Gjest gjest1 Skrevet 6. mai 2006 #1 Skrevet 6. mai 2006 Er det lov å øvelseskjøre med la oss si en tiåring dersom det er på privat område? Og er det lov å kjøre så fort man vil dersom det er på privat område?
mallina Skrevet 6. mai 2006 #2 Skrevet 6. mai 2006 Nei, man må være 16 år, og man må følge trafikkregelene. Uansett om det er et privat område, og det står fartskilt, så må man følge det.
Gjest gjest1 Skrevet 6. mai 2006 #3 Skrevet 6. mai 2006 Men om det er privat område og det ikke står fartsskilt da? Da er det vel regulert via lovgivning? Jeg mener også at det er 16 år, men en påståelig venninne hevdet i dag det motsatte... Hun er ofte svært påståelig, så har du evt en link som sier noe om dette?
Arkana Skrevet 6. mai 2006 #4 Skrevet 6. mai 2006 Man må ha fylt 16 for å kunne øvelseskjøre. Vet ikke svaret på det andre spørsmålet, men hvis ikke annet er spesifisert er jo 80 km/t maks fartsgrense i Norge, jeg vil anta at dette også gjelder et privat område.
Gjest gjest 0 Skrevet 6. mai 2006 #6 Skrevet 6. mai 2006 Jeg fant denne men det står ikke mye om privat område... Jusstorget
Arkana Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 Der fant vi visst samme Arkana ← Her står det forresten om fartsgrenser. Det er 50/80 som gjelder om ikke annet er spesifisert og om ikke departementet har satt en egen fartsgrense på dette området.
Gjest Tyr Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Trafikkreglene gjelder også på privat område. Det betyr at man ikke kan gjøre som man vil på -privat område-. Er man under tilatt alder kan kjøring fåregå på øvelsesområde feks. gokartbane, osv...
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #10 Skrevet 7. mai 2006 Veitrafikkloven gjeld også på privat område. Til og med utanfor vei. Så dersom to mopedar kjører rundt på eit jorde, og kolliderer, så er det den som ikkje har overholdt vikeplikta som får skylda....
Ciara Skrevet 7. mai 2006 #11 Skrevet 7. mai 2006 Ja, veitrafikkloven gjelder overalt, så her tar venninnen din feil.
Gjest FireFighter Skrevet 7. mai 2006 #15 Skrevet 7. mai 2006 selvfølgelig er ikke det lov. håper ikke du har planer om det?
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2006 #16 Skrevet 7. mai 2006 selvfølgelig er ikke det lov. håper ikke du har planer om det? ← Nei, onkelen min har gjort det. min venninne mente det ikke var ulovlig så lenge det var på privat område, og henviste til at "det var slik Solbergbrødrene ble gode"...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 7. mai 2006 #17 Skrevet 7. mai 2006 Nei, onkelen min har gjort det. min venninne mente det ikke var ulovlig så lenge det var på privat område, og henviste til at "det var slik Solbergbrødrene ble gode"... ← Ja, for hvis noen har blitt gode av det, så er det klart det er lov!
Piff Skrevet 7. mai 2006 #18 Skrevet 7. mai 2006 Nå må man vel også gå gjennom et trafikalt grunnkurs før man får lov til å øvelseskjøre også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå