Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Binna
Skrevet
Hva er egentlig, i deres øyne, en akseptabel grunn (ikke at vi trenger deres samtykke) for å bruke internasjonale navn? Må man ha en annen nasjonalitet? Holder det at man har oppholdt eller oppholder seg mye i et annet/andre land? Holder det at familien, litt langt bak i slekta, kommer fra et annet land? Holder det at man en gang i framtiden har planer om å flytte utenlands? Hvorfor er grunnen "vi liker navnet" ikke god nok?

De fleste navn brukt i Norge stammer faktisk fra helt andre språk og land. Er det egentlig noen forskjell på å hete f.eks. Katrine (som kommer fra gresk) og på å hete Samantha? Etter deres tankegang burde jo alle nordmenn gå rundt og hete Tor, Brage, Frøya og lignende navn. Jeg regner med at dere selv har valgt urnorske navn på deres barn? Eller?

Jeg har aldri ment at noen "trenger mitt samtykke", selv om jeg kan synes det er merkelig at Ola og Kari kaller ungen sin for Sam.

Jeg prøver bare å finne ut hvorfor det er så trendy.

Videoannonse
Annonse
Gjest Neffi
Skrevet
Jeg har aldri ment at noen "trenger mitt samtykke", selv om jeg kan synes det er merkelig at Ola og Kari kaller ungen sin for Sam.

Jeg prøver bare å finne ut hvorfor det er så trendy.

hehe, ja vi prøver å forklare deg ... :)

Gjest Binna
Skrevet
hehe, ja vi prøver å forklare deg ...  :)

Joda, men det var en grunn til at jeg etterlyste argumentene dine.. ;)

Aline; jeg ser poenget ditt.

Gjest Neffi
Skrevet
Joda, men det var en grunn til at jeg etterlyste argumentene dine.. ;)

Aline; jeg ser poenget ditt.

Aline?

Gjest Binna
Skrevet (endret)
OK, og mine ser du ikke?   :overrasket:

:ler:

Hehe, joda.. ser de jo :ler: Skjønner poenget ditt, bare savnet argumentene i starten. Arkana er veldig god på å argumentere for seg.

Endret av Binna
Gjest Gjest
Skrevet
Vel, for meg er ikke det poenget.

For meg er det merkelig å kalle ungen sin Alexis hvis man er tilknyttet det navnet pga en tv- såpe.

Det er mulig du og jeg har forskjellig oppfattelse av ordet "merkelig" da. Merkelig er ting som du vanskelig kan forklare. Og du har jo allerede gitt forklaringen, navnet ble funnet i en tv-såpe. Det er godt mulig at du vokste opp på en tid hvor det ikke fantes hverken tv eller såpe, og at det ikke føles naturlig for deg.

Hvorfor skal folk være så innmari skeptisk til ting som ikke er vanlig? De fleste unger som fødes er jo rimelig standardvare, så burde de i det minste ikke være glade for å få et fint navn, enten det er Alexis eller Eowyn?

Skrevet

Som jeg skrev i det forrige innlegget. Hva er forskjellen på Katrine og Samantha? Jeg regner med du selv ikke har valgt urnorske navn på dine barn, så hvorfor er du mindre trendy om du har kalt datteren din Katrine enn naboen som valgte Samantha?

Gjest Gjest
Skrevet
Som jeg skrev i det forrige innlegget. Hva er forskjellen på Katrine og Samantha? Jeg regner med du selv ikke har valgt urnorske navn på dine barn, så hvorfor er du mindre trendy om du har kalt datteren din Katrine enn naboen som valgte Samantha?

Glem det. Jeg tror du er den eneste som har tenkt så langt. Det har nok med det at Katrine har funnet innpass, Samantha har det ikke. Vanemennesker er ikke opptatt av intellektuelle problemstillinger.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har et ganske vanlig, internasjonalt navn og er forsåvidt fornøyd med det. Jeg vil at ungene mine skal ha enkle og greie navn uten for mye jåleri. Jeg syns det er viktig å tenke på at barna skal være voksne det meste av livet, og dermed ikke har et navn som gir folk assosiasjoner til en liten gutt eller jente.

Gjest Binna
Skrevet
Det er mulig du og jeg har forskjellig oppfattelse av ordet "merkelig" da. Merkelig er ting som du vanskelig kan forklare. Og du har jo allerede gitt forklaringen, navnet ble funnet i en tv-såpe. Det er godt mulig at du vokste opp på en tid hvor det ikke fantes hverken tv eller såpe, og at det ikke føles naturlig for deg.

Hvorfor skal folk være så innmari skeptisk til ting som ikke er vanlig? De fleste unger som fødes er jo rimelig standardvare, så burde de i det minste ikke være glade for å få et fint navn, enten det er Alexis eller Eowyn?

Tror nok det. Merkelig som i litt teit. Jeg er ikke så gammel da, vokste opp med de 80talls såpene..

Det viktigste for meg er om jeg liker navnet eller ikke. Ikke om det kan uttales likt eller bra på engelsk. Men vil tenke på om det betyr noe stygt på engelsk, eller er veldig lett å rime på noe stygt eller lignende.

Jeg startet tråden fordi jeg har tenkt over det i det siste, at det er "i tiden. Ikke fordi jeg er så himla tradisjonsfestet selv. (for det er jeg ikke..).

Skrevet
Unga skal ha to fornavn og to etternavn, og hvordan navnregla låter er det ingen som bryr seg om.

Vi har to etternavn på barna våre. Begge er veldig sjeldne og kun et fåtall har de.

Reglene er fulgt og i dag er jo reglene blitt ganske så liberale.

Jeg vil f.eks aldri bytte mitt etternavn hvis jeg og sambo giftet oss. Fordi pappan min er død og det eneste jeg har da er hans etternavn. Så om jeg har to etternavn og folk sliter med det,ja da anser jeg det for å være dems problem og ikke mitt. Det fins værre ting i verden å bekymre seg for enn ant. navn.

Gjest Binna
Skrevet

Nei, jeg ser ikke noe "forskjell" på Samantha og Katrine. Men fra eksempelet mitt; Sam, som er så internasjonalt at jeg synes det høres rart ut på norsk. Selv om man uttaler det "Sam" eller "Sæm" så blir det rart. Det blir liksom å ta i litt om du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Er det noe jeg IKKE tar hensyn til når det gjelder navnevalg, er om det kan uttales på engelsk. Jeg synes de typisk norske navna er fine jeg;)

Poenget til trådstarter er ikke, slik jeg oppfatter det, at man ikke kan bruke engelske navn hvis man liker dem. Poenget er; skal det å kunne uttale navnet i England være hovedgrunnen til at man bruker akkurat det navnet?

Jeg for min del synes ikke det blir veldig spennende om alle i hele verden går rundt med engelsk/amerikanske navn. Er sterkt i mot at vi skal ta i bruk enda mer av den engelsk/amerikaniske kulturen enn vi allerede gjør.

Skrevet

Nå tror jeg faktisk ingen velger navn utelukkende fordi navnene fungerer på engelsk eller andre språk, det er vel heller slik at man liker sånne navn i utgangspunktet. Eller, hvis man ikke klarer å velge mellom to navn som man synes er like fine, så velger man det mest internasjonale fordi det navnet har en ekstra fordel.

Som Arkana ser jeg ikke helt forskjell på Kathrine og Samantha. Jeg har selv et navn som opprinnelig er utenlandsk og dermed fungerer ypperlig omtrent overalt jeg drar, men det slår ingen som unorsk likevel.

Men hovedsaklig tror jeg altså folk velger navn de liker først og fremst, og smak kan vel egentlig ikke diskuteres? Nå får jeg vel halve KG på meg, men jeg synes faktisk det er en god del særere å kalle barna sine et norrønt navn som f.eks. Torgny, enn å kalle det f.eks. William.

Gjest Neffi
Skrevet
Nå tror jeg faktisk ingen velger navn utelukkende fordi navnene fungerer på engelsk eller andre språk, det er vel heller slik at man liker sånne navn i utgangspunktet. Eller, hvis man ikke klarer å velge mellom to navn som man synes er like fine, så velger man det mest internasjonale fordi det navnet har en ekstra fordel.

Som Arkana ser jeg ikke helt forskjell på Kathrine og Samantha. Jeg har selv et navn som opprinnelig er utenlandsk og dermed fungerer ypperlig omtrent overalt jeg drar, men det slår ingen som unorsk likevel.

Men hovedsaklig tror jeg altså folk velger navn de liker først og fremst, og smak kan vel egentlig ikke diskuteres? Nå får jeg vel halve KG på meg, men jeg synes faktisk det er en god del særere å kalle barna sine et norrønt navn som f.eks. Torgny, enn å kalle det f.eks. William.

Jeg er så enig!

Skrevet

Jeg trur ikke at navnet kan uttales på engelsk er hele grunnen til valget, men mange her skriver på sånne navnetråder at de vil ha et navn som kan uttales på engelsk. Dermed leter de bare blandt engelske navn.

Hvorfor? Vi bor jo i Norge!

Gjest Binna
Skrevet
Poenget til trådstarter er ikke, slik jeg oppfatter det, at man ikke kan bruke engelske navn hvis man liker dem. Poenget er; skal det å kunne uttale navnet i England være hovedgrunnen til at man bruker akkurat det navnet?

Jeg for min del synes ikke det blir veldig spennende om alle i hele verden går rundt med engelsk/amerikanske navn. Er sterkt i mot at vi skal ta i bruk enda mer av den engelsk/amerikaniske kulturen enn vi allerede gjør.

Takk.

Det virker jo som om det er veldig viktig for noen, ikke bare et pluss man ser ETTER navnet er gitt. Det er for noen et krav som stilles til navnet FØR valget...

Enig i at vi er nok påvirket av den engelske/ amerikanske kulturen som vi er..

Skrevet
Jeg trur ikke at navnet kan uttales på engelsk er hele grunnen til valget, men mange her skriver på sånne navnetråder at de vil ha et navn som kan uttales på engelsk. Dermed leter de bare blandt engelske navn.

Hvorfor? Vi bor jo i Norge!

At det skal kunne uttales på engelsk betyr vel ikke at det nødvendigvis er engelsk? For å velge et relativt vanskelig eksempel er jo ikke Solveig så utrolig vanskelig å uttale, selv om det ikke høres helt ut som den norske versjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...