Englepus Skrevet 7. mai 2006 #21 Skrevet 7. mai 2006 Har ikke barn selv, men har jo tenkt på navn til eventuelle barn, men det har aldri vært viktig for meg at det skal være lett å uttale på engelsk. Men nå har jeg funnet meg en engelskmann, og hvis vi skulle finne på å få barn en gang vil vi nok gå for et navn som er lett å uttale både på engelsk og norsk. Men det er jo nokså naturlig da vi vil ha familie i begge land.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #22 Skrevet 7. mai 2006 Ei venninne av meg har brukt dette argumentet, ja, at det bør kunne uttales på engelsk. Nå synes jeg de har valgt fine navn til barna også, da, men jeg ser egentlig ikke helt de gode grunnene (ingen av foreldrene har bodd utenlands heller..). Jeg har bodd i utlandet og opplevde det ikke som problematisk å måtte stave navnet mitt noen ganger, og kjenner mange med mer erkenorske navn enn meg, som har klart seg problemfritt i både engelsk-, fransk- og spansktalende land, ja noen har til og med klart å gifte seg med noen som ikke uttaler navnet deres rett/norsk, andre igjen har gjort en bra karriere til tross for norsk navn.... Et annet argument mot; om navnet kan uttales på engelsk er det vel ikke sikkert det kan uttales på spansk f eks.
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2006 #23 Skrevet 7. mai 2006 Jeg skjønner godt at folk ønsker å gi barna sine navn som kan uttales på andre språk enn norsk. ← Det skader i hvert fall ikke. Selv har vi mange ganger erfart at det er praktisk å ha navn som er gjenkjennbare også utenfor Norge, og gutta våre har fått tilsvarende navn. At noen eventuelt synes Daniel og Thomas er lavstatusnavn må jeg innrømme at jeg tar med ganske stor ro.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #24 Skrevet 7. mai 2006 Det morsomme er jo at de i USA har de merkeligste navn, og gjerne velger navn som i utgangspunktet ikke er enkle å uttale på engelsk. Mange i USA er opptatt av å vise røttene sine, og også har spesielle navn. Mens her i Norge går vi i motsatt retning, og velger navn som ikke er typisk norske? Og jeg tror faktisk ikke det blir så mye lettere å ha såkalte internasjonale navn. Å ha et spesielt navn er jo glimrende for å komme mer i snakk med folk: da hører man med en gang at man har aner fra et annet land, og kan snakke litt rundt det. . Og tenk så kjedelig hvis alle i hele verden skal kun velge mellom et visst antall internasjonale land som er enkle å uttale i alle land?
Veslejenta Skrevet 7. mai 2006 #25 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har i Norge et veldig enkelt navn, men det er klin umulig for engelskmenn å uttale det. Bodde i England i 3 år, og enkelte av kompisene mine begynte å kalle meg ved et helt annet navn, rett og slett fordi de ikke klarte å uttale navnet mitt. Når vi får barn så kommer de nok til å få navn som er vanlige i Norge, men jeg kommer også til å tenke på hvordan de er å uttale. Vi bruker mange navn i Norge som også brukes i andre land, og som er enkle å uttale, som Anne, Erik, Helene, Thomas etc. Man behøver ikke å bruke navn som Melissa og Samantha.
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2006 #26 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har ei venninne som er gift med en engelskmann. De har to barn, og begge barna har fått det jeg vil kalle typisk norske navn, men som er lette å uttale uansett språk. Et islandsk par jeg kjenner, har derimot gått for erketypiske islandske navn som kanskje ikke er så vanlige i Norge. Poenget er vel helst at navnene skal være brukelige i det landet der man oppholder seg mesteparten av tida.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #27 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har aldri tenkt at navnene til barna mine skal være mest mulig internasjonale, men det viser seg at de navnene jeg liker stort sett er "engelskvennlige." Dessuten føler jeg at typisk norske navn ikke passer til mine barn ettersom jeg har utenlandske aner. (Synes en asiatiskpreget Odin eller Frøya blir litt feil! )
Jaheira Skrevet 7. mai 2006 #28 Skrevet 7. mai 2006 Jeg valgte navna til barna mine ut i fra hva jeg likte, og ikke ut i fra hvor vidt det gikk an å uttale navna på Engelsk. Eneste jeg unngikk var å bruke såkalte populære navn. Ønsket ikke at barna mine hadde ett navn som mange andre brukte.
Gabriella Skrevet 7. mai 2006 #29 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har to fornavn - det første er et klassisk navn som passer godt på mange språk, uten å være typisk "harryinternasjonalt" som f. eks Michelle, mens det andre er norsk, med norrøn opprinnelse. Synes det er en fin kombinasjon.
Gjest Binna Skrevet 7. mai 2006 #30 Skrevet 7. mai 2006 Når jeg tenker etter så er faktisk ikke fornavnet mitt noe stort problem, etternavnet derimot... det er ikke mulig å uttale på engelsk. Eneste gangen det har vært noe problem er når det har blitt ropt opp på speaker og jeg ikke har kjent det igjen.
Gjest Gjest_NinjaTurtle_* Skrevet 7. mai 2006 #31 Skrevet 7. mai 2006 Det er vanskelig med navn. Selv har jeg vært mange år i utlandet, og hadde det ikke vært så "rart" å bytte navn, eller hadde jeg ikke vært så redd for at det hadde blitt oppfattet som sært hadde jeg byttet både etternavn og fornavn. Etternavnet hadde jeg tatt fra et annet ledd i familien. Problemet er at det sier noe om deg. Jeg liker ikke å bli sett på som forfengelig i hjemlandet (selv om det er akkurat det jeg er). Det er jo også strange å treffe igjen gamle venner/venninner og så heter du plutselig noe annet. Det finnes unger som går på internasjonale skoler i Norge, og det finnes flerspråklige barn, og det finnes språkgenier som klarer å lære seg språk så det høres ut som morsmålet sitt (selv om DET er sjelden vare..) Alle disse gruppene tror jeg profitterer på å ha et navn som er lett å uttale på forskjellige språk. Hvis jeg skulle gi navn til egne barn nå, ville jeg måttet ta hensyn til mange ting. Det skal ha litt særpreg, men ikke på en negativ måte som kan føre til mobbing. Det skal ha gode muligheter for å kunne uttales internasjonalt, men ikke måtte uttales engelsk/fransk/tysk i Norge. Det skal kunne assosieres med hudfargen, kinesiske navn på norske gutter vekker fort negative assosiasjoner hos dømmende voksne. Jeg er ikke så opptatt av å bevare det norske. Jeg er norsk i maaaange ledd bakover, men det er ikke min skyld at jeg er født i et land som har stygge og kjedelige navn som standard. For å være helt ærlig, mange fine dialekter i Norge, men navnene er da forferdelige? Jeg tror ikke det er mange land som har så vanskelige og stygge navn som nordmenn, og jeg må si jeg skjemmes over mitt eget navn også. Jeg har sett på resultatlister fra internett, og visket ut mitt eget etternavn i excel og satt inn andre navneforslag. Hadde det vært litt mer tak i meg, hadde jeg byttet etternavnet mitt, men dessverre er jeg redd for litt negativ omtale av family'n.
Fortuna Skrevet 8. mai 2006 #32 Skrevet 8. mai 2006 Jeg ser absolutt det praktiske i at barnet har navn som kan uttales på engelsk, men jeg hadde nok gått for det navnet jeg syns var penest, og ikke lagt hovedvekt på at det kunne uttales på flere språk.
salsera Skrevet 8. mai 2006 #33 Skrevet 8. mai 2006 Hvis vi får barn, kommer vi nok til å velge et navn som det er mulig å uttale i flere land. Samboeren min er ikke norsk, og da er det vel naturlig å velge et navn som kan uttales av familien i begge land uten problemer.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #34 Skrevet 8. mai 2006 Navn er en del av kulturarven vår, og er mer opptatt av å bevare gamle navntradisjoner enn å finne fancy navn som kan uttales over alt i verden. Det er så mange fjollete "Billeba"-navn på dagens unger.
Gjest Binna Skrevet 8. mai 2006 #35 Skrevet 8. mai 2006 Jeg kommer til å velge gamle, fine norske navn til mine kommende barn. Nå er både jeg og samboern norske, og har tradisjonelle navn da.
Gjest Neffi Skrevet 8. mai 2006 #36 Skrevet 8. mai 2006 Har lagt merke til en ny trend hvor foreldrene kaller barna sine navn som er internasjonale, slik at det ikke er noe problem å uttale dem på engelsk.. Hvorfor det egentlig? For meg blir det idiotisk når "Ola og Kari" kaller ungen sin for Sam.. Hvorfor er det så viktig for noen å være så internasjonale?? Det er de samme menneskene som må ha gifteringen på venstre hånd, kun for å være internasjonale, det er jo nesten bare i norge man har den på høyre hånd.. (Leste noen som mente det var høystatus i et annet innlegg her, i min "krets" blir det regnet som lavstatus...) ← Ehm? Hvorfor må alt bare være så ***** norskt heletiden?
Gjest Gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #37 Skrevet 8. mai 2006 Ehm? Hvorfor må alt bare være så ***** norskt heletiden? ← Fordi vi er norske kanskje? Hvorfor skal vi velge bort det norske?
Gjest Binna Skrevet 8. mai 2006 #38 Skrevet 8. mai 2006 Fordi vi er norske kanskje? Hvorfor skal vi velge bort det norske? ← Enig...
Gjest Neffi Skrevet 8. mai 2006 #39 Skrevet 8. mai 2006 Enig... ← Hvorfor skal vi ikke integrere oss med resten av verden?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #40 Skrevet 8. mai 2006 Gremmes hver gang jeg ser på oversikten over døpte i prestegjeldet. Unga skal ha to fornavn og to etternavn, og hvordan navnregla låter er det ingen som bryr seg om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå