Gå til innhold

HJELP!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet mor!

Min 16-årige datter kunne i dag etter skolen fortelle at en gutt på skolen solgte (eller byttet i ei røykpakke) tabletter som han trenger for sin HD/AD. Jeg er ikke sikker på hva slags tabletter dette dreier seg om, men jeg vil tro det er medisiner av "det sterke slaget".

Kan noen være så snill å gi meg tips om hvordan jeg går fram for å håndtere dette?

Kontakter jeg skolen i første rekke? Foreldrene til gutten???

HJELP!!

Jeg er så redd for å "bry meg", men har veldig lyst til å "bry meg om"!

Hilsen fortvilet mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det nok snakk om ritalin eller dexamin. Ritalin er et metylfenidat, dexamin er et amfetaminpreparat, disse to har ganske lik virkning. Noen slike tabletter vil neppe kunne gi noen "rus" (det skal mye mer til en hva de med adhd har som dose), men personer kan nok bli litt "hyper" av det. Når stoffer som ritalin kommer på gatenivå er det de uerfarne som kjøper, de som har "peiling" vet at dette duger dårlig til rus.

Uansett er dette noe som ikke skal forekomme, og du gjør helt rett i å melde fra. Det som da kan skje er for eksempel at gutten ikke selv har anledning til å styre sin medisinering, dermed har han ingenting å selge. Eventuelle reaksjoner blir opp til skole/hjem og hvilke andre instanser som måtte være aktuelle her, jeg er ikke sikker på hvor alvorlig dette regnes (det er jo langing av reseptbelagte midler, så ille er det jo selvsagt). Uansett trenger gutten å få en reaksjon på dette!

I morgen synes jeg du skal ta en telefon til skolens rektor og melde fra om forholdet, og forhåpentligvis tar han affære. Du kan også ta kontakt med skolens helsesøster om de har en, det viktigste er at det blir meldt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uf for mig ville også gætte på at det er retalin som er en form for speed, jeg vil nok sige at det kommer an på hvor stor en dose du tager før det har virkning men det skulle give hyper effekt, og det modsatte for den som har AH/DH.

helt klart at du må kontakte forældrene, det er vigtig at sønne tager sin medisin og ikke sælger eller bytter den til noget andet, hvis du ikke er kendt med familien så snak med skolen så kan de formidle det vidre til forældrene

retalin er faktisk vanebindene og ikke ufarlig selvom man ikke får den store rusen af det.....i Danmark har man faktisk begyndt at bruge andre former for medesin til børn med AH/DH.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra. Kjenner du guttens foreldre, kan du gi beskjed direkte til dem, hvis ikke, kontakter du skolens rektor. Prøv å sett deg inn i situasjonen til guttens foreldre; Hadde ikke du foretrukket å bli informert hvis det var din datter det gjaldt?

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg ville absolutt sagt fra. Men jeg tror jeg ville gått til guttens foreldre, i stedet for å blande skolen inn i det. Det kan bli stor baluba, og det er ikke sikkert at disse guttene fortjener det.

La foreldrene få sjangsen til å ordne opp!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindis: Formidling av narkotiske stoffer er helt klart skolens anliggende når det skjer på skolens område. Når jeg skrev at "Fortvilet mor" kunne ta kontakt med guttens foreldre, så mente jeg ikke at saken skulle stoppe der, men at foreldene selv ville sørge for å bringe informasjonen videre til skolen.

Vi hjelper ikke disse ungdommene ved å overse deres straffbare handlinger. Kjøp/salg/bytting av narkotika er ikke guttestreker, men forbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fortvilet mor!

Hei dere som har kommet med kommentarer!

Nå er skolen underrettet.

Så da får vi håpe at rektor tok det seriøst (noe det absolutt tydet på at han gjorde).

Hilsen en litt lettere mor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uf for mig ville også gætte på at det er retalin som er en form for speed, jeg vil nok sige at det kommer an på hvor stor en dose du tager før det har virkning men det skulle give hyper effekt, og det modsatte for den som har AH/DH.  

For å kunne oppnå en rus av ritalin må man ta ca 50 ganger så mye som det som brukes i behandling av adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...