Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #1 Del Skrevet 6. mai 2006 Er det noen som vet når man skal bruke saldoavskriving og når man skal bruke lineær avskriving - og som klarer å forklare meg det på en enkel måte? Jeg har kjøpt datautstyr for over 15.000 som skal avskrives, og det er første gang jeg må fylle ut et slikt skjema. Hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #2 Del Skrevet 6. mai 2006 Regnskapsmessig så kan du velge den mest hensiktsmessige og korrekte måten. Skattemessig så gjelder saldoavskrivning. Datautstyr hører til under saldogruppe a) og avskrives med 30%. Når beløpet på saldogruppe a) er mindre enn 15.000 før avskrivning så kan restsaldoen utgiftsføres direkte. Små firmaer bruker gjerne de skattemessige avskrivningene også regnskapsmessig for enkelt å slippe å forholde seg til forskjellene mellom hva som er lov regnskapsmessig kontra skattemessig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #3 Del Skrevet 6. mai 2006 Men det er jo et eget felt for lineær avskriving på skjema RF-1084 (Avskrivningsskjema for saldoavskrivninger og lineære avskrivninger)? Når - eller hvem - er det som bruker dette da? Men jeg må altså bruke saldoavskrivning, skjønner jeg. Så hvis utstyret koster 32 000, så skal det skrives ned med 30% = 9600,-, korrekt? Og neste år skal det da skrives ned med 32000-9600= 22 400,- x30% = 6720,-? Og tredje året 22400 - 6720= 15 680 x 30% = 4704. Og det fjerde, og siste, året: 15680 - 4704= 10 976. (så frmet jeg ikke kjøper mer utstyr som skal avskrives) Stemmer det? Har jeg skjønt dette opplegget rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #4 Del Skrevet 6. mai 2006 Som sagt så kan lineære avskrivninger brukes regnskapsmessig, men normalt ikke skattemessig. Dersom du mener at riktig levetid for utstyret er 3 år så kan du avskrive over 3 år regnskapsmessig. Skattemessig må du saldoavskrive. Da vil du få en forskjell på regnskapsmessig og skattemessig kostnad noe som igjen påvirker resultatet. For å vise disse midlertidige forskjellene (som de kalles) så finnes det eget skjema. Små firmaer vil gjerne slippe dette og bruker samme saldoavskrivning regnskapsmessig som de er pålagt skattemessig. Ditt eksempel med utregning er korrekt skattemessig. Avskrivningene gjelder for hele året det året du kjøper utstyret (selv om du kjøper det 31.12) I ditt eksempel så vil avskr. være på 9600 i innkjøpsåret. (regnskapsmessig så må du ta hensyn til når på året du kjøper utstyret). Du ser at du har forskjøvet avskr. med ett år. I år 2: 6700. I år 3: 6720. I år 4 kan du utgiftsføre resten av saldoen siden den er på under 15.000. (Gjelder for saldogruppen og ikke for hvert enkelt objekt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #5 Del Skrevet 6. mai 2006 Du er en knupp! Tenk at det eneste stedet jeg skulle klare å finne forskjellene forklart, var her på KG! KG, en uvurderlig informasjonskilde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #6 Del Skrevet 6. mai 2006 Flott å kunne være til hjelp. Fordelen med KG er at det er mange mennesker her med veldig forskjellig bakgrunn og kunnskap. Til glede og nytte for oss alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #7 Del Skrevet 6. mai 2006 Endelig! To stykk selvangivelser er levert inn! Og stemmer tallene, så blir det 12 000 tilbake på meg, og 5000 på mannen. Yohoo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå