Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forleden kom en mann og installerte bredbånd hos meg, og lykken i heimen var stor.I dag kom telefon-adapteret, og frustrasjonen tok over... Å koble til telefonen skal vissnok være latterlig enkeltet, så jeg er åpenbart dum... :sjenert:

I følge manualen skal det gå kabel fra modem til adapter og fra adapter til pc. da jeg gjorde det, hadde jeg ikke lenger internett på maskina, og det kan da ikke være meningen? Har også en splitter-sak mellom kontakten og modemet, medet uttak merket med telefon. Jeg tenkte at det betydde at jeg kunne koble adapteret direkte i en i stedet for i modem, og adapteret lyser som det skal og telefonen har summetone, men det går fortsatt ikke an å ringe hverken ut eller inn... :sur:

Noen som umiddelbart kan se hva jeg gjør feil?

Føler meg aldri så dum som når jeg skal fikse tekniske ting... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spurte mannen min om ditt problem og her er hans svar;

Det hender ofte at det er diverse kompatibilitets problemer som dukker opp når du skal koble opp telefonadapter sammen med et internettoppsett som allerede fungerer. Det kommer veldig an på hva slags bredbåndsleverandør du har, og hvilket abonnement du har fra dem for å finne løsningen på problemet ditt.

Såvidt jeg kan se så ville jeg satt opp apparaturen slik:

splitter -> modem -> adapter -> pc

Hvis du nå ikke har internett på pc'en og ingen summetone på telefonen - så kan du jo ta en titt på indikatorlampene på adapteren din. Les i brukermanualen som fulgte med hva disse betyr. Er mest nærliggende å tro at du enten har passord innlogging for internett (pppoe, telenor bruker dette), og/eller at du har et speedtouch 510i modem som trenger en firmware oppgradering. Har du passord login på internettabonnementet ditt må nok dette legges inn i telefon adapteren.

Uansett ville jeg tro at en telefon til kundeservice er beste løsning på saken - i og med at de kan feilsøke utstyret ditt for deg.

Skrevet

Nå ble jeg hvertfall forvirret :forvirret: Har adsl og telefoni fra samme leverandør, bestilt samtidig, så i teorien skal det bare være å plugge ting riktig, så funker det :klø:

Men takk likevel Liv :) Får teste kundeservice i morgen...

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Ikke utenkelig at du må åpne porter i telefonadapteret og i tillegg må du kanskje sette passordditt i PPPoe-registeret i adapteret - hvis du har bredbåndsleverandør som krever dette.

Det er svært sjelden det bare er plug-an-play. Har svært dårlige erfaringer med dette og jeg begynner nå å ha hjulpet mange.

Det er nok litt slik som Liv har skrevet

Skrevet

Jeg sier bare "lykke til"!

Vi slet lenge her, og mannen er jo som kjent ganske inne i slike ting til vanlig.. Riktignok har vi bredbånd og telefoni fra to forskjellige selskap, men vi måtte prate med support en hel del ganger + kalle inn S. for hjelp, og sende tilbake noe utstyr og få noe nytt tilbake og knote videre...

Så funka det greit en stund, men det siste halve året eller noe har det vært noe muffins igjen.. Hehe.. Hver gang vi ringer til noen tar det 5-10 sekunder før de hører oss når samtalen starter, vi hører hva de sier men det er vist helt stille i røret hos dem. Slik er det ikke når noen ringer oss, så jeg bruker kun mobilen til å ringe ut for jeg er lei av denne dritten nå... *sukk*

Lykke til!

Skrevet
:hoppe: Det funker! Har absolutt ingen anelse om hva som skjedde, jeg mener jeg gjorde akkurat det samme som i går, men nå virker det :) Og det var faktisk bare "plug-and-play" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...