Gå til innhold

Tips til busker i skråning

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal beplante en bratt skråning som er ca 15 m lang og 3 meter bred.

Skal ha busker, barkduk og bark der - ingen stauder.

Har tenkt på å ha bare alperips, så det blir et stort buskas - eller et større område med rosespirea "little princess", men da må jeg ha noen busker i tillegg - og det kan ikke være alperips for det vil ikke passe.

Eller er det noen som har noen andre forslag?

Siden det er en bratt skråning, så blir det smått med stell utover nedklipping de første årene - derfor må det være lettstelte planter - helst med hardførgrad fra 4 og oppover.

Har planer om at buskene skal dekke hele skråningen etter å ha vokst noen år, så noen av dem må iallefall vokse utover og ikke bare oppover.

Har stor tomt, så det blir ikke kjedelig selv om man det blir like busker på et så stort område.

Skrevet

Hvis du ønsker noe som vokser fort og "utover" så er jo grønnlandsmure kjempe fin, den er i allefall meget hardfør og vokser fort. Den er vintergrønn,men har fine hvite blomster hele sommeren.

Ellers så er jo vintermispel en annen hurtigvoksende bunndekke plante. Den har også små hvite blomster om våren og får små røde bær på høsten/vinteren.

Gjest Gjest
Skrevet

Ildkvede (Eldkvede) er utrolig flott, og sprer seg villig. Det samme med Rosa rugosa.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du ønsker noe som vokser fort og "utover" så er jo grønnlandsmure kjempe fin, den er i allefall meget hardfør og vokser fort. Den er vintergrønn,men har fine hvite blomster hele sommeren.

Ellers så er jo vintermispel en annen hurtigvoksende bunndekke plante. Den har også små hvite blomster om våren og får små røde bær på høsten/vinteren.

Takk for tips. :)

Mure vil jeg ikke ha - de blir så sent grønne, ikke vil jeg ha mispel heller. Mispel er fin når den er ung, men får så tykke grener etter noen år at de ikke blir fine.

Også ville jeg jo ikke ha vintergrønne heller :ler:

Har vært og kjøpt noen spireatyper i dag - bjørkespirea og rosespirea, men det var ikke nok - så nå vet jeg ikke hva jeg skal ha i tillegg. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ildkvede (Eldkvede) er utrolig flott, og sprer seg villig. Det samme med Rosa rugosa.

Ildkvede skal jeg sjekke ut :)

Rosa rugosa er uaktuell i den skråningen - men den har vi i løpet av kvelden bestemt oss for å ha i en annen skråning her, etter å ha kikket nærmere på forumet til Hageselskapet. Den tåler visstnok alt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...