Gå til innhold

Plommetre..... som ikke vokser....

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Altså, jeg kjøpte et plommetre for noen år siden. I butikken sa de at det skulle komme plommer på det etter to år, altså ikke til første sommeren men til andre. I år blir det fjerde sommeren, (hvis ikke det er femte) og det skjedde ingentinbg der i fjor heller....

Plommetreet har omtrent ikke vokst. Men det kommer masse knopper på, det har det gjort hvert år. Men ikke en eneste blomst........... :tristbla:

Hva er det som skjer?

Hvor tålmodig må man egentlig være...?

Bjørnsdatter...?

(det er Opal-tre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ArneP
Altså, jeg kjøpte et plommetre for noen år siden. I butikken sa de at det skulle komme plommer på det etter to år, altså ikke til første sommeren men til andre. I år blir det fjerde sommeren, (hvis ikke det er femte) og det skjedde ingentinbg der i fjor heller....

Plommetreet har omtrent ikke vokst. Men det kommer masse knopper på, det har det gjort hvert år. Men ikke en eneste blomst........... :tristbla:

Frukttrær som ikke er selvbestøvende trenger å stå flere sammen for at det skal bli frukt. Det kan være ditt tre er litt ensomt og står og venter på en frier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Frukttrær som ikke er selvbestøvende trenger å stå flere sammen for at det skal bli frukt. Det kan være ditt tre er litt ensomt og står og venter på en frier...

Mmmmja, det er helt riktig, men hvis det ikke blomstrer en gang, så er det noe annet som er feil.

Detter knoppene av eller? Tørker de inn før de kommer ut? Er det spor etter skadeinsekter av noe slag? Rådyr som spiser knoppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min får kjempegode plommer. Trikset hans er at han gjødsler med møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Mmmmja, det er helt riktig, men hvis det ikke blomstrer en gang, så er det noe annet som er feil.

Detter knoppene av eller? Tørker de inn før de kommer ut? Er det spor etter skadeinsekter av noe slag? Rådyr som spiser knoppene?

Det kommer ikke blomster engang. Det kommer blader, som er grønne og fine. Ingen rådyr, ingen spor av skade. Ikke tørker det inn, og det er selvfertilt.

*skjønner ikke en dritt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

-halvannet meter bortenfor står et epletre, som gir masse epler. En ripsbusk rett ved siden av der igjen goir drøssevis med rips. Det er ikke noe feil med jorda, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Du sier det kommer knopper, er det blomsterknopper eller bladknopper?

hvis det er blomsterknopper, blir de bare sittende og springer ikke ut? Eller faller de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Mulig jeg spør dumt nå, men vokser treet ditt noe? Ser det står at det ikke gjør det i overskriften... men jeg må spørre likevel.

Sitter og leser i alt jeg har av hagebøker for å finne ut av det, men kommer liksom ingen vei.

Det som står her er:

Det er sjelden at bærbusker og kirsebær har svikt i blomstringen, men visse eplesorter kan svikte annethvert år. Enkelte sorter av pærer og plommer kan imidlertid sette tålmodigheten på prøve. (....) Den vanligste årsaken er at treet har for kraftig vekst, da det ofte er podet på en kraftigvoksende grunnstamme. På et eller annet tidspunkt kommer det imidlertid blomster og frukt. Dette kan man fremme ved å hemme treets vekst, for eksempel ved å hugge over noen av de tykke røttene. Beskjæring gjør det bare verre, fordi beskjæring fremmer veksten på bekostning av blomstringen.

Det er også velkjent at én enkelt plommesort, den gule 'Teine Claude d'Oullins', kan la det drøye usedvanlig lenge før den blomstrer. Årsaken til dette er ikke kjent.

Treet ditt kan ikke være feilmerket, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde et plommetre som vi sikkert hadde i 5-6 år før det begynte å komme plommer på det....vi lurte også svært på hva som var galt...

tilslutt kom det så mye plommer AT EN GREN KNAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det vokser så godt som ikke, kommer bare nye skudd hvert år og de ørsmå grenene blir fire fem cm lange.....

Jeg kan ikke tenke meg at det skal være feilmerket, men klart at mankan jo aldri vite. Det eneste jeg vet er at det stod sammen med en haug andre like trær, og at det er kjøpt på Plantasjen....

-jammen er du tålmodig, Bjørnsdatter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
vi hadde et plommetre som vi sikkert hadde i 5-6 år før det begynte å komme plommer på det....vi lurte også svært på hva som var galt...

tilslutt kom det så mye plommer AT EN GREN KNAKK!!!

Vel, da kan det jo hende at vi får noen plommer før vi blir besteforeldre.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi kjøpte to plommetrær (opal) for snart ti år siden. Det ene vokste kjempefort og der kom plommer etter to - tre år. :) Det andre vokste nesten ikke og hadde heller ikke plommer. :frustrert: Vet ikke hva som var i veien... Til slutt bestemte vi oss for å ofre det lille plommetreet til fordel for et huskestativ til barna. Og da vi skulle til å sage det ned var vi komt så langt ut på sommeren at vi kunne konstatere at det var komt plommer på treet! :overrasket: Men da var det for sent! :sjarmor:

ho oss tok det altså nærmere 7 år før det kom plommer på det treet!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Huff da......

Ja jeg har liksom ikke lyst til å gi meg heller, så lenge det kommer blader på treet......

Men jeg vil jo gjerne ha en plomme eller to også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bjørnsdatter

Er litt tom for ideer her nå, føler jeg... men hva med å kjøpe et tre til og sette i nærheten, kanskje det får plommer mens du venter på det første ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...