Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal stripe håret mitt. De siste årene har håret mitt blitt mye mørkere. Hadde opprinnelig mellom/gyldenblondt hår, men nå er det mørk blondt. Kunne tenke meg å legge i noen striper for å lysne det litt. Fikk en kommentar på at jeg hadde en så fin, nøttebrun hårfarge. Det var dråpen. I mitt hode er jeg fortsatt en blondine, men åpenbart at det er en liten brist i min virkelighetsoppfatning.

Jeg lurer derfor på hvordan det er med dere som striper håret deres. Blir man helt avhengig? Altså; hvis man først begynner, kan man ikke slutte, bl.a. pga. frykt for ettervekst? Jeg kommer til å gjøre dette hos frisør. Vanligvis bruker jeg minimalt med penger på håret mitt; kun klipping av tupper to ganger i året. Ser nå for meg skyhøye frisørutgifter til evig tid.

Egentlig har jeg en hemmelig (og om jeg må selv si, litt sykelig) plan om å bli gradvis penere med alderen. Eller ikke, penere, men holde et jevnt nivå. Jo flere rynker, jo mer innsats i forhold til egenpleie. Kompensasjon altså. Første punkt på planen var egentlig å begynne å stripe håret etter at jeg har født barn, siden "alle" sier at håret uansett blir enda mørkere etter fødsler. Da kan folk si: "Jaja, litt slapt frontparti, men fint hår." Eller, best av alt; jeg klarer å ta fokuset bort fra en kropp og hud i forfall med finere hår og klær. Vil ikke være en av dem som man kan se på bilder av, og si: "Så pen hun var før i tiden", og dermed føle at jeg aldri kan komme på samme nivå som i 20-årene (er veldig opptatt av progresjon sånn generelt).

Huff, dette ble litt langt. Men, hva sier dere som striper - er det et evig styr, som dere skulle ønske dere ikke hadde gitt dere i kast med i utgangspunktet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stripet håret mitt for ett års tid siden. Etter det har jeg stripet det hos frisør en gang, og ellers holder jeg det i sjakk med blekingsspray som jeg fikser hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stripet håret mitt for første gang for et par år siden, og du kan trygt si at jeg har blitt litt hekta! Jeg har mellombrunt hår og synes det blir så mørkt og trist når det vokser ut igjen. Ulempen for min del er at jeg har ganske langt hår, og regelmessig striping gjør at det bare blir mer og mer lyst nedover. På grunnlag av det har jeg nå bestemt meg for å ligge unna stripingen og la min opprinnelige farge vokse ut. Om det blir så enkelt er vel en annen sak :-D

Skrevet

Neida, ingen avhengighet. Striper håret hver sommer, og lar stripene vokse ut om vinteren. Striper det moderat, og har ganske kort hår så etterveksten ser ikke altfor merkelig ut.

Skrevet
"Jaja, litt slapt frontparti, men fint hår."

:ler::ler:

Gjest Tristessa
Skrevet

Veldig enig med taktikken din, jeg tenker på noe tilsvarende! :ler:

Jeg har et sånt kjedelig mørk kommuneblondt hår som ser grågrønt ut i rett lys (oh yeah, hverdagssexy for alle penga her ja!), og har stripet det to ganger nå... Siden jeg har så lyst hår i utgangspunktet kan det gå ganske lang tid mellom hver gang jeg striper det, men er veldig lei av å være sånn tretten-på-dusinet-blond og tenker nå på å farge det mer rødlig, sånn jordbærblondt. Det hører til historien at jeg drev og sparte i nesten halvannet år for å få ut min naturlige hårfarge, men jeg ser ut som en total dass med den. Så når man først er på fargekjøret, synes jeg det egentlig ikke gjør så mye. Klart det blir noe upkeep med farging og sånt, men det ville det blitt uansett, eller? ;)

Skrevet

Jeg lurer også på det her. Har aldri farget/stripet håret mitt noen sinne faktisk! Men så har jeg langt krøllete hår også, så jeg vet ikke hvor lurt det er. :klø:

Det er jo ikke direkte lekkert med masse ettervekst heller. Vanskelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo stor forskjell på om man farger hele håret eller bare striper det med tanke på ettervekst. Når man farger hele håret blir man på en måte "hekta".

Selv var jeg 25 første gang jeg farget håret. Jeg er egentlig mellomblond, men har farget det mørkere. Første gang fikk jeg en såkalt minicolor hos frisøren, dvs at den gradvis ble vasket ut/mattere. Men dette er jo ikke mulig når man skal bleke.

Men generelt synes jeg det ser mye verre ut med mørkere ettervekst enn lys ettervekst slik jeg nå har. jeg forbinder helt lyst hår med mørk ettervekst med litt vulgære damer fra øst-europa.

Hvorfor ikke farge håret mørkere med en glansfull varm farge?

Skrevet

Jeg har stripet håret mitt i flere år nå. Om sommeren lysere, er mellombrun til vanlig, og om høst/vinter, varme rødaktige striper. Vil ikke si at jeg er blitt avhengig, det hender jeg blir lei og farger over. Så avhengig er jeg ikke blitt, jeg gjør det fordi jeg syns det er morsomt med noe nytt, og fordi håret ser finere ut.

Men dersom du skal gjøre det hos frisøren så må du nok regne med at det blir en utgift, for billig er det ikke akkurat nei, spesielt dersom det gjøres regelmessig.

Gjest Gjesta
Skrevet

Trådstarter: så morsomt du skriver :ler:

Jeg har også stripet håret mitt mange ganger, men aldri vært ettervekst-nazi.

Nå er jeg derimot ettervekst-nazi, for nå helfarger jeg håret (i min egen opprinnelige farge) pga at jeg er blitt helt grå... *grøsser*

Men så er jeg en gammel dame da ;)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_tara_*
Skrevet

jeg var nylig hos frisøren og stripet håret. hun stripet ikke fra skillen men mer under hår og rundt forbi :) på denne måten ble etterveksten ikke synlig. jeg brukte 900 kroner på dette :overrasket: så kan jeg ikke se stripene og ingen andre legger merke til det.. så nå skal jeg bare stripe det hjemme og takkle etterveksten ;) men personlig syntes jeg ettervekst kan være nokså kult! :ler: har alldri prøvd hjemmestriping før :forvirret: er det bra?? kan noen fortelle hvordan det gikk for dem?? :)

Skrevet

Jeg striper håret lyst! Har alltid vært blond, men har blitt litt mørkere med årene. Etterveksten synes ikke så godt på meg da, så jeg går kun til frisøren ca. 3 ganger i året.

Gjest Gjest
Skrevet
J Men så har jeg langt krøllete hår også, så jeg vet ikke hvor lurt det er.  :klø:

Kan man ikke stripe håret sitt hvis det er langt krøllete?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er ettervekst så stort problem? Er det ikke bare å stripe de nye hårene når de kommer? og la de gamle stripene være i fred? Eller må man farge alt på nytt så tuppene blir lysere og lysere....? Ville jo tro at en dyktig frisør klarte å farge kun etterveksten - det er jo mest skånsomt for håret også.....?

Skrevet

Jeg har masse krøller! Er finere med striper i krøllehår enn slett hår synes jeg! Da blander stripene seg mer inn i håret og det ser mer naturlig ut på en måte.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med å stripe håret mitt.. Jeg begynte å stripe /farge det for 4-5 år siden.. Har hatt helt mørkt hår, og hatt ganske lyst, nå så har jeg masse forskjellige fargenyanser/striper i håret, + at underhåret er i en litt mørkere farge for å få litt kontrast, Jeg har fått mye ros for håret mitt og er kjempefornøyd selv..! ;)

Men det skal sies at jeg går til frisøren ca 3-4 ganger i året, og bruker ca 1000 kr hver gang, men jeg synes det er verdt det, og det er en utrolig pleie samtidig som man blir fin :)

Gjest gjest1
Skrevet

Da jeg var veldig blond, måtte jeg gå til frisøren hver 6 uke for da var etterveksten så synlig at jeg ikke følte meg vel. Jeg har mellomblondt hår, men selv det gav mye skille :sur:

Det er ikke akkurat billig å gå til frisøren hver 6 uke.

Nå er jeg brunette etter jeg ville prøve noe nytt, men må si jeg savner det blonde håret mitt, selv om det var mye vedlikehold og dyrt.

Gjest Neffi
Skrevet
Det er jo stor forskjell på om man farger hele håret eller bare striper det med tanke på ettervekst. Når man farger hele håret blir man på en måte "hekta".

Selv var jeg 25 første gang jeg farget håret. Jeg er egentlig mellomblond, men har farget det mørkere. Første gang fikk jeg en såkalt minicolor hos frisøren, dvs at den gradvis ble vasket ut/mattere. Men dette er jo ikke mulig når man skal bleke.

Men generelt synes jeg det ser mye verre ut med mørkere ettervekst enn lys ettervekst slik jeg nå har. jeg forbinder helt lyst hår med mørk ettervekst med litt vulgære damer fra øst-europa.

Hvorfor ikke farge håret mørkere med en glansfull varm farge?

har du lys ettervekst ser håret tyny og unnskyld meg helt jævlig ut. Med mørk ettervekst ser det i en viss periode bare fyldigere ut.

Gjest Neffi
Skrevet
Hvorfor er ettervekst så stort problem? Er det ikke bare å stripe de nye hårene når de kommer? og la de gamle stripene være i fred? Eller må man farge alt på nytt så tuppene blir lysere og lysere....? Ville jo tro at en dyktig frisør klarte å farge kun etterveksten  - det er jo mest skånsomt for håret også.....?

Joda, det er akkurat det de gjør. Ikke noe problem i det heletatt ;)

Skrevet

Jeg tok striper for en stund siden. Før frisøren tok i stripene la hun en underfarge på håret mitt. Da ble det finere og tok mye lengre tid før det ble noe ettervekst , og holdt seg fint lengre sa hun.

Ble veldig fornøyd jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...