Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt meg en leilighet, og vurderer å leie ut denne.

Fakta :

År 1/2007 :

Lån : 660.000

Renter per år på 10 år nedbet.tid : 20.000

Betalt lån per måned : 6.550

Utleiepris : 5.500

Jeg regner ikke med å påkoste boligen noe neste år.

Kommunale avgifter er 6.500 kr per år

Forsikring utvendig er 1.200 kr per år.

Blir dette her riktig?

Leiepris per år : 5.500 x 12 = 66.00.

- Fradrag for forsikring/komm.avg = 7.750

= Netto skattbar leieinntekt = 58.250

Skatt :

58.250 x 0,28% = 16.310

-Fradrag for renteutgifter :5.600

= Faktisk skatt : 10.710

I tillegg, hvis jeg leier det ut møblert, blir det kun 14% skatt istedet for 28%

...eller er jeg helt på villspor her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ditt eget boliglån holder du utenom.

Brutto leieinntekter fratrekkes utgifter som f.eks. Vedlikehold (f.eks. skifte av en ovn), kommunale avgifter, kabeltv, forsikring av selve bygget (ikke innbo). Beløpet du da kommer fram til skal skattes med 28%. Det er ikke 14% når du leier ut møblert, men fortsatt 28%.

Dersom du leier ut etter 1. juli i år, dvs. mindre enn 6 mnd., så blir leieinntektene for resten av året skattefritt. Leier du ut før så må du skatte av hele beløpet.

Gjest Gjest
Skrevet

OK. Fant i tillegg ut av :

Ved møblert utleie kan du kreve fradrag for møblenes/utstyrets kostpris direkte (kostpris under 15.000 kroner) eller gjennom avskrivninger. Krever du avskrivning, kan det brukes en saldoavskrivningssats på inntil 20 prosent.

Si f.eks at jeg leier ut fra 15. juli i år til 30 juni neste år. F.o.m 30 juni bor jeg der selv. Vil dette si at jeg slipper unna med å skatte på leieinntekter både i år og neste år da?

Gjest Gjest
Skrevet

Si f.eks at jeg leier ut fra 15. juli i år til 30 juni neste år. F.o.m 30 juni bor jeg der selv. Vil dette si at jeg slipper unna med å skatte på leieinntekter både i år og neste år da?

Her blir det på dagen, men leier du ut tom 30. juni så har du leid ut for 6 mnd og da må du betale skatt for det året. Leier du ut til 29. juni så slipper du å skatte av leieinntektene. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...