Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ine Marie
Skrevet

Tenker på de klarsynte...er de kristne også? :forvirret:

Det er jo flott at de klarsynte kan helbrede folk som er lamme og syke (kreft m.m.), men tar de betalt også? Hvis de gjør det, er ikke det litt betenkelig?

Jeg har hørt veldig mye om dette i det siste, og kanskje de kristne her kan svare?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

noen er kristne andre ikke.

Nei de kan ikke helbrede. Og vere klarsynt betyr at du vet at noe skjer. De har ikke makt til og helbrede.

Skrevet
Tenker på de klarsynte...er de kristne også?  :forvirret:

Det er jo flott at de klarsynte kan helbrede folk som er lamme og syke (kreft m.m.), men tar de betalt også? Hvis de gjør det, er ikke det litt betenkelig?

Jeg har hørt veldig mye om dette i det siste, og kanskje de kristne her kan svare?

Om alle klarsynte er kristne vet jeg ikke, men jeg regner de fleste kristne som klarsynte.

Ingen kristne kan helbrede på overnaturlig vis.

Det er det bare Gud ved Den Hellige Ånds kraft som kan.

Men Gud bruker mennesker som tror på ham til å formidle denne kraften til de syke.

Det er fokusert mye på penger når det gjelder de kristne.

Men når disse reiser rundt i hele landet, så koster det penger, og de trenger også til livets opphold. Om noen vil betale til denne virksomheten, så er det helt frivillig.

Aldri har noen blitt avkrevd en eneste krone for å bli bedt for i kristne møter som jeg har overvært eller sett på TV. De får som regel et honorar av den menigheten som har bedt dem komme.

Det skrives ingenting om legene som avkrever mye penger av folk, uten at de gir noen som helst garanti for helbredelse eller bedring av sykdommer.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen klarsynte og/eller helbredende kristne har dette som levebrød. Da er det naturlig at de tar betalt for dette.

Selv om de skal få sin lønn i himmelen betyr det ikke at de kan klare seg uten penger til mat og hus her på jorden i mellomtiden.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Om alle klarsynte er kristne vet jeg ikke, men jeg regner de fleste kristne som klarsynte.

Det skrives ingenting om legene som avkrever mye penger av folk, uten at de gir noen som helst garanti for helbredelse eller bedring av sykdommer.

Jeg er nødt til å motsi deg her også, KR-øst, for noen kristne er mer svaksynte enn klarsynte. Klart noen er klarsynte, noen er helt normale, og atter andre er stokk dumme - akkurat som resten av menneskene her i verden.

Og disse legene, som ikke noen garantier en gang, og likevel krever penger - du kan vel ikke se forskjellen på et yrke med lang utdannelse, som faktisk er grunnen til at svært, svært mange av oss er her i dag, og å slå hendene sammen og si "Å Gud, helbred dette mennesket og ta alle hennes synder på deg, i Jesu Kristi navn, AMEN".

Da vil jeg klassifisere deg som ikke bare svaksynt, men blind.

Skrevet
Jeg er nødt til å motsi deg her også, KR-øst, for noen kristne er mer svaksynte enn klarsynte. Klart noen er klarsynte, noen er helt normale, og atter andre er stokk dumme - akkurat som resten av menneskene her i verden.

Og disse legene, som ikke noen garantier en gang, og likevel krever penger - du kan vel ikke se forskjellen på et yrke med lang utdannelse, som faktisk er grunnen til at svært, svært mange av oss er her i dag, og å slå hendene sammen og si "Å Gud, helbred dette mennesket og ta alle hennes synder på deg, i Jesu Kristi navn, AMEN".

Da vil jeg klassifisere deg som ikke bare svaksynt, men blind.

Jeg vil heller være blind enn negativ og kritisk til alt som er positivt.

Jeg tror jeg har det best sånn.

Gjest gjesta
Skrevet

Ja noen liker og lulle seg inn i sin lille verden der Gud o den store fikser alt. Håndpåleggelse og amen. Noen av oss kalles realister. Vi skjønner at når vi blir syk, så er det ikke overtro som kan helbrede oss, men medisin.

Men at tro kan hjelpe i en vanskelig tid er klart. Den gjør at man kan ha et håp, og en tro om at Gud order alt. Den kan hjelpe mot dødsangst fordi man tror at man kommer til himmelen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det finnes nok av positive ting her i verden, som er virkelige og ikke bare halmstrå å klamre seg til (for ikke å snakke om fantasifostre) når livet blir uforståelig.

Legevitenskapen er en av dem.

Alt det vi vet om hvordan vi har blitt som vi har blitt, og evnen til å forstå litt av hvordan det kan bli framover, for ikke å snakke om at vi nå kanskje begynner å forstå at VI har ikke bare evnen og muligheten til å forandre livene våre og framtida til ungene våre, vi har faktisk PLIKT til å gjøre det. Det er ikke opp til Gud, det er opp til DEG, KR-øst, hvordan du vil leve livet ditt.

Så lev som DEG, som en del av samfunnet, som sønn, far, bror, medmenneske og kjæreste, ikke som du innbiller deg at guden din ønsker at du skal. Sammenfaller det, så er det kjempefint, men svært ofte setter disse gudene begrensninger og betingelser som går ut over andres ve og vel. Det er DET jeg vil at alle religiøse mennesker skal se - at svært ofte er andre og uskyldige mennesker skadelidende når kristne og muslimer utøver sin "rett" til å gjøre det de mener gud har sagt at de skal. Du ser det i nyhetene hver dag. Du ser det i aviser, i nærmiljøet, overalt hvor det finnes mennesker som setter religionen sin over sine medmennesker.

Det er på grunn av hverandre at vi er her. Det er på grunn av evolusjonen at vi er som vi er. Det helt fantastiske er at hvis ting hadde vært bittelitt annerledes for 500 millioner år siden, så hadde verden sett helt annerledes ut i dag. Vi hadde kanskje ikke sittet her, verden kunne vært befolket av fisk og insekter, eller ikke i det hele tatt. Men det ble som det ble, og her er vi, i stand til å diskutere ting som egentlig ikke er viktige, sett i perspektiv.

Men prøv å se hvordan verden har utviklet seg de siste par hundre årene, for ikke å snakke om hva vi har lært og funnet ut siden vi begynte å bruke redskaper en gang for mange tusen år siden. Alt det vi vet i dag er basert på hvordan livet utviklet seg. Legevitenskapen mest av alt. De ser det hver eneste dag, teorien satt ut i praksis. Hvordan de enkleste encellede organismer muterer, deler seg litt "feil", og vips! så er den bakterien resistent mot alt vi har av medisiner. Det er et evig kappløp, og det kalles evolusjon.

Skrevet
Tenker på de klarsynte...er de kristne også?  :forvirret:

Klarsynte som kan helbrede? Det har ikke jeg hørt om. Kanskje det er noen få klarsynte som har en "tilleggsevne" som healing,men det er ikke en evne som automatisk følger med klarsynthet.

Jeg tviler på at alle klarsynte er kristne.

Skrevet
Ja noen liker og lulle seg inn i sin lille verden der Gud o den store fikser alt. Håndpåleggelse og amen. Noen av oss kalles realister. Vi skjønner at når vi blir syk, så er det ikke overtro som kan helbrede oss, men medisin.

Men at tro kan hjelpe i en vanskelig tid er klart. Den gjør at man kan ha et håp, og en tro om at Gud order alt. Den kan hjelpe mot dødsangst fordi man tror at man kommer til himmelen.

Da har du selvfølgelig ikke hørt om alle de som er blitt helbredet for det legevitenskapen kaller uhelbredelige sykdommer, eks. kreft, men også eks. korte bein som vokser ut og blir like langt som det andre.

Mange som har trodd som deg har måttet gi tapt for sannheten.

Gjest gjesta
Skrevet
Da har du selvfølgelig ikke hørt om alle de som er blitt helbredet for det legevitenskapen kaller uhelbredelige sykdommer, eks. kreft, men også eks. korte bein som vokser ut og blir like langt som det andre.

Mange som har trodd som deg har måttet gi tapt for sannheten.

Hvor mange har ikke død av troen på at Gud orden alt?

Skrevet
Hvor mange har ikke død av troen på at Gud orden alt?

Jeg vet bare at det nok kan ha skjedd blant Jehovas Vitner, siden de nekter sykehusene blodoverføring til sine medlemmer som trenger det.

Gjest gjesta
Skrevet

Så det du sier er at bønn ikke er nok, det må medisin til og? Siden du trakk frem det med blodoverføring mener jeg.

Skrevet
Det finnes nok av positive ting her i verden, som er virkelige og ikke bare halmstrå å klamre seg til (for ikke å snakke om fantasifostre) når livet blir uforståelig.

Legevitenskapen er en av dem.

Alt det vi vet om hvordan vi har blitt som vi har blitt, og evnen til å forstå litt av hvordan det kan bli framover, for ikke å snakke om at vi nå kanskje begynner å forstå at VI har ikke bare evnen og muligheten til å forandre livene våre og framtida til ungene våre, vi har faktisk PLIKT til å gjøre det. Det er ikke opp til Gud, det er opp til DEG, KR-øst, hvordan du vil leve livet ditt.

Så lev som DEG, som en del av samfunnet, som sønn, far, bror, medmenneske og kjæreste, ikke som du innbiller deg at guden din ønsker at du skal. Sammenfaller det, så er det kjempefint, men svært ofte setter disse gudene begrensninger og betingelser som går ut over andres ve og vel. Det er DET jeg vil at alle religiøse mennesker skal se - at svært ofte er andre og uskyldige mennesker skadelidende når kristne og muslimer utøver sin "rett" til å gjøre det de mener gud har sagt at de skal. Du ser det i nyhetene hver dag. Du ser det i aviser, i nærmiljøet, overalt hvor det finnes mennesker som setter religionen sin over sine medmennesker.

Det er på grunn av hverandre at vi er her. Det er på grunn av evolusjonen at vi er som vi er. Det helt fantastiske er at hvis ting hadde vært bittelitt annerledes for 500 millioner år siden, så hadde verden sett helt annerledes ut i dag. Vi hadde kanskje ikke sittet her, verden kunne vært befolket av fisk og insekter, eller ikke i det hele tatt. Men det ble som det ble, og her er vi, i stand til å diskutere ting som egentlig ikke er viktige, sett i perspektiv.

Men prøv å se hvordan verden har utviklet seg de siste par hundre årene, for ikke å snakke om hva vi har lært og funnet ut siden vi begynte å bruke redskaper en gang for mange tusen år siden. Alt det vi vet i dag er basert på hvordan livet utviklet seg. Legevitenskapen mest av alt. De ser det hver eneste dag, teorien satt ut i praksis. Hvordan de enkleste encellede organismer muterer, deler seg litt "feil", og vips! så er den bakterien resistent mot alt vi har av medisiner. Det er et evig kappløp, og det kalles evolusjon.

Og disse bakteriene tror du at blir til mennesker en dag?

Har vi ikke et senere stadie for disse bakteriene, hvor vi kan se at disse bakteriene er i ferd med å bli mennesker da?

Siden denne utviklingen skjer hele tiden, så savner jeg faktisk en del milliarder mellomledd i levende live i dag. Men du kan kanskje fortelle meg hvor disse er nå?

Gjest Gjest_Randi_*
Skrevet

Interessant at du sammenlikner de kristne som helbreder, med legene.

Du ser kanskje ingen vesensforskjeller på de to gruppene?

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, vi bør ikke slå de som ligger nede. Hvis du mener du har det best slik i all enkelhet, er det greit.

Men det blir irriterende i det du går ut for å hevde at din enkelhet er løsningen for alle andre.

Det du kaller "negativitet" kaller mange av oss andre "evne til refleksjon og kompleksitet", som noe positivt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Og disse bakteriene tror du at blir til mennesker en dag?

Har vi ikke et senere stadie for disse bakteriene, hvor vi kan se at disse bakteriene er i ferd med å bli mennesker da?

Siden denne utviklingen skjer hele tiden, så savner jeg faktisk en del milliarder mellomledd i levende live i dag. Men du kan kanskje fortelle meg hvor disse er nå?

Hvor mange arter ser du rundt deg? Bare mennesker og bakterier?

Har du hele slekta di i levende live, fra Adam og Eva og fram til i dag? Det mangler en god del mellomledd der også, KR-øst, men DET stiller du ikke spørsmålstegn ved.

Alt som lever, vil dø etter hvert. Og i følge Darwin, er det de sterkeste som overlever lengst, og dermed har muligheten til å formere seg mest. Deres gener blir videreført, og dermed også deres egenskaper. Alt som er en fordel i kampen for tilværelsen vil videreutvikles og etter hvert vil det kanskje være en helt ny rase som dukker fram.

Ta et eksempel med hester. Det finnes utallige hesteraser i verden, noen kunstig avlet fram av mennesker, mens noen har utviklet seg (eller ikke utviklet seg) over millioner av år. I Sibir har du det nærmeste man kommer urhesten, nemlig Przewalski-hesten, en villhest. I Norge har vi en av de eldste hesterasene, Fjordingen. Begge disse hestene er godt tilpasset sitt klima og landskap, vi kan kanskje si at egenskapene er optimale, og derfor er det disse egenskapene som fortsatt lever videre. (I vill tilstand i Sibir, og her hjemme blir det avlet med tanke på å bevare rasen) Men hester finnes jo ikke bare i Sibir. I det gamle Midtøsten hadde araberne også hester. Men disse ser helt annerledes ut enn Przewalskiene, de har lange bein, slanke kropper, store nesebor, tynt hårlag og kan klare seg i lang tid uten mat og vann. De er med andre ord tilpasset et liv i ørkenen. Hvorfor er det så vanskelig å se at disse to hesterasene stammer fra samme stamfar, hvis etterkommere vandret lenger og lenger sør på leting etter mat. Etter hvert er det de som kan løpe fortest (har lengst bein) og dermed kan rømme fra kjappere rovdyr enn der de kom fra, tåler varmen best siden de har kortere hårlag, klarer seg med lite mat og er sterkere enn de andre som overlever, og får avkom. Avkommet arver disse egenskapene. De beste av avkommet overlever, og slik fortsetter det - til det er en ny rase som er tilpasset ørkenlivet kommer fram.

På veien deler flokkene seg, finner nye områder, der andre egenskaper avles fram. Så har vi mange hesteraser. Hvorfor skulle mellomstadiene overleve? Tipp-tipp-tippoldemora di lever vel ikke hun heller?

Har jeg klart å forklare litt for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...