Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvor er det god moral hen???

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener, Angelfairy... Kristendommen representerer et verdisyn som jeg har stor respekt for. Ta de 10 bud for eksempel. Du skal ikke lyve, drepe, begjære din nestes eiendom etc. Jeg forsøker, på tross av jeg ikke er kristen, å leve et liv basert på kristne verdier. Og du må da være enig i at mye av det kristendommen står for er bra?

Selv om det finnes en rekke religiøse som glemmer kristendommens fokus på nestekjærlighet og prinsippet om at "den uten skyld kan kaste den første steinen", så er det viktig å huske på at det norske samfunnet er bygd på et kristent verdigrunnlag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener, Angelfairy... Kristendommen representerer et verdisyn som jeg har stor respekt for. Ta de 10 bud for eksempel. Du skal ikke lyve, drepe, begjære din nestes eiendom etc. Jeg forsøker, på tross av jeg ikke er kristen, å leve et liv basert på kristne verdier. Og du må da være enig i at mye av det kristendommen står for er bra?

Selv om det finnes en rekke religiøse som glemmer kristendommens fokus på nestekjærlighet og prinsippet om at "den uten skyld kan kaste den første steinen", så er det viktig å huske på at det norske samfunnet er bygd på et kristent verdigrunnlag.

Hva i det norske samfunnet er bygget på 'det kristne verdigrunnlag'?

Mener du det politiske system? Det kommer fra de gamle greske filosofer, og har ingenting med kristendom å gjøre. Tvert om - de kristne har bekjempet demokratiet ved hver korsvei, sist under andre verdenskrig. 'Gott mit uns' var Hitlers slagord, og her hjemme på berget var kirken snar til å snu etter vinden da vi ble okkupert.

Tenker du på vårt kulturliv? Norske kunstnere har følt kristendommens sensur og forfølgelse siden den første norske maler klattet ned en naken dame. Stigmatisering, utestengelse fra samfunnet, sladder - dette er kristendommens måte å kontrollere 'freaks' på.

Forfattere, filmskapere, dansere - alle har fått samme behandling av de kristne 'samfunnsbyggerne'.

Tenker du på vår ungdomskultur? Norsk rock - spesielt punk - har vært forsøkt kneblet etter beste evne siden 'ungdom' ble et begrep i Norge, og forbud etter forbud forsøkte å legge bånd på ungdomsbevegelsen, men lyktes ikke.

Sånn er det med alt her i landet som ikke er kirkelig, som ikke kan defineres inn i en religiøs ramme.

Kristendom har vært et åk for det norske folk gjennom tidene, det skjønner folk flest. Derfor er vårt samfunn blitt sekularisert i det forrige århundre, og de som er ute etter å undertrykke andre mennesker pga. seksuell legning, hudfarge, utseende etc. har mistet makta.

Og takk for det :ler:

Skrevet
Hva i det norske samfunnet er bygget på 'det kristne verdigrunnlag'?

Mener du det politiske system? Det kommer fra de gamle greske filosofer, og har ingenting med kristendom å gjøre. Tvert om - de kristne har bekjempet demokratiet ved hver korsvei, sist under andre verdenskrig. 'Gott mit uns' var Hitlers slagord, og her hjemme på berget var kirken snar til å snu etter vinden da vi ble okkupert.

Tenker du på vårt kulturliv? Norske kunstnere har følt kristendommens sensur og forfølgelse siden den første norske maler klattet ned en naken dame. Stigmatisering, utestengelse fra samfunnet, sladder - dette er kristendommens måte å kontrollere 'freaks' på.

Forfattere, filmskapere, dansere - alle har fått samme behandling av de kristne 'samfunnsbyggerne'.

Tenker du på vår ungdomskultur? Norsk rock - spesielt punk - har vært forsøkt kneblet etter beste evne siden 'ungdom' ble et begrep i Norge, og forbud etter forbud forsøkte å legge bånd på ungdomsbevegelsen, men lyktes ikke.

Sånn er det med alt her i landet som ikke er kirkelig, som ikke kan defineres inn i en religiøs ramme.

Kristendom har vært et åk for det norske folk gjennom tidene, det skjønner folk flest. Derfor er vårt samfunn blitt sekularisert i det forrige århundre, og de som er ute etter å undertrykke andre mennesker pga. seksuell legning, hudfarge, utseende etc. har mistet makta.

Og takk for det :ler:

Nei, jeg tenker ikke på det politiske systemet, ungdomskulturen eller kulturlivet, men som jeg skrev; verdigrunnlaget. Det som danner fundamentet hos mennesker når det gjelder hva som er viktig i livet og hva vi ønsker å jobbe for. Nestekjærlighet f.eks er en del av verdigrunnlaget i kristendommen - og innen humanismen. (Derfor er det kanskje på sin plass å kalle det et kristent-humanistisk verdigrunnlag.)

Et samfunns verdigrunnlag kan speiles i de fleste deler av samfunnslivet; politikken, lovene (både de skrevne og uskrevne), kulturlivet, arbeidslivet etc. Men disse speiles også av mye annet, så som økonomi, trender, ustabil verdenssituasjon, økt innflytelse fra andre kulturer og religioner etc etc. Følgende tekst er hentet fra en kronikk i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1089121.ece):

"Staten kunne også sies å være «kristen» i den forstand at Grunnloven og annet lovverk er preget av kristen tenkning og kristne verdier, selv om dette ikke alltid kommer eksplisitt til uttrykk. Dette vil i så fall dels kunne sees som en konsekvens av den historiske utviklingen i landet vårt og ellers i Europa der kristne tenkere, verdier og tradisjoner har hatt stor innvirkning."

Mange/de fleste av disse verdiene synes jeg det er verdt å verne om... på tross av at jeg ikke er kristen.

Gjest Gjest
Skrevet
Mange/de fleste av disse verdiene synes jeg det er verdt å verne om... på tross av at jeg ikke er kristen.

Hvis det er verdiene som skal vernes, hvorfor kalle det kristne verdier?

Vil ikke dette binde dem til kristendommen og kirken, og ikke til folks rettsoppfattelse og samfunnsforståelse? Vil ikke det nettopp virke ekskluderende på grupper som _ikke_ deler den religionen, og sette dem utenfor det 'moralske' samfunnsansvar vi alle har?

Vern verdiene, ikke kristendommen.

Skrevet
Hvis det er verdiene som skal vernes, hvorfor kalle det kristne verdier?

Vil ikke dette binde dem til kristendommen og kirken, og ikke til folks rettsoppfattelse og samfunnsforståelse? Vil ikke det nettopp virke ekskluderende på grupper som _ikke_ deler den religionen, og sette dem utenfor det 'moralske' samfunnsansvar vi alle har?

Vern verdiene, ikke kristendommen.

For meg kan du kalle disse verdiene hva du vil...

Men i DENNE sammenhengen, der det av Angelfairy ble stilt spørsmålstegn ved om kristendommen i det hele tatt har gitt oss noe positivt, blir det viktig å presisere at samfunnet vårt i stor grad er bygd på nettopp kristne verdier. Vi kan ikke løpe fra vår historiske bakgrunn....

Jeg har inntrykk av at ikke-religiøse i diskusjoner om kristendommen er svært lite nyanserte.... Det går an å finne positive ting i kristendommen på tross av at man ikke er kristen selv.

Gjest Gjest
Skrevet
For meg kan du kalle disse verdiene hva du vil...

Men i DENNE sammenhengen, der det av Angelfairy ble stilt spørsmålstegn ved om kristendommen i det hele tatt har gitt oss noe positivt, blir det viktig å presisere at samfunnet vårt i stor grad er bygd på nettopp kristne verdier. Vi kan ikke løpe fra vår historiske bakgrunn....

Jeg har inntrykk av at ikke-religiøse i diskusjoner om kristendommen er svært lite nyanserte.... Det går an å finne positive ting i kristendommen på tross av at man ikke er kristen selv.

Men du må da komme med noen eksempler på at samfunnet vårt er bygget på 'kristne verdier'?? Gjest ovenfor har tatt frem eksempler på at kristendom tvert om har vært et åk for Norge.

Hvem er unyansert her?

Skrevet
Men du må da komme med noen eksempler på at samfunnet vårt er bygget på 'kristne verdier'?? Gjest ovenfor har tatt frem eksempler på at kristendom tvert om har vært et åk for Norge.

Hvem er unyansert her?

Jeg har besvart det spørsmålet i innlegg 3 over og siterer igjen kronikken i Aftenposten:

"Staten kunne også sies å være «kristen» i den forstand at Grunnloven og annet lovverk er preget av kristen tenkning og kristne verdier, selv om dette ikke alltid kommer eksplisitt til uttrykk. Dette vil i så fall dels kunne sees som en konsekvens av den historiske utviklingen i landet vårt og ellers i Europa der kristne tenkere, verdier og tradisjoner har hatt stor innvirkning."

Kristendommen har nok vært et åk for mange mennesker opp igjennom historien, men den har også inspirert en rekke filosofer og tenkere som har satt preg på vårt samfunn.

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*
Skrevet

Leiligheten min er preget av Ikea-sofa, bord, bestikk, you-name-it. Jeg tror leiligheten min er svensk...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vi hadde både lover og etikk her i landet før vi ble tvangskristnet. Jeg tør faktisk påstå at de verdiene er omtrent de samme. Da blir det ganske feil å kalle verdiene våre for kristne.

Skrevet
Vi hadde både lover og etikk her i landet før vi ble tvangskristnet. Jeg tør faktisk påstå at de verdiene er omtrent de samme. Da blir det ganske feil å kalle verdiene våre for kristne.

Mener du at du kan bli kristen ved tvang?

Gjest spikersuppe
Skrevet

Den aftenposten-kronikken var syltynn og et perfekt eksempel på hvor billig du kan få smørt trynet ditt i avisa. Blablabla, litt historieklippoglim, blablabla, kan virke ekskluderende med kristne formuleringer, blablabla, forskjellig befolkningssammensetning.

Det var kun 2 argumenter for at Norge er en kristen stat, Berge-Furre saken om henvisningen til Norges offisielle statsreligion, og at lovteksten var utformet av hovedsaklig kristne folk (!) Hvis dette får bl.a Prinsessepåerten til å tro at Norge er en kristen sak, kan det jammen meg bli moro om jeg skulle skrive en artikkel om: mor lille og geologiske funn.

Denne henvisningen til "kristne verdier" i Norge er ikke annet enn billig semantikk. Om en ser bort ifra den kristne formålsparagrafen i skolen, så er det få verdier i norske lovbøker som framsettes som kristenpropaganda. Det går faktisk an å lage retningslinjer både for sitt eget og for andres liv, ja faktisk uten å ha spesielt gode fundamenter for det. Om Norges lover er bygget på et solid verdietisk fundament får være en annen diskusjon, men å si at lovene er kristne er å trekke gal konklusjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei idag er vel ikke det så enkelt, men vi vet da alle at Norge ble kristnet med tvang. Og det er ikke mer enn 1000 år siden. Tror nok folk i dette landet hadde etikk og leveregler før den tid ja. Mer fornuftige leveregler når det gjelder mange ting og. Kristendommen på den tiden og i noen hundre år fremover var preget av pietisme, strenghet og kvinneundertrykking. Ikke så ille idag, men det finnes da folk i Norge som driter i likestillingslovverket fordi det står i Bibelen at kvinnen skal være mannen underdanig.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Dersom kongen kommer på døra mi med en hel hær bak seg, og sier at nå skal du døpes, ellers dreper vi deg og familien din, da kan jeg fort bli kristen, ja.

Det var det som skjedde for 1000 år siden, da Harald Hårfagre fant ut at han skulle samle Norge til ett rike, og kristne oss i samme slengen. Han var nemlig frelst selv.

Har du hørt om Håvamål? Det er ganske mange fler og mer anvendelige bud der enn i de ti bud som står i bibelen.

Skrevet
Dersom kongen kommer på døra mi med en hel hær bak seg, og sier at nå skal du døpes, ellers dreper vi deg og familien din, da kan jeg fort bli kristen, ja.

Har aldri hørt om at noen er blitt kristen av å døpe seg.

Det er nok bare kristne som døper seg i voksen alder.

Jeg tror neppe noen begynner å tro På Gud pga. trusler.

Heller tror jeg ikke noen mister sin tro pga. trusler.

Gjest Gjest
Skrevet

Trekker du i tvil norsk historie?

Alle har feil, men du har rett. Marvellous.

Gjest Gjest
Skrevet

Men hvis noen kom til deg i dag og sa at hvis du ikke slutter å tro på Gud så dreper vi deg og familien din. Hva hadde du gjort da?

Og det er ganske arrogant av deg å hevde at du sitter på fasiten, og din tro er den eneste rette. Jeg er også kristen, men deler ikke ditt syn på mange ting. Du er ikke en bedre kristen enn meg!!!!!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Trekker du i tvil norsk historie?

Alle har feil, men du har rett. Marvellous.

Når man bruker bibelen som historiebok, da blir det litt sånn.

Skrevet (endret)

De ti bud finner du igjen i alle religioner og samfunn.

Her er buddhismens fem:

# avstå fra å ta liv

# avstå fra å stjele

# avstå fra å misbruke seksuellt

# avstå fra å lyve

# avstå fra alkohol og andre rusmidler

Det holder lenge med fem bud (ok da, jeg bryter en av dem ganske så ofte). De andre budene i kristendommen/jødedommen/islam, fungerer bare konserverende og fører ikke nødvendigvis til en bedre verden (en gud, hedre mor/far (blindt), kvinner er som esler osv.) Det første og andre budet (av de ti) fører bare til faenskap og krangel. De budene som det er verdt å følge er ikke unike ved kristendommen. De er universelle.

Endret av punktom
Gjest lurven
Skrevet

Det var det som skjedde for 1000 år siden, da Harald Hårfagre fant ut at han skulle samle Norge til ett rike, og kristne oss i samme slengen. Han var nemlig frelst selv.

Har du hørt om Håvamål? Det er ganske mange fler og mer anvendelige bud der enn i de ti bud som står i bibelen.

du blir jo ikke kristen selvom kongen kommer på døra di med en hel hær bak seg, troen kommer fra hjertet, du kan jo si at du har blitt kristen ( hvis du ønsker å beholde livet) men i realiteten er du ikke kristen

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
du blir jo ikke kristen selvom kongen kommer på døra di med en hel hær bak seg, troen kommer fra hjertet, du kan jo si at du har blitt kristen ( hvis du ønsker å beholde livet) men i realiteten er du ikke kristen

Si hva du vil, det var slik Norge ble "kristnet". Og som sagt hadde vi både lover og leveregler, for ikke å snakke om etikk lenge før Harald Hårfagre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...