Baby Skrevet 7. mai 2006 #1 Skrevet 7. mai 2006 For noen år siden ble det innført en prisdifferensiering på den maten du spiste på et spisested og den du tok med deg. De fleste spisesteder opperere derfor med to priser/prislister. Nå er det en kaffebar jeg ofte går på som ikke differensierer på pris uansett om du spiser/drikker der eller om du tar med deg. Når jeg spurte om hvorfor, sa de at det er fordi at stedet betaler halve momsen for deg når du spiser der. Altså, de påstår at alle betaler halv moms, men at de sponser resten av momsen på de som spiser der. Hva syns dere om denne forklaringen? Jeg syns den er tynn. Syns 32 kr for en take away latte er dyrt. Bare så syns de har god kaffe og mat der.
skrue Skrevet 7. mai 2006 #2 Skrevet 7. mai 2006 Antallet sløve kunder / for dårlig konkuranse fører til at en bedrift gjør dette.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #3 Skrevet 7. mai 2006 Jeg jobbet på en kafe som løste det slik rett etter momsreformen. Vi registrte forskjellig moms til staten, men prisen var den samme. Synes ikke denne løsningen er noe verre en hvordan dagligvarebutikkene har tjent på momsreformen: først ble momsen halvert. Det viste seg imidlertid at butikkene ikke hadde satt ned prisen så mye som de burde. Derfor ble momsen satt opp 2pp, med det resultat at butikkene satte opp prisene ytterligere. Hvis du synes det er så dyrt der du handler, får du bare gå et annet sted å kjøpe kaffend din. Det er forbrukernes makt det. men så lenge kafeen registrerer riktig moms til staten, og innbetaler riktig beløp gjør de ikke noe galt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Jeg tror IKKE noe på at de betaler halve momsen for de som spiser der. De LEKER nok ikke butikk, heller. Nei, de tar den samme prisen på begge deler, nemlig in-house prisen. De kronene de da tjener på de som kjøper take-away, putter de i lomma. Et sted jeg vet om, sluttet med take-away da denne ordningen ble innført. Ergo trengte de ikke å operere med to priser. Men gjestene kunne velge om de ville ha kaffen i kopp eller pappkrus, og ingen nektet dem å ta med pappkruset ut...
Baby Skrevet 8. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2006 Jeg tror IKKE noe på at de betaler halve momsen for de som spiser der. De LEKER nok ikke butikk, heller. Nei, de tar den samme prisen på begge deler, nemlig in-house prisen. De kronene de da tjener på de som kjøper take-away, putter de i lomma. Et sted jeg vet om, sluttet med take-away da denne ordningen ble innført. Ergo trengte de ikke å operere med to priser. Men gjestene kunne velge om de ville ha kaffen i kopp eller pappkrus, og ingen nektet dem å ta med pappkruset ut... ← Det er akkuart det jeg mener også, derfor blir jeg så provosert når han prøver å bortforklare det. Regelverket skulle vært litt klarere, for poenget var vel at det skulle bli billigere med take away.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå