Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #1 Skrevet 7. mai 2006 Dere som er kristne gleder dere vel veldig til å komme til himmelen? Hva kunne dere tenke dere å gjøre der? Har dere pakket kofferten allerede, eller trenger dere kanskje ikke ting der? Synes de kristne at det har vært greit nok her på jorden også? Hilsen undrende nysgjerrig
Gjest Gjest_trådstarteren_* Skrevet 7. mai 2006 #2 Skrevet 7. mai 2006 Jeg tolker stillheten og mangelern på engasjement fra de kristne her på at dere ikke gleder dere til neste liv i himmelen. Hvorfor alt bråket da, hvis dere ikke ser fram imot gledene?
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 7. mai 2006 #3 Skrevet 7. mai 2006 Himmelen omtalt i bibelen er det evige liv sammens med Gud som skapte alt. Men det blir ikke som dette lengre, det skal bli en ny himmel, og en ny jord, dagen skal være sju ganger lysere, og natten skal bli som dagen, løven skal beite med lammene, og vi skal se helheten, istedetfor stykkevis og delt. Det evige liv starter faktisk på jorden, når man blir frelst. Men den rettferdigheten som kommer av tro, sier: Tenk ikke med deg selv: Hvem skal fare opp til himmelen? – det vil si for å hente Kristus ned – eller: Hvem skal stige ned i avgrunnen? – det vil si for å hente Kristus opp fra de døde. Men hva sier den? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte. Dette er troens ord, det som vi forkynner. For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst. Men hvordan kan de påkalle en de ikke tror på? Hvordan kan de tro på en de ikke har hørt om? Og hvordan kan de høre uten at noen forkynner? Og hvordan kan de forkynne hvis de ikke er utsendt? Det står jo skrevet: Hvor herlig lyder fottrinnene av dem som bringer godt budskap! Rom 10.6-15 Jeg er en av dem, kan dere høre mine herlige fotrinn, hehe. Nei, jeg lurer på hvor mange mørke tanker jeg hadde hatt om jeg ikke hadde trodd på Gud ennå, men frelst ble jeg for 5 år siden, og det har reddet meg utallige ganger med mørke og dystre tanker. Hvem er vel en bedre venn enn han som ofrer sitt liv for deg. Jesus har reddet meg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 7. mai 2006 #4 Skrevet 7. mai 2006 For all del, RPM, ikke svar på det det blir spurt om. Kom med en hel masse svada i stedet. Gleder du deg, og hva skal du gjøre når du kommer dit?
Gjest Gjest_trådstarteren_* Skrevet 7. mai 2006 #5 Skrevet 7. mai 2006 For all del, RPM, ikke svar på det det blir spurt om. Kom med en hel masse svada i stedet. Gleder du deg, og hva skal du gjøre når du kommer dit? ← Takk skal du ha, Bjørnsdatter, det var faktisk det jeg spurte de kristne om ja. Men tydeligvis klarer ingen av de kristne å svare konkret eller direkte. Så synd, i og med at så mange av dem snakker om hvor fint det skal bli i himmelen, så er det naturlig å spørre om de gleder seg og hva de akter å gjøre når de først er der, tenker jeg.
iviking Skrevet 7. mai 2006 #6 Skrevet 7. mai 2006 Dere som er kristne gleder dere vel veldig til å komme til himmelen? Hva kunne dere tenke dere å gjøre der? Har dere pakket kofferten allerede, eller trenger dere kanskje ikke ting der? Synes de kristne at det har vært greit nok her på jorden også? Hilsen undrende nysgjerrig ← Dumme spørsmål krever dumme svar...... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg kommer til himmelen, fordi jeg ikke vet nok om hvordan det er der.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #7 Skrevet 7. mai 2006 Dumme spørsmål krever dumme svar...... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg kommer til himmelen, fordi jeg ikke vet nok om hvordan det er der. ← Jeg synes det var et svært så uhøflig svar, tatt i betraktning at spørsmål et er høflig stilt. Hvis du i tillegg er en kristen, vil jeg si den pedagogiske evnen ikke er helt på topp...skal ikke kristne være snille? Jeg har i mange år hørt fra kristne at de lever dette lkivet på jorden, for å gjøre seg klare til hva som venter dem i himmelen. De fleste kristne må jo ha noen tanker og ideèr om hvordan himmelen vil være og fortone seg, i og med at alle bønnemøtene og kristensamlingene går med til å snakek om hvor herlig alt skal bli etter døden? Jeg synes du svarte ganske så ufint, og antakelig er du kanskje veldig kristen i og med at du svarer slik? Håper andre kristne kan svare for seg, for her var det mye surmulig og mangel på konkrete svar. Fortsetter det slik, kan en jo tro ved å lese på disse sidene at kristne faktisk ikke vet så mye om hva de tror på - sånn egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #8 Skrevet 7. mai 2006 Dumme spørsmål krever dumme svar...... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg kommer til himmelen, fordi jeg ikke vet nok om hvordan det er der. ← I og med at så mye av tiden deres her på jord går med til å snakke om hvor fint det skal bli etter døden, ville det kanskje være på sin plass å ha gjort seg opp noen tanker om hvordan det da vil bli?
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 7. mai 2006 #9 Skrevet 7. mai 2006 Om man vil ha et svar, så må man ofte forvente at det kan være et annet svar enn hva du selv hadde tenkt deg fore. Og ikke vente på det svaret du selv forventer skal bli svar. Her var mitt svar. Hmprf! Himmelen omtalt i bibelen er det evige liv sammens med Gud som skapte alt. Men det blir ikke som dette lengre, det skal bli en ny himmel, og en ny jord, dagen skal være sju ganger lysere, og natten skal bli som dagen, løven skal beite med lammene, og vi skal se helheten, istedetfor stykkevis og delt. Det evige liv starter faktisk på jorden, når man blir frelst. Så får jeg oppleve himmelen stykkevis her på jorden, evigheten som fyller mitt evige tomrom inni meg. Ja det er himmel for meg, og ønsker andre skal oppleve det. Bare det gode da, men det kreves tid med Gud, vanskelig å forklare, må oppleves. Så lenge man er ufrelst, får man bare oppleve velsignelsen som kommer over troende og ikke-troende. Så, er man frelst får man oppleve større velsignelser fordi himmelriket er i dem. Når man stoler på Gud kan man kjenne Himmelrikets kraft til tider og det er herlig. Ok, jeg gleder meg, har ikke pakket noen koffert nei, og ønsker at de fleste får oppleve Gud, for det er frelse. Og frelsen kommer ved troen på Jesus Kristus. Den Hellige Ånds kraft være med dere.
Gjest Bellatrix Skrevet 7. mai 2006 #10 Skrevet 7. mai 2006 Dere som er kristne gleder dere vel veldig til å komme til himmelen? Hva kunne dere tenke dere å gjøre der? Har dere pakket kofferten allerede, eller trenger dere kanskje ikke ting der? Synes de kristne at det har vært greit nok her på jorden også? Hilsen undrende nysgjerrig ← Jeg lgeder meg til å komme til Himmelen, men jeg har ikke pakket for alt jeg trenger er der.
KR-øst Skrevet 7. mai 2006 #11 Skrevet 7. mai 2006 Jeg tolker stillheten og mangelern på engasjement fra de kristne her på at dere ikke gleder dere til neste liv i himmelen. Hvorfor alt bråket da, hvis dere ikke ser fram imot gledene? ← Jeg synes dette var et godt spørsmål. Fraværet av respons kan være at det er søndag i dag, og møte og samværstid. Selv har jeg vært i konfirmasjon til et barnebarn i dag. Spørsmålet ditt fikk meg virkelig til å tenke etter hvordan jeg tenker om dette. Nei, jeg har ikke en spesiell lengsel etter å komme til himmelen fortest mulig. Men jeg har en god følelse av tanken på å komme dit, enten det blir når Jesus kommer og henter oss, eller det blir når jeg dør. Grunnen til at jeg ikke har en stor lengsel nå, kommer nok av at jeg har det veldig godt her nede på jorden i dag. Jeg gleder meg til hver eneste dag, uansett hva som står foran meg i gjøremål, eller om jeg ikke har noe å gjøre. Jeg gleder meg også til å komme i seng når dagen er over. Ofte blir det sene natta før jeg avslutter dagen, som dere sikkert har merket. Jeg liker jo å diskutere med saklige meddebattanter, men tar gjerne en fight med andre også. Så mitt svar må bli lik min forventning og glede som barn når det gikk mot jul: Jeg har store forventninger til det å komme til himmelen, men jeg har det så bra her at jeg har ikke begynt å glede meg daglig enda. Men ettersom jeg ser at tiden nærmer seg, så vil nok denne lengselen øke.
iviking Skrevet 8. mai 2006 #12 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes det var et svært så uhøflig svar, tatt i betraktning at spørsmål et er høflig stilt. Hvis du i tillegg er en kristen, vil jeg si den pedagogiske evnen ikke er helt på topp...skal ikke kristne være snille? Jeg har i mange år hørt fra kristne at de lever dette lkivet på jorden, for å gjøre seg klare til hva som venter dem i himmelen. De fleste kristne må jo ha noen tanker og ideèr om hvordan himmelen vil være og fortone seg, i og med at alle bønnemøtene og kristensamlingene går med til å snakek om hvor herlig alt skal bli etter døden? Jeg synes du svarte ganske så ufint, og antakelig er du kanskje veldig kristen i og med at du svarer slik? Håper andre kristne kan svare for seg, for her var det mye surmulig og mangel på konkrete svar. Fortsetter det slik, kan en jo tro ved å lese på disse sidene at kristne faktisk ikke vet så mye om hva de tror på - sånn egentlig. ← Jeg svarte slik siden det virket som om trådstarter har starter flere tråder som er meget like. Ja kristne skal være snille, men jeg får vel lov å forsvare meg selv. Synes det er mye fordommer ute og går her, jeg er ihvertfall ikke med på møter der vi snakker så mye om livet etter døden. Men siden trådstarter oppriktig lurer kan jeg prøve å svare. Jeg tror at vi først kommer til en plass som kalles purgatorium en form for skjelelig renselse prosess hvor vi klargjøres for Guds kjærlighet. Når sjelen er renset kommer vi til himmelen. himmelen er ikke et sted over stjernehimmelen eller fjernt der ute i verdensrommet. Himmelen er ikke et sted, men en tilstand hvor vi ikke lenger ser Gud «glimtvis», «som i et speil», «som et gjenskinn». Der i himmelen «skal vi se Gud ansikt til ansikt». I himmelen er vi fri for sorger og andre dumme ting, jeg vil også legge til at jeg tror vi har et legeme i himmelen, og ikke en sjel uten kropp.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #13 Skrevet 8. mai 2006 Hvis man også skal ha et legeme i himmelen, bør det være et sted man kan gå på, ellers vil man bare fly rundt og sveve i evigheten.
iviking Skrevet 9. mai 2006 #14 Skrevet 9. mai 2006 Hvis man også skal ha et legeme i himmelen, bør det være et sted man kan gå på, ellers vil man bare fly rundt og sveve i evigheten. ← godt poeng, jeg tror begreper som tid og sted er litt anerledes i himmelen
tuji Skrevet 9. mai 2006 #15 Skrevet 9. mai 2006 JEg går ikke rundt og gleder meg til å komme til himmelen, men jeg kjenner kristne som gjør det. For meg er det mer en trygghet enn noe jeg går og lengter etter, at det ikke er slutt når jeg dør. Jeg har det ganske greit i dette livet, og det er nok en av grunnene. En annen grunn er at jeg må dø før jeg kan komme til himmelen, og de fleste er jo redd for døden. Jeg gruer meg til dødsøyeblikket, selv om det kommer noe bra etterpå. Dessuten er det vanskelig å glede seg til noe man ikke vet hva er. Jeg aner jo ikke hvordan det er i himmelen, bare at det skal være helt fantastisk. Når jeg kommer dit, skjønner jeg sikkert ikke hvordan jeg kunne gå rundt og ikke glede meg til å komme dit...
Gjest Bellatrix Skrevet 9. mai 2006 #16 Skrevet 9. mai 2006 Godt sagt, tuji. Det er sånn jeg tenker på det også. Himmelen blir sikkert veldig bra, men det er nå jeg lever her og da gleder jeg meg over det som er her og nå. Ikke vil jeg dø heller.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #17 Skrevet 9. mai 2006 Men hvis dere ikke gleder dere - fordi dere ikke vet hva det er - hvorfor snakker dere så mye om det da? Kristen snakker og synger veldig mye om hvordan det er i himmelen og hvor fint det skal bli der: salmer, lovsang, bibelvers, preste- og pastortaler, undervisning, bønnemøter, i Sarons dal osv. Det er jo ikke annet enn "himmelen, himmelen..." Dette er to motstridende budskap: på den ene siden gleder dere dere ikke, på den andre snakkes det utrolig mye om det. Hva skal man egentlig tro om kristne da?
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2006 #18 Skrevet 9. mai 2006 Jeg lgeder meg til å komme til Himmelen, men jeg har ikke pakket for alt jeg trenger er der. ← Samme her.
tuji Skrevet 9. mai 2006 #19 Skrevet 9. mai 2006 Men hvis dere ikke gleder dere - fordi dere ikke vet hva det er - hvorfor snakker dere så mye om det da? Kristen snakker og synger veldig mye om hvordan det er i himmelen og hvor fint det skal bli der: salmer, lovsang, bibelvers, preste- og pastortaler, undervisning, bønnemøter, i Sarons dal osv. Det er jo ikke annet enn "himmelen, himmelen..." ← Synes ikke kristne snakker så mye om det, jeg. Det er jo ikke sånn at jeg gruer meg, men jeg går ikke og lengter til himmelen. Du spør hva du skal tro om kristne. Det vet ikke jeg svaret på, men du bør ikke generalisere om alle kristne på bakgrunn av det fem-seks stykker skriver her. Uansett tror jeg du har bestemt deg for hva du vil tro.
Gjest Bellatrix Skrevet 9. mai 2006 #20 Skrevet 9. mai 2006 Jeg snakker ikke mye om Himmelen. Det gjør ikke de kristne vennene mine heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå