Gjest Wasabi Skrevet 5. mai 2006 #1 Skrevet 5. mai 2006 Har lest at gravide blir lettere brune. Det er jo fint! Men stemmer det at vi bør være forsiktige med solingen også? Eller skal vi gjøre som normalt? Jeg har holdt meg unna både selvbruning, spraytan og solarium til nå (fordi jeg ikke har hatt noe behov for det) men dag har jeg solt meg ute i det fantastiske været - med solkrem.
Murmelmy Skrevet 5. mai 2006 #2 Skrevet 5. mai 2006 Du kan bruke Euciren (?) barnesolkrem sf 25 fra Apoteket. Husk at solkremen skal smøres på og trekke inn i huden selv. Du skal ikke smøre den inn fysisk. Du kan sltså bruke solkremer som har fysiske filtre. HAr du spm er det jo bare å spørre de som jobber på apoteket.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #3 Skrevet 5. mai 2006 Det er to grunner til å være litt forsiktige med sola når man er gravid: 1. Fosteret blir slapt hvis det blir overopphetet. Legen min har derfor sagt at solarium, badstu og mye soling ikke er så veldig bra. 2. Man kan lettere få pigmentflekker i huden når man er gravid. Men jeg tror ikke jeg kommer til å sitte i skyggen i hele sommer selv. Får se det litt an. Hilsen termin i august.
Gjest gjest1 Skrevet 5. mai 2006 #4 Skrevet 5. mai 2006 Har også hørt at det er lurt å dekke til magen ekstra fordi det blir veldig lyst i magen for bayen. Vet ikke om det er riktig, men når jeg var på Kreta i mai i fjor når jeg var gravid, ble babyen roligere når jeg satt mer i skyggen og hadde en håndduk over magen. Ellers er det riktig at man blir fortere brun, dessuten sitter fargen lenger. I alle fall på meg, men vær forsiktig med for mye, for pigmentflekker er veldig lett å få når du er gravid som gjest over her også sier.
Lillesøster Skrevet 5. mai 2006 #5 Skrevet 5. mai 2006 Du kan sltså bruke solkremer som har fysiske filtre. HAr du spm er det jo bare å spørre de som jobber på apoteket. ← Skriver under på denne. Jeg har gått til anskaffelse av en MD formulation solkrem med fysisk filter.
Gjest Wasabi Skrevet 6. mai 2006 #6 Skrevet 6. mai 2006 Takker for tips! Har ikke noe spesialsolkrem tilgjengelig her nå og drister meg til en tur ut i solen igjen med min vanlige. Men dekker til magen godt og så tror jeg ikke for mye soling blir noe problem her i Bergen framover.. Tenkte bare jeg kunne "svi bort" noe uren hud på bryst/rygg til jeg skal gå i kjole neste helg..
monja Skrevet 6. mai 2006 #7 Skrevet 6. mai 2006 Jeg ble jo så lekker brun da jeg var gravid (vanligvis ser jeg ut som en rosa marsipangris på sommeren). Men jeg dekket til magen da. På slutten var det så varmt at je ikke klarte å tenke på sola engang.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 Hva gjør mennesker som lever i varme land når de er gravide? feks i land i Afrika?
Gjest Jamila Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Jeg bor i "syden", og har ikke tenkt på dette som en problemstilling en gang. Jeg og gravide venninner er ute i sola. Riktignok ikke så ofte, men vi er da ute. Bruker vanlig solkrem som før. Solkremen jeg bruker hver dag i ansiktet og på armene har jeg ikke byttet ut, og legen har heller ikke nevnt noe om dette. Bitteliten i magen reagerer heller ikke på sola og varmen. Jeg ville sagt: kos deg i sola og nyt varmen. Du har godt av å føle deg vel, og de fleste av oss føler oss vel med litt farge på kroppen.
Gjest Piper Skrevet 6. mai 2006 #10 Skrevet 6. mai 2006 Hva gjør mennesker som lever i varme land når de er gravide? feks i land i Afrika? ← Akkurat
Gjest Wasabi Skrevet 6. mai 2006 #11 Skrevet 6. mai 2006 Det er akkurat som å si at kineserne spiser rå sushi når de er gravide også.. Jeg er helt med på at gravide ikke skal være hysteriske og jeg føler meg veldig avslappet selv, men jeg er bare gravid en periode og tåler da fint å være litt ekstra forsiktig med enkelte ting - særlig når jeg har hørt/lest at f.eks soling er noe man bør være litt obs på.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #12 Skrevet 6. mai 2006 Trodde det var japanerne som spiste sushi, jeg. Er glad jeg er ferdig med graviditeter for mange år siden. Nå er jo snart ALT farlig! Er norske gravide så utrolig mye sartere og sykelige enn gravide i resten av verden? Hvis man ligger pal på en solseng i timesvis i solsteiken kan man jo bli uvel, spesielt om man er gravid. Men at gravide ikke skal sole seg fordi det ikke er bra for forsteret er bare tull. Pigmentflekker er det derimot riktig at man kan få. Slapp av litt, nå, og lev sunt og normalt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #13 Skrevet 6. mai 2006 Kanskje har jeg fått solstikk - temperaturen min stiger hvertfall når jeg leser enkelte av svarene her inne.. Det må da gå an å stille noen enkle spm ang. soling og graviditet uten å omtrent bli stemplet som hysterisk? Wasabi - ikke innlogget
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #14 Skrevet 6. mai 2006 Hva gjør mennesker som lever i varme land når de er gravide? feks i land i Afrika? ← Mennesker som lever i varme land er mer vant til varme og kroppen takler det på en helt annen måte enn de som lever i kaldere strøk. De føler temperatur forskjellig, og tåler mer sol. At nordmenn blir anbefalt å ikke bli overopphetet synes jeg ikke er noe rart. Og diskusjonen om at man har andre holdninger og forhåndsregler når man er gravid er blitt tatt flere ganger. Det er helt greit at enkelte ikke ønsker å følge råd fra helsevesenet, men det er da ikke hysterisk å følge de rådene! (*Irritert over alle som skal kritisere gravide som ønsker det beste for barnet sitt*)
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #15 Skrevet 6. mai 2006 Kanskje har jeg fått solstikk - temperaturen min stiger hvertfall når jeg leser enkelte av svarene her inne.. Det må da gå an å stille noen enkle spm ang. soling og graviditet uten å omtrent bli stemplet som hysterisk? Wasabi - ikke innlogget ← Hvor blir du stemplet som hysterisk? Kan ikke se det noe sted jeg, så kanskje du virkelig er det!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #16 Skrevet 6. mai 2006 Hva gjør mennesker som lever i varme land når de er gravide? feks i land i Afrika? ← Trodde det var japanerne som spiste sushi, jeg. Er glad jeg er ferdig med graviditeter for mange år siden. Nå er jo snart ALT farlig! Er norske gravide så utrolig mye sartere og sykelige enn gravide i resten av verden? Hvis man ligger pal på en solseng i timesvis i solsteiken kan man jo bli uvel, spesielt om man er gravid. Men at gravide ikke skal sole seg fordi det ikke er bra for forsteret er bare tull. Pigmentflekker er det derimot riktig at man kan få. Slapp av litt, nå, og lev sunt og normalt.← Disse kommentarene vipper i allefall nesten over i en tone som sier at hun er hysterisk.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #17 Skrevet 6. mai 2006 Disse kommentarene vipper i allefall nesten over i en tone som sier at hun er hysterisk. ← Vipper nesten over i en tone??? Man får bare tolke ting som man vil, men ingen har kalt noen noe som helst. Når man stiller et spørsmål får man ikke alltid de svarene man vil ha.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #18 Skrevet 6. mai 2006 Vipper nesten over i en tone??? Man får bare tolke ting som man vil, men ingen har kalt noen noe som helst. Når man stiller et spørsmål får man ikke alltid de svarene man vil ha. ← "Er norske gravide så utrolig mye sartere og sykelige enn gravide i resten av verden?" er jo å kalle gravide for noe. Jeg skjønner at man ikke alltid får svarene man vil, men det betyr ikke at man trenger å svare i slike toner. (Jeg er nok påvirket av at de aller fleste tråder som omhandler hva en bør passe seg for blir gjennomsyret av en holdning om at gravide er hysteriske og at helseråd fra legen bare er tull.)
Susan Sto Helit Skrevet 6. mai 2006 #19 Skrevet 6. mai 2006 Jeg er bare 9+3, men ble utrolig svimmel og sliten av å forsøke å gjøre noe fysisk i sola isted. Pleier ikke reagere så sterkt på litt varme, så jeg tror virkelig jeg kommer til å være forsiktig med å oppholde meg for lenge i sola framover. Tar det nemlig som et tegn på at kroppen/babyen ikke liker at jeg gjør noe hvis jeg blir uvell av det. Ellers er det jo greit å tenke på dette med pigmentflekker, siden mange opplever at disse ikke forsvinner igjen etter graviditeten.
prinsessa Skrevet 7. mai 2006 #20 Skrevet 7. mai 2006 Jeg var gravid på sommeren og fikk disse svarene fra legen og jordmoren. Du kan sole deg som normalt. Men hvis det er normalt for deg å ligge "pal" i solen til du blir svimmel + og ikke drikke mye skal du ikke gjøre dette når du er gravid. Men man skal jo ikke sole seg sånn når man ikke er gravid heller. Tror det viktigste er å bruke sunn fornuft. Det er ikke nødvendig å dekke til magen med noe, men man skal rett og slett lytte til kroppen sin noe man skal gjøre enten man er gravid eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå