Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #1 Skrevet 6. mai 2006 Det begynner å nærme seg et år siden vi vaksinerte katten vår, og jeg vet at det står i papirene at de bør revaksineres hvert år. Men så har jeg også hørt mange si at vaksinen holder lengre, og at man egentlig kan vente et år til. Er dette en "urban legend", eller stemmer det? Hva gjør dere? Kan legge til at vi har en utekatt, og selv om det er lenge siden jeg har sett andre katter i nærheten her vil jeg i hvert fall at han skal være trygg mot smittsomme sykdommer, men fint om vi slipper å vaksinere på nytt HVERT år...
Arkana Skrevet 6. mai 2006 #2 Skrevet 6. mai 2006 Hvorfor ta sjansen? Når dyrlegen sier hvert år, så stoler jeg på det framfor tilfeldige ting som andre har hørt. En annen ting er at f.eks. dyrepensjonater krever at de er vaksinert årlig, så har du katten din der i ferier må du følge de reglene de har. Vi vaksinerer katten hvert år, altfor mange katter dør unødvendig av sykdommer som enkelt kunne vært hindret.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #3 Skrevet 6. mai 2006 Det er nok riktig at vaksinen er holdbar i to år ja, ikke bare en urban legend. Bla har NRR begynt å akseptere katter på katteutstillingene som har vasine som er opptil to år gammel. Bare ta kontakt med dem for å få dette bekreftet. Men det er ikke alle veterinærer som er oppdatert på dette, og som dermed vil kreve en ny grunnvaksinering hvis det har gått mer enn ett år. Dvs to runder med vaksine med en måneds mellomrom. Forøvrig er det mange veterinærer som ikke mener det er nødvendig med to vaksiner som en del av grunnvaksinen heller, men at det holder med en. Men det som er avgjørende for å slippe inn på feks katteutstillinger og kattepensjonater er hvilken dato dyrlegen har skrevet at katten trenger nye vaksine på vaksinasjonskortet. Hvis veterinæren har skrevet at katten trenger ny vaksine etter et år, vil også kattepensjonatene forholde seg til dette. Vaksinen er holdbar i henhold til det som er skrevet i vaksinasjonskortet. Men jeg vaksinerer mine katter hvert år. Synes det er veldig fint å få en sjekk av kattene en gang i året. Katter er jo ikke så flinke til å si ifra hvis de begynner å skrante litt, så derfor er det betryggende å la en veterinær se på katten. Særlig med eldre katter er det anbefalt med jevnlige kontroller. Bare pass på at veterinæren er grundig med helseundersøkelsen i forkant. Vet mange dyrleger ikker er så nøye her, men da lønner det seg å ha tenkt ut en del spørsmål i forkant.
Gjest Varg-Menja Skrevet 6. mai 2006 #4 Skrevet 6. mai 2006 Vaksinen er holdbar i to år, det har jeg bla fra en dyrepleier jeg har snakket med. Jeg synes det er greit å tenke ca halvannet år, slik at jeg har litt slingringsmonn med å bestille time hos dyrlegen, og passe det inn i økonomien vår.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #5 Skrevet 7. mai 2006 Takk for svar:) Jeg kommer til å forhøre meg litt hos fagfolk også. Men jeg mener ei venninne som er dyrlege også har sagt at vaksinen holder lengre, får sjekke med henne. Vi har klart oss uten kattepensjonat foreløpig, men det er jo greit å vite at de krever vaksine. Økonomisk hadde det i hvert fall passet fint å ta det "i løpet av sommern" enn akkurat på datoen, men vi venter nok ikke et fullt år til. Synes også det hadde vært greit å få tatt en sjekk samtidig ettersom det er hans første "voksenår", så det kunne vært fint å vite om han er frisk, fôres rett osv...
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #6 Skrevet 7. mai 2006 Økonomisk hadde det i hvert fall passet fint å ta det "i løpet av sommern" enn akkurat på datoen, ← Men selv de veterinærene som fortsatt mener det trengs vaksine en gang i året er jo ikke helt strikse på at den kun er gyldig i 12 måneder. Min tidligere dyrlege sa at det var greit innenfor et intervall på 12-14 mnd. Min nåværende veterinær er meget oppdatert innen ny dyremedisin. Hun mener som tidligere nevnt at det kun er nødvendig med en vaksine ved grunnvaksienring. Hun mener bla at enkelte veterinærer nok ser litt penger i all denne vaksineringa. Men er enig med deg at det er veldig betryggende å få tatt med katten til veterinær jevnlig, bare for å få bekrefta at den er frisk. Og siden katten din nå er ung, er det jo greit å få vennet den til veterinærbesøk før den blir gammel og sær
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå