Gå til innhold

Forbrukslån - hva er mest lønnsomt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

Er ferdig utdannet men vil starte på ny utdannelse, privat skole som er 3 1/2 årig deltid og koster kr 50 000 i året, trenger å låne totalt 90 000 da jeg har spart opp litt selv.

Lånekassen dekker IKKE denne studieretningen og jeg må ty til lån.

Hva er mest lønnsomt i forhold til forbrukslån?

Har vurdert å låne mer fra boliglånet men har lånt 100% allerede.

Noen fornuftige forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Går ut fra at det ikke er økonomiutdannelse du har fullført... nei, uff, den var stygg, unnskyld, men jeg er enig med Nigo-San. Ta pause og spar til du kan finansiere det selv.

Tar du forbrukslån, må du regne med å betale tilbake omtrent fem ganger så mye som du har lånt.

Gjest Jeanette (trådstarter)
Skrevet

Ja, har jobbet et år allerede for å spare penger.. vanskelig å spare hele beløpet;-(

Men får ikke fast jobb og har en ustabil inntekt ved å ta vikariater i hytt og pine.

Har gått 3 år uten fast jobb, må ta denne utdannelsen for å få bedre inntekt..

Gjest Gjest_puss_*
Skrevet

Kan jeg spørre hva slags utdanning dette er, siden du er så sikker på å få jobb med den, og Lånekassen ikke støtter den? Og er du helt sikker på at tilsvarende utdanning ikke finnes ved en offentlig skole noe sted?

Og er forøvrig helt enig med de andre her - unngå for all del forbrukslån til utdanning (eller noe annet for den saks skyld).

Gjest Christian
Skrevet
Ja, har jobbet et år allerede for å spare penger.. vanskelig å spare hele beløpet;-(

Men får ikke fast jobb og har en ustabil inntekt ved å ta vikariater i hytt og pine.

Har gått 3 år uten fast jobb, må ta denne utdannelsen for å få bedre inntekt..

Jeg må si valget ditt høres lite gjennomtenkt ut og lite realistisk.

"Forbrukslån" vil vel si at du låner penger hos private aktører, som f.eks. GE Money Bank...er du sikker på at det var et slikt lån du mente her?

Eller mente du lån i forbindelse med utdanning i en "vanlig" bank, som f.eks. DnBNor etc.?

Hvis det er vanskelig å få jobb innen det du er utdannet til i dag, mener du virkelig at det er verdt det å søke på en ny utdanning, og tor at ting blir lettere da? :overrasket: Nei, jeg må ærlig talt si jeg ikke forstår logikken i det.

Det mest naturlige er å søke stillinger innen det du er utdannet til innen et større geografisk område, og være villig til å flytte for å få jobb. Mener det er beste og eneste løsning.

Hvilke motiver ligger i grunn her da, og hvorfor ikke bare flytte litt på seg?

Gjest Jeanette (trådstarter)
Skrevet

Utdannelsen er Akupunkturhøgskolen i Oslo, den er privat og varer i 3 1/2 år.

Takk for tips, men er ikke enig i at det er lite gjennomtenkt i forhold til valget mitt. Jeg har tenkt på dette i over 3 år og har forsøkt å spare opp noe.

Har fra før av utdannelse som ergoterapeut og kan ikke flytte på meg hvor som helst da samboeren min må fullføre sin grad i byen vi bor i. Vi har kjøpt leilight.

Er takknemlig for svar, men alt jeg lurte på var hvilket type lån er mest lønnsomt av alle "skyhøye" rente forbrukslån som finnes der ute?

Gjest Piper
Skrevet
Jeg må si valget ditt høres lite gjennomtenkt ut og lite realistisk.

"Forbrukslån" vil vel si at du låner penger hos private aktører, som f.eks. GE Money Bank...er du sikker på at det var et slikt lån du mente her?

Eller mente du lån i forbindelse med utdanning i en "vanlig" bank, som f.eks. DnBNor etc.?

Hvis det er vanskelig å få jobb innen det du er utdannet til i dag, mener du virkelig at det er verdt det å søke på en ny utdanning, og tor at ting blir lettere da?  :overrasket: Nei, jeg må ærlig talt si jeg ikke forstår logikken i det.

Det mest naturlige er å søke stillinger innen det du er utdannet til innen et større geografisk område, og være villig til å flytte for å få jobb. Mener det er beste og eneste løsning.

Hvilke motiver ligger i grunn her da, og hvorfor ikke bare flytte litt på seg?

Hvordan kan du si at det er den eneste løsningen? Du har ingen som helst informasjon til å uttale deg på en slik måte, for du kan ikek sammenligne ditt eget liv med andres. Det er ikke alle som bare kan pakke sakene sine og flytte, for så enkelt er det faktisk ikke.

Om det er vanskeligheter med å få jobb med den utdannelsen man har i dag, burde det vel si seg selv at med mere faglig kompetanse vil det være lettere å få jobb. Eller klarer du ikke å se det?

Så jeg må si at svaret ditt er lite gjennomtenkt ;)

Til trådstarter:

Mener du at dere klarer å betjene lånet under utdannelsen, og at du er sikret jobb etter endt utdsannelse ville jeg hoppet i det. Du er ikke den første, ei heller den siste, som tar opp forbrukslån for å ta en utdannelse. En del må spe på med forbrukslån, fordi de ikke har rett på mer støtte fra lånekassen.

Gjest gjest1
Skrevet

Du skriver at dere har kjøpt leilighet. Du har ikke mulighet til å refinansiere det lånet da? Det vil isåfall få veldig mye bedre betingelser enn et forbrukslån.

Jeg ville uansett ha tatt en tur i banken (en ordentlig bank) og forklart situasjonen. Mulig at det er noen andre lånetyper de kan tilby som har bedre vilkår enn forbrukslån. For det er virkelig noe av det dyreste du kan utsette deg for. Og hold deg unna disse "lurebankene" som GE og CityBank. Skyhøye renter, og jeg er i det hele tatt meget skeptisk til dem.

Gjest gjest1
Skrevet

Det du gjør er at du tar ikke opp forbrukslån.

I stedet søker du deg inn på en utdanning (hva som helst) som gir støtte fra Lånekassen. Denne utdanningen har du jo ingen planer om å følge, men du vil allikevel få støtte fra Lånekassen til den i alle fall i ett år.

Pengene fra Lånekassen bruker du til Akupunkturhøgskolen.

;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville uansett ha tatt en tur i banken (en ordentlig bank) og forklart situasjonen. Mulig at det er noen andre lånetyper de kan tilby som har bedre vilkår enn forbrukslån. For det er virkelig noe av det dyreste du kan utsette deg for. Og hold deg unna disse "lurebankene" som GE og CityBank. Skyhøye renter, og jeg er i det hele tatt meget skeptisk til dem.

Definitivt! Ikke ta opp forbrukslån før du har sjekket alle andre muligheter.

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge du har tenkt grundig gjennom hva du vil studere og du øsnker å jobbe med det senere, så synes jeg i utgangspunktet ikke penger skal hindre deg.

Men: man må være realistisk, og å ta opp så mye forbrukslån for tre år er etter min mening helt urealistisk!

Mitt forslag er: jobb et år til. Jobb så mye du orker, prøv å få deg en jobb med nattevakter så du får nattillegg feks. Du bør kunne klare å legge av ganske mye penger da. For jeg regner med samboeren og du bidrar med like mye til husholdningen, dvs at du ikke må forsørge ham siden han er student? I løpet av et år bør du fint klare å legge av penger til første års studieavgift (minst!). Når du begynner studiene jobber du 50% ved siden av. Jeg er student og jobber 50% ved siden av, det går fint. Noen ganger må man nesten jobbe litt ekstra for å nå målene sine.

Men jeg ville også prøvd å orientere meg om stipender du kan søke på. Det finnes utrolig mange stipender, bare se i legathåndboken.

Lykke til :)

Gjest Gjest_Carolina_*
Skrevet

I stedet søker du deg inn på en utdanning (hva som helst) som gir støtte fra Lånekassen. Denne utdanningen har du jo ingen planer om å følge, men du vil allikevel få støtte fra Lånekassen til den i alle fall i ett år.

;)

Enig med deg.

Gjest Johny W
Skrevet

Hvordan er egentlig muligheten for jobb for akkupunktører?

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Akupunktører har gode muligheter for å få jobb, man kan bli ansatt på sykehus (smerteklinikk) eller drive for seg selv. Vær klar over at det finnes mange ulike typer akupunktører med ulik kursbakgrunn som ikke nødvendigvis kvalisfiserer seg til å utøve akupunktur. Dvs. man kan ta kurs gjennom legeforeningen, helgekurser, månedskurser, utdannelse i Kina eller lengre utdannelse ved høgskolen i Oslo (over 3 år deltid). Det er foreslått en utarbeiding til Stortinget for å kunne utøve akupunktur i Norge, blir dette godkjent vil man sette strenge grenser og si at alle må ha 6 års akupunkturutdannelse etter v.g.s for å kunne utøve akupunktur i Norge og for å kalle seg akupunktører..

Skrevet
kan ikke flytte på meg hvor som helst da samboeren min må fullføre sin grad i byen vi bor i.

Etter tre år med pendling reagerer jeg litt på en slik uttalelse. Ja, det er slitsomt å pendle og nei, det er ikke gøy å være borte fra hverandre. Men at det går dersom man virkelig vil - ingen tvil! :ironi: Sier det ikke for å være slem altså, men jeg synes det hørtes ut som en ganske god ide å flytte litt på seg for å få en relevant jobb. (Og husk, pendlerutgifter trekkes fra på skatten)

Skrevet

;)

Det er ganske usympatisk å søke på studier man ikke har tenkt til å følge, andre som trenger studieplass kan miste muligheten til å komme inn på studiet sitt pga. sånne som "bare skal ha studentrabatt på trikken" eller trenger studielån til en ikke-godkjent utdanning. Hvis man skal gjøre noe slikt, bør man ihvertfall gå på restetorget og velge en utdanning med veldig mange ledige plasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...