Gå til innhold

Skrive faktura


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

I forbindelse med et honorar på kr. 4000,- som ble utbetalt for noen dager siden (ikke til meg, det var jeg som betalte ut pengene), skal jeg nå sende ut en faktura hvor vedkommende som mottok pengene skal skrive under. På fakturaen skal vedkommendes organisasjonsnummer stå (selvstendig næringsdrivende), ellers tror jeg ikke det er noe mer. Dette skal altså være et bilag i vårt regnskap. Det er vel strengt tatt den som har mottatt pengene som skal gi oss en faktura, men denne gangen skal altså jeg sende vedkommende en slik i posten.

Noen forslag til hva jeg skal skrive??

Oslo, 5. mai 2006

I forbindelse med xxxxxxxxxxxxx i Oslo, 29. april 2006:

Mottatt av xxxxxx kr. 4000,-

Organisasjonsnummer: xxxxxxxxxxx

______________________

underskrift

Så enkelt som det? Noen som er litt mer proffe på sånt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Det der blir vel nærmest en kvittering?

Enig, men det er vel egentlig det trådstarter skal lage også. Jeg har lært at en kvittering kan se ut "hvordan den vil" bare den er underskrvet av den som har mottatt pengene og det er oppgitt beløp og slike viktige opplysninger. Synes den sr helt grei ut den som er foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er vel like mye en kvittering, ja. Det var sjefen min som kalte det en faktura. Hva er egentlig den store forskjellen, mon tro? En faktura er jo noe som følger med et produkt man har kjøpt, og her har jeg jo kjøpt en tjeneste. Samtidig er det jo også en kvittering for mottatt beløp.

Satser på noe i den duren, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vel, en faktura er egentlig en regning. Mens en kvittering - vel det er en kvittering som bekrefter at du har betalt fakturaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En faktura må inneholde mer enn bare org.nummer. Nedenfor ser du hva som MÅ være med:

Fra www.spor-oss.no

Fra 1. januar 2006 må alle bedrifter følge reglene i den nye bokføringsloven som kom 1. januar 2005. Dette er de nye minimumskravene til innhold i salgsdokumentene dine:

  1. Nummer og dato for utstedelse av dokumentasjonen

  2. Angivelse av partene

  3. Ytelsens art og omfang

  4. Tidspunkt og sted for levering av ytelsen

  5. Vederlag og betalingsforfall

  6. Eventuell MVA og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.

Angivelse av kjøper skal minst inneholde kjøpers navn og dessuten adresse eller organisasjonsnummer. Ved kontantkjøp fra detaljist behøver ikke selgeren angi private kjøpere hvis verdien er under 40 000 kroner.

Men som det er poengtert her: det er ikke du som skal lage faktura, det må "selger" gjøre. H*n trenger uansett disse papirene/filene selv til sitt eget regnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...