Gå til innhold

Hvor mange dager etter EL kommer mens?

fruenge

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg har lest om dette et sted her inne, men jeg finner ikke svaret nå.

Mener å ha lest 14 dager etter EL. Har tatt EL test og fikk positiv mye senere i syklusen enn hva jeg trodde, på dag 16. Er nå litt usikker på om dette stemmer, kan testen være feil ol .Slik tenkter jeg nå, derfor trenger jeg å vite når kan jeg forvente mensen. For jeg tror den kommer ja, har kjent murring i lang tid allerede. Jeg er av de som har småubehag en hel uke før mensen kommer-.

Eller så lurer jeg på om man kan føle/kjenne at man er gravid omtrent fra dag en, eller er det bare psykisk fordi man har så lyst på barn.

Jeg ble gravid en gang i mine tidliger år, noe jeg ikke syntes var festelig, tok da abort, men merket ikke at jeg var gravid i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Heisann. Det kan stemme at du hadde EL på dag 16. Lutealfasen, som er antall dager fra EL til mens, kan være fra 12-16 dager har jeg lest på snartgravid.com. Jeg er ingen ekspert på området altså, men det har jeg i hvertfall lest. Nå vet jeg jo ikke hvordan dine sykluser er, men med en helt normal syklus, så kan du forvente mens 14 dager etter EL.

Jeg har ikke vært gravid før, så jeg vet ikke om man kan kjenne det fra dag1, men det er vel lite trolig. De fleste merker vel ikke noe før de skulle hatt mens, men noen gjør jo det også. Dette er vel individuelt, men som sagt: jeg har aldri vært gravid, så jeg har ikke noe godt svar :wink:

Hilsen ei som håper på 2 blå etter neste helg :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra person til person hvor mange dager etter EL at mensen kommer, men for samme kvinne er det konstant (+/- 1 dag) fra syklus til syklus. Tiden fra EL til mens kalles lutealfase og er normal mellom 12 og 16 dager. Noen har enda kortere lutealfase enn dette, og det kan det gjøre det vanskelig å få barn (men ikke umulig!) uten hjelp av medisiner. Andre kan ha lutealfaser på opptil 18 dager, lengre enn dette er relativt sjelden.

Jeg har skrevet litt om dette tidligere, se her og her.

Om og når en kan kjenne at en er gravid er veldig individuelt. Noen påstår at de kjenner det allerede fra dag 1, men dette tviler jeg i grunn litt på. Fra egget er befruktet til det fester seg i livmoren kan det gå fra 4-8 dager (normalt), og før dette produserer kroppen ikke andre hormoner enn de den normalt produserer etter EL. Etter at egget har festet seg startet kroppen å produsere et hormon som heter Hcg. Det er dette hormonet som slår ut på graviditetstester. Det varierer hvor tolerant en kropp er overfor dette hormonet, noen reagerer voldsomt, andre reagerer knapt på det. Mengden av Hcg øker også etterhvert som dagene går.

Husk også at en positiv EL test ikke nødvendigvis betyr at du har eggløsning. Noen sjeldne ganger ombestemmer kroppen seg og velger å beholde egget noen dager eller uker til, eller ikke å slippe det i det hele tatt. I et slikt tilfelle kan mensen komme på et annet tidspunkt enn en trodde, enten senere eller før.

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar jenter.

Nå driver jeg å kartlegger litt og har derfor en menge spm.

Min periode variere fra 26 dager til 35 dager. Jeg ser på slimet og drar det i veg. Må bare være tålmodog og måle El hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...