Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en fin blomst stående i vinduet mitt, og oppdaget til min store skrekk at det nå har slått seg ned en koloni med grønne lus på den. :grine: Ikke rart blomsten min har begynt å få litt hengenebb. :(

Selvfølgelig oppdaget min samboer og jeg dette etter alt av butikker var stengt. Er det noen som har et godt tips om hvordan jeg kan bli kvitt de ekle lusene før planten min kapitulerer?

Endret av Saeria
Skrevet

Har hørt at det går an å dursje plantene med en blanding av grønnsåpe og vann, det skal hvist ta knekken på lusa. Hvilket blandings forhold det skal være vet jeg desverre ikke. Kanskje noen andre vet.... Men det kan nok være lurt å flytte planten slik at lusa ikke sprer seg til andre planter.

Skrevet

Plante skal flyttes ja.

Takker for tips, håper noen vet noe om blandingsforhold. Lus er ekkelt og jeg føler jeg klør overalt her jeg sitter....flere meter unna lusene. :ler:

Skrevet

Tror egentlig det skal gå bra med planten uansett hvilket blandingsforhold du bruker, tror ikke grønnsåpen gjør noen skade på planten ellers. Ikke nor hyggelig med lus i allefall. Lykke til.

Skrevet

Ok. Har flytta planten laaaangt bort fra de andre.

Gjest gjesta
Skrevet

Grønnsåpe er jo naturlig, Tror nok ikke den tar skade av det.

Vet min tante brukte salmiakkvann. Men om du burde prøve det..

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Grønnsåpevann i samme konsentrasjon som du bruker på gulvvask er fint. Bruk en tom sprayflaske.

Det som skjer, er at grønnsåpa bryter overflatespenninga på vannet, slik at det trenger inn i pusteorganene til lusene. De drukner, altså. Hvis det er egg, så kan det være nødvendig å gjenta behandlingen etter en stund. Gjør det gjerne hver dag i en ukes tid, da bør du være kvitt alle.

Plantene skades ikke av behandlingen.

Skrevet

Takk alle sammen.

Godt at vi har deg Bjørnsdatter. Du kan jo naturlig nok litt om planter.

Nå skal jeg kverke lus! :sjarmor:

:blomst:

Skrevet

Nei, det er ikke en sånn. Det er en helt annen sort. Dama på butikken kalte det en ungkarsblomst. En ordentlig hardfør plante. :ler: Det var sambo som kjøpte den.

Nå står blomsten langt vekke fra de andre, og jeg har kverka lus. :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis ikke du tar knekken på lusa med grønnsåpevann, løs opp en halv Provadopinne i 1 liter lunkent vann og spray planten med dette. Lusa forsvinner garantert. Jeg gir også alle nysådde på planter en dusj av dette, for å forebygge evt. luseangrep.

Gjest gjest1
Skrevet

:( stakkars lusepuser!

Ikke skriv at de drukner, da får de personlighet og da er det stygt å drepe dem!

MVH Lusevernsaktivist!

Skrevet

Vel, når lusa forsøker å kverke fine blomsten får de to valg. Enten emigrere...eller bli tvangsfjerna.

Gjest gjest1
Skrevet

Men HAR du prøvd å be dem pent om å gå? Frivillig? :Hehe:

Jeg vedder på du ikke har det! Hvis de nekter, så må du ta dem. Da er de frekkaslus!

Annonse
Skrevet

Klart jeg gjorde. :rosaengel:

Saeria stod og tittet på blomsten og da jeg så lusene utbrøt jeg et lite iiik, før jeg sa: Kan ikke dere vær så snill å gå? Stakkar blomsten min.

Men det viste seg at jeg hadde et seriøst tilfelle av frekkaslus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...