3. desember 2002 Jeg har aldri prøvd noen fastekur, men aromaterapimassasje hjelper også kroppen med å kvitte seg med slaggstoffer. Jeg gikk ukentlig til aromaterapi i 8 uker, og nå, to uker senere, er jeg full av "kviser" på ryggen. Dette er slaggstoff som kommer ut av kroppen, og det går over etter noen uker. Samtidig har jeg gått ned i vekt tror jeg (har ikke vekt, men klærne er blitt for store) :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annelise Skrevet 4. desember 2002 #4 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei! Takker for svar. Hvis jeg skal ta en kur så har jeg uansett ikke tenkt å holde på lenger enn en ukes tid. Den pakken jeg spurte om i helsekost butikken var visst for en uke. Men man bør vel ta det litt med ro den uken man faster, ikke drive med hardtrening osv. Er det evt. noen som vet om andre ting man kan gjøre for å rense kroppen? Er ikke noe galt med meg i den forstand, men føler meg litt "uggen" og kunne tenke meg å rense opp skikkelig i systemet for jeg har hørt så mye positivt om det. Er det noen som har prøvd lymfedrenasje? Det skal vel også være ganske rensende?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 4. desember 2002 #5 Del Skrevet 4. desember 2002 hei annelise! jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli en av dem som faster frivillig - har alltid sett for med de folkene som bleke, magre, anemiske mennesker som sitter forfrosne under pleddet sitt der de klamrer seg fast til lunken kålsaft eller noe i den duren... - rimelig fjernt fra det lubne pasjonerte matvraket jeg er! etter en periode der jeg hadde tatt litt medisiner og følte meg litt gruggen i kroppen, fortalte imidlertid en venninne begeistret om en fastekur hun hadde prøvd og var helt i 100 over. førsøket verdt tenkte jeg, og løp og shoppet sitroner og natursirup til den store gullmedaljen. du blander selv det du skal drikke. på helsekosten finner du en liten bok som beskriver blandingsforholdet og det forklares på en god måte hva som skjer i kroppen under kuren - spør etter "sitronsaftkuren". blandingen består av ferskpressede sitroner, natursirup (en blanding av lønne- og palmesirup - fås kjøpt på helsekosten) og cayennepepper blandet i vann. dette drikker du inntil tre liter av her dag, sammen med diverse rensende teer - i utgangspunktet i 10 dager (selv har jeg gjort det så mange ganger nå at jeg vanligvis bare faster en uke). jeg forventet å bli slapp, sulten, grinete og alt det en vanligvis blir når en ikke får mat, men opplevde det stikk motsatte!! den første eller to førsta dagene er du småsulten, men ordentlig sulten rekker du ikke å bli så mye som du skal drikke, og tredje eller fjerde dagen vil en ved første gangs faste føle seg mer eller mindre fyllesjuk p.g.a. alle avfallsstoffene som er frigjort, men fremdeles ikke skilt ut av kroppen. men utenom dette føler jeg meg sjelden bedre enn når jeg faster - jeg blir både mer fokusert og får mer energi. hvorvidt en orker hard fysisk aktivitet er individuelt - jeg unngår regelrett trening disse dagene, men går gjerne lange turer og padler kajakk uten at det er noe problem. etter fastekuren er huden klarere, håret blankere, humøret på topp og samvittigheten god for lange tider framover! en vet at kroppen har kvittet seg med masse slaggstoffer og jammen meg forsvinner det ikke noen kilo også! :D imidlertid er det ikke på grunn av vekta jeg gjør dette to til tre ganger i året (selv om jeg så absolutt har godt av det), men fordi jeg kjenner hvor utrolig godt det gjør puh.... ble langt dette! men håper det kan gi deg svar på noe av det du lurte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 4. desember 2002 #6 Del Skrevet 4. desember 2002 Forsøkte faste en gang, men grønnsakjuicen smakte så grusomt at jeg ga opp første kvelden. Reiste til Peppe's og kjøpte pizza med kjempegod samvittighet. Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annelise Skrevet 4. desember 2002 #7 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei Liten! Tusen takk for veldig informativt svar. :D Jeg også har kanskje sett for meg faste som noe litt snodig som "lillafriker" driver med Men jeg har snappet opp litt her og der om at det er veldig bra for kroppen hvis man gjør det riktig og ikke overdriver selvsagt. Jeg tenker heller ikke på det i forbindelse med vekten, men mer for å få "renset systemet" litt skikkelig. Har jobbet mye de senere årene og føler at kostholdet har blitt både slurvete og uregelmessig. Til tider har det også blitt underskudd på søvn, så jeg føler absolutt at kroppen kunne hatt godt av å kvitte seg med en del "gørr" som sikkert har lagret seg opp. Har blant annet fått veldig uren og kvisete hud i det siste året, noe jeg aldri har vært plaget særlig med før - så jeg har en mistanke om at det kan komme av slagstoffer som har hopet seg opp i kroppen p.g.a. en litt slurvete livsstil og mye jobb som sagt. Jeg har notert meg at jeg skal spørre i helsekostbutikken etter sitronsaftkuren, tenker som så at jeg har jo ingenting å tape på å prøve ihvertfall. Noen har nevnt at de juicene man får til slikt smaker grusomt... , men "medisin" skal vel smake litt vondt noen ganger :-) Jeg vil ihvertfall prøve å se om jeg generelt føler meg bedre og om huden blir klarere som du sier. Var veldig oppløftende for meg å lese om de positive virkningene. Igjen tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 4. desember 2002 #8 Del Skrevet 4. desember 2002 bare hyggelig!! noen nevnte aromaterapi litt tidligere i tråden her og kombinasjonen er glimrende! selv har jeg brukt å gå til aromaterapi 2 ganger i løpet av en 10 dagers fastekur - vanligvis 3. og 10. dagen. hjelper til å sette fart på prosessen, og det gjør godt å stelle litt ekstra godt med seg selv når en holder på med slikt glemte å nevne en bivirkning - en fryser lettere, spesielt når en har fastet en stund. da hjelper det å pøse på med mer cayenne, men smaken blir ... blir spennende å se om du kaster deg på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå