Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig lys i huden og akkurat nå er jeg melkehvit med blålig undertone. Jeg har prøvd selvbruning i alle varianter (siste var clarins liquid bronze), men jeg blir gul og det er ujenvt. Jeg får vanskelig farge, men litt får jeg.

Hvis jeg smører kroppen og ansiktet med solfaktor 15, vil jeg da få en liten farge? Jeg ønsker egentlig bare å gå bort fra å være smurf stadiet. Er dette dumt med tanke på tidlig aldring? Bør jeg holde meg helt unna solen og godta at jeg er så lys? Ønsker ikke å se ut som en rosin når jeg er 30 heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lik, og smurte med faktor 15 i fjor. Ikke noe problem, man får farge. Det tar bare bittegranne lengre tid, og man unngår å bli solbrent.

Skrevet

Ja, du får fortsatt farge med faktor 15. Jeg bruker det selv. Tar litt tid før du blir brun, men til gjengjeld blir du ikke rød og fargen holder lenger! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg bruker faktor 20 i ansiktet (og kroppen av og til). Blir brun for det.

Skrevet

Jeg er også lys i huden, og har alltid tenkt at med faktor 15 vil virke som "sunblock" på meg..

Gjør den ikke det, altså?

Hva er egentlig forskjellen på f.eks faktor 15 og faktor 4?

Skrevet
Jeg er også lys i huden, og har alltid tenkt at med faktor 15 vil virke som "sunblock" på meg..

Etter hva jeg har forstått så kan du være 15 ganger så lenge i solen med spf 15 uten å bli brent. Med spf 4, fire ganger så lenge osv. I forhold til å ikke ha smurt seg da.

Gjest gjest1
Skrevet

Sunblock finnes ikke, men faktor 30+ er så nærme som man kommer.

Det solfaktor egentlig henspiller på er tiden man kan tilbringe i solen uten å bli brent. Med solfaktor 2 kan du være dobbelt så lenge i solen enn hvis du ikke hadde brukt solkrem.

Solfaktor 4 er latterlig lite.. Alt under 10 er galskap spør du meg.

(Min personlige synsing er at noe av grunnen til at Norge ligger som nr 2 på hudkreftlisten, er at man får kjøpt solfaktor 2 og liknende. Det gir en falsk følelse av beskyttelse.)

Skrevet

Men, viss jeg smører meg hver 4. time da...?

Vil solfaktor 4 gjøre samme nytte?

...høres litt rart ut... :forvirret:

Gjest gjest1
Skrevet
Men, viss jeg smører meg hver 4. time da...?

Vil solfaktor 4 gjøre samme nytte?

...høres litt rart ut... :forvirret:

Det kommer an på hvor fort du blir brent. Men faktor 4 gjelder IKKE i 4 timer, det kan jeg garantere deg.

For å bruke meg selv som eksempel.. Jeg blir brent på en halvtime hvis det er skikkelig sol ute. Med solfaktor 4 så kunne jeg muligens vært ute en knapp time uten å bli brent, men det ville neppe vært sunt. Det er ikke bare solbrenthet som er skadelig.

Huden trenger ca 15 minutter med dagslys for å lage D-vitaminer (antagelig mindre med sollys). Alt over det bryter bare ned celler.

Skrevet

Synes det er irriterende når de i blader har reportasje om viktigheten med god beskyttelse i sola, med høye faktorer og helst hatt og tynne klær....

...samtidig som de har en superbrun dame som illustrasjon... :forvirret:

Jeg blir ikke brun med klær på jeg... :sur:

Gjest Gjesta
Skrevet

Faktoren er bare et mål på UVB-beskyttelsen, og det er først og fremst UVA-strålene som både forårsaker hudskader og gjør deg brun. UVA-faktor måles på annen måte, jeg har ikke helt skjønt systemet.

Jeg bruker selv enten faktor 15 eller 20 på kroppen, og 30 i ansiktet, og blir uansett brun.

Gjest Gjest
Skrevet
Faktoren er bare et mål på UVB-beskyttelsen, og det er først og fremst UVA-strålene som både forårsaker hudskader og gjør deg brun. UVA-faktor måles på annen måte, jeg har ikke helt skjønt systemet.

Jeg bruker selv enten faktor 15 eller 20 på kroppen, og 30 i ansiktet, og blir uansett brun.

Så uansett hvilken solfaktor du bruker så vil samme mengde brunfarge (bare forskjellig tid) gjøre til at du eldres fortere?

Gjest Gjesta
Skrevet
Så uansett hvilken solfaktor du bruker så vil samme mengde brunfarge (bare forskjellig tid) gjøre til at du eldres fortere?

Sannsynligvis, ja. Men samtidig har jo en moderat mengde sol positive effekter også, fordi sollys er den viktigste kilden til D-vitamin, som blant annet er viktig for beinbygningen.

Gjest gjesta
Skrevet

Sunblock finnes. Jeg har solkrem i 50+

Heldigvis kan jeg slutte å bruke den snart.

Gjest Gjest
Skrevet

Har hatt solkrem med faktor 100 - trodde legen tullet da jeg fikk beskjed om å bruke den...

Skrevet

:overrasket: Oi!

Hva var i veien med deg da? (...om jeg kan spørre...:rodme:)

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk veldig mye soleksem på en gang samt at jeg var brent når jeg var i Afrika - uheldig kombinasjon... Fikk beskjed om å bruke sf 100, ha på klær og holde meg i skyggen. Festlig :sur: Og, dette på grunn av at jeg var alt for sløv med solfaktor i utgangspunktet. Brukte kun sf 30 og burde brukt 60-70.

Skrevet

Bruker alltid faktor 30, blir fort brun og aldri brent ;)

Skrevet

Oi...!!:overrasket:

Noe å tenke på når jeg skal til Afrika i jula!!

Gleder meg! :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...