Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet
Hvorfor skal vi ikke integrere oss med resten av verden?

Hvorfor skal vi?

Videoannonse
Annonse
Gjest Binna
Skrevet
Hvorfor skal vi ikke integrere oss med resten av verden?

Det finnes da andre måter å "integrere" seg på enn at alle unger i verden skal hete det samme..

Gjest Neffi
Skrevet
Det finnes da andre måter å "integrere" seg på enn at alle unger i verden skal hete det samme..

Joda, det var ikke det som var poenget. Om det finns andre måter eller ikke.

Selv kan mine barn gjerne bli oppkalt etter oldemor, ... eller så kanskje bestemmer jeg meg for at "Amy" er fint.

Bare; hva er galt med det?

Skrevet

Når dere treffer foreldre med disse grusomme dillete utenlandske navnene, hvordan kan dere vite at disse menneskene ikke har andre nasjonaliteter, ikke har en tilhørighet til andre land enn Norge? Det blir bare dumt å stemple dem automatisk som trendy og lavstatus eller hva det måtte være når dere faktisk ikke vet hvorfor de har valgt disse navnene.

Gjest Gjest1
Skrevet
Når dere treffer foreldre med disse grusomme dillete utenlandske navnene, hvordan kan dere vite at disse menneskene ikke har andre nasjonaliteter, ikke har en tilhørighet til andre land enn Norge? Det blir bare dumt å stemple dem automatisk som trendy og lavstatus eller hva det måtte være når dere faktisk ikke vet hvorfor de har valgt disse navnene.

Det er jo sant. Men når man kommer til navn som Kåre-Sammy og sånt (nei, jeg kjenner ingen som heter det, men det kunne vært) så blir det bare for dumt spør du meg. :ler:

Gjest Neffi
Skrevet
Hvorfor skal vi?

:klø: Hm. Nei når du sier det så.. Hvorfor skal vi egentlig det?

:ironi:

Gjest Binna
Skrevet

Jeg forhåndsstempler da ingen. jeg nevner tilfeller jeg vet om, hvor jeg også vet grunnen.

At det er "i tiden" er det ingen tvil om!

Gjest Neffi
Skrevet
Jeg forhåndsstempler da ingen. jeg nevner tilfeller jeg vet om, hvor jeg også vet grunnen.

At det er "i tiden" er det ingen tvil om!

("i tiden" ?!? )

Kanskje det er flere mennesker her fra andre kulturer som påvirker oss?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor skal vi?

Tja, kanskje fordi økonomisk utvikling, effektivisering, økt levestandard, bedre informasjonstilgjengelighet også kan sees på som et gode?

Gjest Binna
Skrevet
("i tiden" ?!? )

Kanskje det er flere mennesker her fra andre kulturer som påvirker oss?

Mennesker fra andre kulturer har vi da hatt rundt oss i åresvis, menden øker, det er sant. Men i den siste tiden har det blitt veldig populært å "integrere seg med verden" som du sier.

Kan du fortelle meg på hvilken måte vi blir interigert av å bruke "internasjonale" navn?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo sant. Men når man kommer til navn som Kåre-Sammy og sånt (nei, jeg kjenner ingen som heter det, men det kunne vært) så blir det bare for dumt spør du meg. :ler:

Jeg vet ikke helt.. kanskje er det bare du som har problemer med kulturblanding, fordi du best liker din egen kultur og misliker utvisking.

Kåre-Sammy Kristiansen eller Kåre-Sammy Samuelsen hadde sikkert funka, det. Tror ungen sannsynligvis ville valgt et av dem av praktiske grunner. Ellers tror jeg også at Sammy ikke funker så bra pga fonetiske forskjeller i engelsk/norskuttalen. Michelle som dere heller ikke liker, har jo ikke det problemet. Michelle Martinsen.. sikkert helt streit, det navnet.

Nei, denne tråden her gir meg ikke mye annet enn litt oppgulp fra noen norske pseudo-kulturattacheer.

Skrevet

Jeg tror man blir litt ubevisst påvirket av navnetrender.Da vi valgte navn til eldstejenta valgte vi et navn som var kjempepopulært det året. Det var mest brukt! Vi visste det ikke før etterpå. Jeg hadde selv et navn som 3 andre jenter i klassen hadde da jeg gikk på barne og ungd skole. I tillegg var det 3 andre jenter med et annet navn. Dårlig fantasi vil jeg kalle det. Derfor synes jeg at folk må få være litt utradisjonell om de vil det. Jeg har dobbeltnavn og det har kjæresten min også-da har barne det og.

Gjest Binna
Skrevet
Nei, denne tråden her gir meg ikke mye annet enn litt oppgulp fra noen norske pseudo-kulturattacheer.

Siden jeg startet tråden og ikke vet hva du sikter til, så gidder du kanskje å forklare det? "pseudo- kulturattacheer"?

Gjest Neffi
Skrevet
Mennesker fra andre kulturer har vi da hatt rundt oss i åresvis, menden øker, det er sant. Men i den siste tiden har det blitt veldig populært å "integrere seg med verden" som du sier.

Kan du fortelle meg på hvilken måte vi blir interigert av å bruke "internasjonale" navn?

Det er en naturlig virkning som årsakes av at vi integreres på så veldig mange andre måter. Og det hjelper til med å vise at vi tar en del av andre kulturer, og interesserer oss.

Gjest Gjest
Skrevet
Gremmes hver gang jeg ser på oversikten over døpte i prestegjeldet. Unga skal ha to fornavn og to etternavn, og hvordan navnregla låter er det ingen som bryr seg om.

Ja, stakkars deg. Heldigvis har jeg ikke det problemet, da jeg ikke engang vet hva et prestegjeld er... ;)

Skrevet (endret)

Hva er egentlig, i deres øyne, en akseptabel grunn (ikke at vi trenger deres samtykke) for å bruke internasjonale navn? Må man ha en annen nasjonalitet? Holder det at man har oppholdt eller oppholder seg mye i et annet/andre land? Holder det at familien, litt langt bak i slekta, kommer fra et annet land? Holder det at man en gang i framtiden har planer om å flytte utenlands? Hvorfor er grunnen "vi liker navnet" ikke god nok?

De fleste navn brukt i Norge stammer faktisk fra helt andre språk og land. Er det egentlig noen forskjell på å hete f.eks. Katrine (som kommer fra gresk) og på å hete Samantha? Etter deres tankegang burde jo alle nordmenn gå rundt og hete Tor, Brage, Frøya og lignende navn. Jeg regner med at dere selv har valgt urnorske navn på deres barn? Eller?

Endret av Arkana
Gjest Gjest
Skrevet
Siden jeg startet tråden og ikke vet hva du sikter til, så gidder du kanskje å forklare det? "pseudo- kulturattacheer"?

selvoppnevnte idioter som ser på det som sin oppgave å fronte det norske.

Gjest Binna
Skrevet
Det er en naturlig virkning som årsakes av at vi integreres på så veldig mange andre måter. Og det hjelper til med å vise at vi tar en del av andre kulturer, og interesserer oss.

Man kan da vise interesse og intergrere seg på andre måter enn å kalle ungene sine for det samme. Dessuten er det vel flere indere/ pakistanere ol. her til lands enn det er amerikanere/ engelskmenn. Det ville vel vært mer naturlig å kalle barna sine for Omar enn Sam... bare for å vise interesse liksom :forvirret:

Gjest Binna
Skrevet
selvoppnevnte idioter som ser på det som sin oppgave å fronte det norske.

Vel, for meg er ikke det poenget.

For meg er det merkelig å kalle ungen sin Alexis hvis man er tilknyttet det navnet pga en tv- såpe.

Gjest Neffi
Skrevet (endret)
Man kan da vise interesse og intergrere seg på andre måter enn å kalle ungene sine for det samme. Dessuten er det vel flere indere/ pakistanere ol. her til lands enn det er amerikanere/ engelskmenn. Det ville vel vært mer naturlig å kalle barna sine for Omar enn Sam... bare for å vise interesse liksom :forvirret:

Ja Binna. Jeg skrev jo at dette var en DEL av det hele liksom :sjenert:

Og for å svare på det siste, så er faktisk arabiske navn og også andre navn som stammer fra f.eks østen blitt mer og mer brukt av skandinavere.

Og for å gi deg forklaringen på hvorfor vi ikke har tatt det like mye og rask til oss, så er det den enkle saken at det er lettere for oss å identifisere oss med en amerikaner eller engelskmann, enn en fra ett arabisk land (som ett eksempel).

Endret av Neffi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...