MammaSarius Skrevet 5. mai 2006 #1 Skrevet 5. mai 2006 Jeg skal bake sjokoladekake til min nieses bursdag i morgen og finner ikke oppskriften jeg pleier å bruke. Skal lage den i rundform så trenger en oppskrift som passer rundform. Og så vil jeg ha en som er god og saftig og barnevennlig og helst ikke blant de lyseste. Noen som kan hjelpe?
Arkana Skrevet 5. mai 2006 #2 Skrevet 5. mai 2006 Denne har vært en av mine favoritter i mange år. Oppskriften inneholdt opprinnelig kokos istedet for mandler, men jeg synes ikke den ble så saftig da. Du kan selvsagt sløyfe dem om du vil. Sjokoladekake 150 g mørk sjokolade 150 g margarin 1 ½ dl sukker 4 eggeplommer 1 dl hvetemel 1 dl hakkede mandler 4 eggehviter Smelt sjokoladen. Rør smør og sukker hvitt. Tilsett eggeplommene ett om gangen. Bland i sjokolade, hvetemel og nøtter. Pisk eggehvitene stive og vend dem i røren. Hell i smurt form (24 cm) og stek på nederste rille ved 175 grader i ca 35 minutter. Kaken skal være litt "rå" inni. Og så synes jeg denne, fra Det Søte Liv, er veldig god. Jeg bytter det meste av nesquck med kakao, synes bare nesquick ble for søtt og for lite sjokoladesmak. Chocolate Passion 200 g smør 2 dl vann 4 ss kakao 4½ dl sukker 4 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts bakepulver 2 egg 1½ dl lettrømme 350 g smør 150 g melis 5 ss melk 2 dl Nesquick sjokoladepulver Kok opp smør og vann. Rør inn kakao og sukker. Rør inn det tørre og visp så inn egg og rømme. Hell i en 26 cm bakepapirkledt springform og stek midt i ovnen ved 180 grader i ca 1 time. Avkjøl helt i formen. Del kaken i to bunner. Pisk smør og melis luftig. Pisk inn sjokoladepulver og melk. Bre kremen mellom bunnene og oppå kaken.
MammaSarius Skrevet 5. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2006 Tusen takk for tips! Jeg er vel egentlig på jakt etter den typiske langpannekaka man fikk på skolen på 17.mai og ved alle andre festlige anledninger, bare at jeg altså skal lage den i rundform. Tror ikke det er så lurt med fyll inni for jeg skal lage to og skjære de til så det blir pusekattkake. Det blir altså glasur rundt hele og diverse barnevennlig pynt.
Gjest Emera Skrevet 5. mai 2006 #4 Skrevet 5. mai 2006 Denne bruker jeg til alt sånt. Den kan stekes i liten langpanne eller rund form (24 cm er best), eller man kan bake to porsjoner og steke i stor langpanne. Sjokoladekake 3 egg 3 kopper sukker 225 g margarin 2 ts bakepulver 3 ss kakao 1 1/2 kopp melk 4 kopper hvetemel 1 kopp = 1 1/2 dl i denne oppskriften Visp eggedosis. Sikt i det tørre vekselvis med melken. Smeltet margarin til slutt. Stekes på midterste rille ved 200 grader. Kjenn med kakenål om den er ferdig. I rund form tar det 30-40 min. i min ovn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå