Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan noen forklare meg danske tall? jeg forstår rett og slett ikke. Når man er i butikken, og de ber deg betale f.eks 66 kr, så kommer det noe rart ut av munnen dems :ler:

(F.eks: Syv-og-en-halv-fems...Hva er det?)

Kan noen hjelpe meg å forstå og lære disse rare sammensetningene?

Gjest Embla s
Skrevet

De bruker en slags 20-greie. Dermed blir fems 100 (fem ganger tyve), tress blir seksti (5*20), fjers blir åtti. Tror det blir ca sånn:

Fems = 100

Halv fems = 90

Fjers = 80

halv fjers = 70

Tress = 60

Haltress = 50.

Det er i allefall det jeg har lært.

Gjest ArneP
Skrevet
Kan noen forklare meg danske tall? jeg forstår rett og slett ikke. Når man er i butikken, og de ber deg betale f.eks 66 kr, så kommer det noe rart ut av munnen dems  :ler:

(F.eks: Syv-og-en-halv-fems...Hva er det?)

Kan noen hjelpe meg å forstå og lære disse rare sammensetningene?

Det er ikke så vanskelig, og det finnes et lite snev av logikk i det:

10 Ti

20 Tyve

30 Tredve

40 Førr

50 Halvtreds

60 Treds

70 Halvfjers

80 Firs

90 Halvfems

100 Hundre

Greia er at fra 50 til 90 bruker de et tyvetalls-system i stedet for et titalls-system. Eks 66 blir Seksogtreds, tre ganger tyve pluss seks. For 76 blir det seksoghalvfjers, fire ganger tyve minus ti (halv) pluss seks.

Dette er imidlertid i utgangspunktet bare muntlig. Formellt skriver de tallen slik vi gjør. For eksempel står det på den danske halvtredseren/femti-lappen: Femti Kroner.

Gjest Emera
Skrevet

Tallene er bygd opp rundt ordet "snes," som jo er 20.

Så tre snes blir "skjøvet sammen" til treds, fire snes til fjers og fem snes til fems.

Skrevet
Tallene er bygd opp rundt ordet "snes," som jo er 20.

Så tre snes blir "skjøvet sammen" til treds, fire snes til fjers og fem snes til fems.

Nå sier faktisk danskede "hundrede" - ikke fems...

Gjest Emera
Skrevet (endret)

Men de sier halvfems, så uttykket fems er jo i bruk. Hvis man først skal begynne å kverulere. ;)

Endret av Emera
Skrevet
Men de sier halvfems, så uttykket fems er jo i bruk. Hvis man først skal begynne å kverulere. ;)

Nei, det er det det ikke er - uttrykket halvfems er i bruk, fems er ikke...

Og det er ikke engang kverulering, det er et faktum.

Gjest Emera
Skrevet (endret)

Hvorfor ble jeg ikke overrasket over akkurat det svaret..?

Altså, poenget mitt var å fortelle at ordet snes ligger til grunn for disse "rare" danske tallene.

Jaja...

Endret av Emera
Skrevet (endret)
Hvorfor ble jeg ikke overrasket over akkurat det svaret..?

Jeg vet ikke hvorfor du ikke ble overrasket, burde jeg vite det?

Det var faktisk du som brakte kverulering på bane, ikke mej. Forklaringen din med snes er helt riktig - rent bortsett fra at danskene ikke sier fems, å hevde at de gjør det blir dermed vranglære. Hvorfor ble du så sur fordi jeg tillot meg å nevne det? :klø:

Endret av Brunhilde
Skrevet
Nei, det er det det ikke er - uttrykket halvfems er i bruk, fems er ikke...

Og det er ikke engang kverulering, det er et faktum.

Fems er i bruk hos eldre mennesker og i enkelte danske dialekter etter hva jeg har hørt. :Nikke:

Skrevet

Å herlighet *rister på hodet*

Ingen av dere har rett. Først må jeg ta meg en røyk og så skal Lærerinne Trille undervise :ler:

Skrevet (endret)

Det nåværende danske tallsystemet er forkortelser av halvtredsindstyve, tresindstyve, halvfjerdsindstyve, firsindstyve og halvfemsindstyve. Sinde betyr gange.

Halvtreds (50) er altså den halve tredje sinde tyve (2 1/2 gange 20)

Tres (60) er tre sinde tyve

Halvfjerds (70) er den halve fjerde sinde tyve

Firs (80) er fire sinde tyve

Halvfems (90) er den halve femte sinde tyve

Fems brukes ikke om hundre, hverken av gamle mennesker eller på snåle dialekter.

Da jeg var barn sa vi faktisk fyrretyve (som er gammeldansk og ikke har noe med tyvetalsystemet å gjøre), halvtredsindstyve o.s.v.

Vi skriver faktisk tallene som vi sier dem, men på sjekk og bankpapirer skriver vi ti, tyve, treti, fireti, femti, seksti, syvti, otteti og niti.

Endret av Trille
Skrevet
Fems brukes ikke om hundre, hverken av gamle mennesker eller på snåle dialekter.

Mener du at danskene på jobben har lurt meg? :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det danske tellesystemet er helt feil.

Tres burde vært 30 og fems burde vært 50. Alle kan da høre på uttalen at det er sånn det burde være. Jeg blir like forvirra hver gang de sier så feil som de gjør - derfor finner jeg bare frem noen penger og ber dem forsyne seg.

:ler:

Skrevet
Mener du at danskene på jobben har lurt meg?  :overrasket:

Ja, det er jeg ganske overbevist om. du må tenke ut en passende straff for dem :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor tyve og ikke toti?

Blir mer og mer urforståelig :ler:

Gjest *Anne*
Skrevet
Mener du at danskene på jobben har lurt meg?  :overrasket:

De har bestemt lurt deg. 100 på dansk heter hundrede.

Skrevet
Hvorfor tyve og ikke toti?

Blir mer og mer urforståelig :ler:

Sier du toti på norsk?

Skrevet

Hjelp... dette blir vanskelig å lære seg... :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...