Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #21 Skrevet 6. mai 2006 Sier du toti på norsk? ← Nei, men nå teller vi på dansk
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #22 Skrevet 7. mai 2006 Jeg er HELT sikker på at jeg har hørt dansker si fems. Basta bom! (Er på din side Veronal!)
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #23 Skrevet 7. mai 2006 Jeg er HELT sikker på at jeg har hørt dansker si fems. Basta bom! (Er på din side Veronal!) ← Da er det i tilfelle en som har tullet. På en besinstasjon ved jobben min er det en kar som synes det er tøft å tulle med tall, han sier for eksempel tjuetolv i stedet for trettito. Det er ingen tall som heter fems på dansk. Kan det være halvfems du har hørt?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #24 Skrevet 7. mai 2006 Da er det i tilfelle en som har tullet. På en besinstasjon ved jobben min er det en kar som synes det er tøft å tulle med tall, han sier for eksempel tjuetolv i stedet for trettito. Det er ingen tall som heter fems på dansk. Kan det være halvfems du har hørt? ← Halvfems har jeg hørt også, men jeg reiste rundt i Danmark og hørte da fems flere ganger.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #25 Skrevet 8. mai 2006 På danske hundrelapper står det jo hundre kroner og ikke fems... Når vi nå er inne på telling, må jeg fortelle om da min datter skulle lære seg å telle til 100 - 10 - 20 - 30 osv, og det gikk greit helt til hun kom til 100, da ble det en lang tenkepause, og så kom det: HUTTI Egentlig ikke så dumt tenkt..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. mai 2006 #26 Skrevet 9. mai 2006 Fransk er verre. Mye verre. 99 er f.eks firetyvetini...
Miranda Skrevet 11. mai 2006 #27 Skrevet 11. mai 2006 Halvfems har jeg hørt også, men jeg reiste rundt i Danmark og hørte da fems flere ganger. ← Jeg har bodd her i 10 år og har aldri hørt fems...
Gjest lurven Skrevet 11. mai 2006 #28 Skrevet 11. mai 2006 jeg skjønner aldri hva dansker sier uansett
Miranda Skrevet 14. mai 2006 #29 Skrevet 14. mai 2006 jeg skjønner aldri hva dansker sier uansett ← Jeg har faktisk også møtt danske som ikke forstår hva jeg sier
Gjest lurven Skrevet 15. mai 2006 #30 Skrevet 15. mai 2006 forrige gang jeg var i danmark skulle jeg kjøpe kylling og hun dama som solgte den sa: ska jææi pagcke dænn. da tok det meg cirka en time å forstå hva hun sa. men hun prøvde å spørre meg om hun skulle pakke den inn.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 15. mai 2006 #31 Skrevet 15. mai 2006 På danske hundrelapper står det jo hundre kroner og ikke fems... ← Jepp. Og på 50-lappen står det ikke halvtreds, men femti faktisk.... Noe som plutselig gir mening ut fra det Trille sier om sjekk og bankpapirer. Vi skriver faktisk tallene som vi sier dem, men på sjekk og bankpapirer skriver vi ti, tyve, treti, fireti, femti, seksti, syvti, otteti og niti. ←
Gjest *Snart medlem* Skrevet 15. mai 2006 #32 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har faktisk også møtt danske som ikke forstår hva jeg sier ← Du skriver at du *faktisk* har møtt slike dansker? Jeg møter opptil flere hver eneste dag
Miranda Skrevet 15. mai 2006 #33 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har nok bare lært meg å snakke langsomt, så det går faktisk bedre nå, *Snart Medlem* Hvor lenge har du bodd i Danmark? Miranda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå