Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #1 Skrevet 6. mai 2006 Dette bildet er så grusomt at jeg fremdeles får gåsehud når jeg ser det. http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5657939.html Fotografen Kevin Caerter tok livet av seg noen månder senere - han klarte ikke å leve med at han hadde valgt å ta bildet fremfor å hjelpe. Men - jeg mener å ha lest at jenta overlevde. Noen som vet? Googlet det, men da fikk jeg opp noen privatsider som skrev hun døde, men jeg leste historien bak bildet for noen år siden - og er så sikker på at jeg leste at hun ble reddet.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #2 Skrevet 7. mai 2006 Sterkt bilde. Ved å fotografere slik er man også med på å hjelpe, ved å bringe historien ut.
LilleBille Skrevet 7. mai 2006 #3 Skrevet 7. mai 2006 Utrolig sterkt bilde - og grusomt. Det er ikke mange bilder som virkeliggjør tragedien på en sånn måte. (Napalmbildet er vel noe lignende) I reportasjen om bildet på radioen i går sa de vel at han på direkte spørsmål om hvordan det gikk med jenta - ikke visste det - men at hun hadde reist seg opp - og selv gått mot sykehuset - og hjelpen som var et par hundre meter unna. Det var vel dessuten ikke kun at han ikke hadde hjulpet denne jenta som var årsaken til at han tok livet sitt - men en konsekvens av alt han hadde sett som fotograf i krigsområder og andre tragedier. Det er lett å kritisere at fotografene ikke hjelper i stedet for å ta bilder - og akkurat i øyeblikket er det kanskje riktig - kanskje ikke - men det er uansett også viktig at lidelsen og tragedien vidreformidles. Og ikke minst vår kritikk av fotografen slår også tilbake på oss - gjør vi nok for å hjelpe?
Gjest Skya Skrevet 7. mai 2006 #4 Skrevet 7. mai 2006 Dette bildet er så grusomt at jeg fremdeles får gåsehud når jeg ser det. http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5657939.html Fotografen Kevin Caerter tok livet av seg noen månder senere - han klarte ikke å leve med at han hadde valgt å ta bildet fremfor å hjelpe. ← Så han kunne ikke ta bildet først, for så å hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #5 Skrevet 7. mai 2006 Så han kunne ikke ta bildet først, for så å hjelpe? ← Vet ikke hvordan situasjonen var i området jeg, men kan tenke meg det ikke bare var jenta som absolutt trengte hjelp. Var sikkert mennesker i samme situasjon hvor enn han gikk. Han har jo ikke muligheten til å hjelpe alle, og hvem skulle han velge å hjelpe?
Gjest Skya Skrevet 7. mai 2006 #6 Skrevet 7. mai 2006 Det står at han valgte bildet fremfor å hjelpe. Og da hadde han antageligvis valget da, at det var mulig å hjelpe. Bare undrer...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 7. mai 2006 #7 Skrevet 7. mai 2006 Det står at han valgte bildet fremfor å hjelpe. Og da hadde han antageligvis valget da, at det var mulig å hjelpe. Bare undrer... ← Ja, han hadde et valg. Han satt nesten en halvtime under et tre for å vente på at den gribben skulle lette i retning barnet, men han var fotograf. Høres rart ut, men noen har fotografering så under huden at de ser motivet - ikke tragedien. Kanskje han hadde sett og opplevd for mye til å ta dette innover seg der og da. Jeg vet ikke, men jeg vil ikke være med på å dømme ham - han etterlater seg et av verdens sterkeste bilder.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 7. mai 2006 #8 Skrevet 7. mai 2006 Vet ikke hvordan situasjonen var i området jeg, men kan tenke meg det ikke bare var jenta som absolutt trengte hjelp. Var sikkert mennesker i samme situasjon hvor enn han gikk. Han har jo ikke muligheten til å hjelpe alle, og hvem skulle han velge å hjelpe? ← Det du skriver her synes jeg er veldig reflektert. Vi vet ikke hvordan det er å være i en sånn situasjon som denne fotografen, vi vet ikke hvor mange grusomme handlinger han har vært vitne til - og vi vet ikke hva dette har gjort med hans øyeblikksoppfattelse. Fossum Lauritzen i Røde Kors ble kalt til Bam som leder for hjelpeprosjektet etter jordskjelvet for 2,5 år siden. I et intervju sa han at han hadde lært seg å kunne gå rett forbi en døende som trengte hjelp, for å redde ti andre litt lenger bort. Jeg hadde ikke klart det - derfor er det han og ikke sånne som meg som har den jobben.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 7. mai 2006 #9 Skrevet 7. mai 2006 Utrolig sterkt bilde - og grusomt. Det er ikke mange bilder som virkeliggjør tragedien på en sånn måte. (Napalmbildet er vel noe lignende) I reportasjen om bildet på radioen i går sa de vel at han på direkte spørsmål om hvordan det gikk med jenta - ikke visste det - men at hun hadde reist seg opp - og selv gått mot sykehuset - og hjelpen som var et par hundre meter unna. Det var vel dessuten ikke kun at han ikke hadde hjulpet denne jenta som var årsaken til at han tok livet sitt - men en konsekvens av alt han hadde sett som fotograf i krigsområder og andre tragedier. Det er lett å kritisere at fotografene ikke hjelper i stedet for å ta bilder - og akkurat i øyeblikket er det kanskje riktig - kanskje ikke - men det er uansett også viktig at lidelsen og tragedien vidreformidles. Og ikke minst vår kritikk av fotografen slår også tilbake på oss - gjør vi nok for å hjelpe? ← Jeg er helt enig med deg - han etterlater seg et viktig bilde som vil bli stående i lang tid. Er noen år siden jeg leste historien om livet hans - tror det var i forbindelse med et intervju av kone/samboer. Skal prøve å få rotet det frem en gang, for der stod det også litt mer utfyllende om situasjonen enn hva det gjorde i artikkelen hos Nrk.
Gjest Skya Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 Var ikke meningen å dømme ham slik. Og for all del: det er et sterkt bilde, som gjør inntrykk på meg også. Men jeg setter spørsmålstegn ved historien om at han tok livet av seg fordi han ikke hjalp akkurat dette barnet.
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 Han satt nesten en halvtime under et tre for å vente på at den gribben skulle lette i retning barnet, men han var fotograf. Høres rart ut, men noen har fotografering så under huden at de ser motivet - ikke tragedien.← Og for ikke å glemme- uten den gribben hadde bildet antageligvis havnet nederst i arkivet, som ett av en million tragiske bilder som det dessverre ikke er "bruk" for. Så på en måte hjalp han jo til med å trekke oppmerksomheten til det som skjer der, for i vesten er dessverre blitt ganske blaserte mht tragedier i andre deler av verden. Vi har tilgang på så mye informasjon om kriser og tragedier, at et bilde eller en reportasje som ikke skiller seg ut, har lett for å drukne i mengden. Og som noen påpekte, hvis vi kritiserer ham for ikke å hjelpe (antagelig hadde han vel vasset i lik og syke mennesker en stund der nede...), hva sier det da om oss, som sitter på ræva her hjemme? Nesten så jeg skammer meg. Et grusomt, men sterkt, bilde er det i alle fall!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. mai 2006 #12 Skrevet 9. mai 2006 Var ikke meningen å dømme ham slik. Og for all del: det er et sterkt bilde, som gjør inntrykk på meg også. Men jeg setter spørsmålstegn ved historien om at han tok livet av seg fordi han ikke hjalp akkurat dette barnet. ← Jeg tolket ikke innlegget ditt som en fordømmelse av ham. Årsaken til selvmordet er nok litt sammensatt. Muligens var kritikken han opplevde etter at han vant Pulitzerprisen bare dene berømte siste dråpen. Det sliter enormt på mennesker å være passive tilskuere til så mye lidelse som denne mannen hadde sett i løpet av sin karriere som fotograf ved fronten. Jeg vet det stod noe om dette i den artikkelen jeg nevnte jeg leste for noen år siden. Skal se om jeg finner den når jeg har tid.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #13 Skrevet 9. mai 2006 Og for ikke å glemme- uten den gribben hadde bildet antageligvis havnet nederst i arkivet, som ett av en million tragiske bilder som det dessverre ikke er "bruk" for. Så på en måte hjalp han jo til med å trekke oppmerksomheten til det som skjer der, for i vesten er dessverre blitt ganske blaserte mht tragedier i andre deler av verden. Vi har tilgang på så mye informasjon om kriser og tragedier, at et bilde eller en reportasje som ikke skiller seg ut, har lett for å drukne i mengden. Og som noen påpekte, hvis vi kritiserer ham for ikke å hjelpe (antagelig hadde han vel vasset i lik og syke mennesker en stund der nede...), hva sier det da om oss, som sitter på ræva her hjemme? Nesten så jeg skammer meg. Et grusomt, men sterkt, bilde er det i alle fall! ← Jeg er så enig med deg. Fint å lese sånne refleksjoner i en sak hvor det er lett å dømme.
wind-up bird Skrevet 9. mai 2006 #15 Skrevet 9. mai 2006 Fant en artikkel om livet hans som virket ganske god, der står det: "Careful not to disturb the bird, he positioned himself for the best possible image. He would later say he waited about 20 minutes, hoping the vulture would spread its wings. It did not, and after he took his photographs, he chased the bird away and watched as the little girl resumed her struggle. Afterward he sat under a tree, lit a cigarette, talked to God and cried. "He was depressed afterward," Silva recalls. "He kept saying he wanted to hug his daughter."" Klippet fra: http://members.home.nl/gerhardnijenhuis/msp/time.htm
Velvet Skrevet 9. mai 2006 #16 Skrevet 9. mai 2006 Har også funnet fram en link. http://www.flatrock.org.nz/topics/odds_and...e_in_unfair.htm Huff, det er så grusomt.
Gjest Little me Skrevet 9. mai 2006 #17 Skrevet 9. mai 2006 Det er det sterkeste bildet jeg noensinne har sett... :cry:
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. mai 2006 #18 Skrevet 9. mai 2006 Det er det sterkeste bildet jeg noensinne har sett... :cry: ← Ja det er sterkt. Tenk at vi lever på den samme jordkloden - vi er ikke lenger enn en 5-6 timers flytur unna dette området. Vi spiser oss feite og gode, og kjeder oss hvis vi ikke har shoppa noe vi ikke trenger den siste uka, mens andre steder er det gribbene som råder. Jeg synes den enorme forskjellene i denne lille verdenen vår er så uforståelige. 1
Jasmin Skrevet 9. mai 2006 #19 Skrevet 9. mai 2006 Det står at han valgte bildet fremfor å hjelpe. Og da hadde han antageligvis valget da, at det var mulig å hjelpe. Bare undrer... ← I en radioreportasje fortelles det at Kevin Carter selv sa at han aldri hadde tenkt tanken om å hjelpe jenta... Han satte seg ned og tok en røyk etterpå... Når folk i USA spurde om jenta hadde overlevd, fortalte han helt ærlig at han ikke visste...han trodde hun hadde gått til klinikken... Trist historie...
Gjest Little me Skrevet 9. mai 2006 #20 Skrevet 9. mai 2006 Ja det er sterkt. Tenk at vi lever på den samme jordkloden - vi er ikke lenger enn en 5-6 timers flytur unna dette området. Vi spiser oss feite og gode, og kjeder oss hvis vi ikke har shoppa noe vi ikke trenger den siste uka, mens andre steder er det gribbene som råder. Jeg synes den enorme forskjellene i denne lille verdenen vår er så uforståelige. ← Ja, det gjør meg måløs...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå