Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #1 Skrevet 5. mai 2006 Jeg trener 30 min hver dag, før frokost, tar kun en kopp grønn te. Er det særlig lønnsomt å holde på sånn? Eller bør jeg spise frokost og heller trene et par timer senere? Jeg har faktisk blitt litt smalere på kun et par uker. Da spiser jeg normalt(sunt) i tillegg til å trene.
Quirky Skrevet 5. mai 2006 #2 Skrevet 5. mai 2006 Å trene før frokost er flott, så lenge du ikke trener intensivt. Raske gåturer er flott, mens f.eks spinning kan bli litt mye. Om du skal trene mer intensivt bør iallefall du få i deg noe proteinrikt før du trener.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #3 Skrevet 5. mai 2006 Takk for svar Da fortsetter jeg i samme duren.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #4 Skrevet 5. mai 2006 hva med jogging før frokost,er det intensivt?? er nybgynner og jogger i 30-40 min...
Gjest Vinga Skrevet 5. mai 2006 #5 Skrevet 5. mai 2006 Vil ca. 15-20 minutter på sykkel før frokost ha noen effekt på fettforbrenningen? :klø:
Gjest Hilde K S Skrevet 5. mai 2006 #6 Skrevet 5. mai 2006 Alt har jo effekt på forbrenningen. All bevegelse, altså.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #7 Skrevet 5. mai 2006 og all trening før frokost har effekt på forbrenningen fordi da forbrenner du fra første minutt. når du har mat i magen mens du trener, må du trene i 30 min før kroppen begynner å forbrenne fett. de første 30 min bruker den energien som ligger i magen din. så spiser du før trening kaster du på en måte bort 30 min fettforbrenningstid (men det er selvsagt bedre enn ingenting, du får jo trent musklene om ikke annet den første halvtimen)
Gjest 1111 Skrevet 5. mai 2006 #8 Skrevet 5. mai 2006 Styrketrening derimot, lønner seg ikke før man har spist. Om morgenen har du lite å gå på og du vil ende opp med å tære på musklene ved styrketrening i stedet for å bygge dem opp.
Jasmin Skrevet 5. mai 2006 #9 Skrevet 5. mai 2006 Fikk høre av læreren min at det ikke var lurt å trene før frokost.. Kanskje dette gjaldt styrketrening, da?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #10 Skrevet 5. mai 2006 Fikk høre av læreren min at det ikke var lurt å trene før frokost.. Kanskje dette gjaldt styrketrening, da? ← Nei, styrketrening og (lange) harde kondisjonsøkter er IKKE bra på tom mage. Mens en gåtur på 1 time f eks er super trening på morgenen!
NinjaTurtle Skrevet 5. mai 2006 #11 Skrevet 5. mai 2006 Å trene før frokost er flott, så lenge du ikke trener intensivt. Raske gåturer er flott, mens f.eks spinning kan bli litt mye. Om du skal trene mer intensivt bør iallefall du få i deg noe proteinrikt før du trener. ← Hvorfor proteiner? hva med jogging før frokost,er det intensivt?? er nybgynner og jogger i 30-40 min... ← Kommer da an på tempoet? Eller hva mener du intensitet betyr? Vil ca. 15-20 minutter på sykkel før frokost ha noen effekt på fettforbrenningen? :klø: ← Ja, fettforbrenningen øker, fordi du utfører arbeid. Arbeid krever energi. Fett leverer energi. Sykler du med høy intensitet, det vil si effekt (arbeid/tid) så forbrenner du ikke fett under selve syklingen, men du vil bruke fettet til å dekke energitapet etterpå. og all trening før frokost har effekt på forbrenningen fordi da forbrenner du fra første minutt. når du har mat i magen mens du trener, må du trene i 30 min før kroppen begynner å forbrenne fett. de første 30 min bruker den energien som ligger i magen din. så spiser du før trening kaster du på en måte bort 30 min fettforbrenningstid (men det er selvsagt bedre enn ingenting, du får jo trent musklene om ikke annet den første halvtimen) ← ..... Vet du, gjest.. du forbrenner fett hele tiden, uavhengig av innholdet i magesekken og tarmsystemet. Du stopper å forbrenne fett når du trener veldig intensivt, men for å trene av seg fettet er det bare energibalansen som spiller noen rolle, og ikke hva du forbrenner under trening. Styrketrening derimot, lønner seg ikke før man har spist. Om morgenen har du lite å gå på og du vil ende opp med å tære på musklene ved styrketrening i stedet for å bygge dem opp. ← Hmmm... tære på musklene tror jeg ikke stemmer helt, for det skjer ikke under trening, men heller hvis du ikke tilfører næring etter trening, for glukoneogenese av proteiner tar laang tid. Det er en svært liten del av energien som stilles til rådighet av proteiner under trening. Proteiner er viktig for å bygge opp igjen ødelagt muskulatur bl. a. men mindre viktig for å lage energivalutaen vår, ATP. Du vil ikke ha like store glykogenlagre i kroppen om morgenen, hovedsaklig pga basalmetabolismen over natta. Problemet er at du blir fortere sliten. Du må gjerne prøve styrketrening. Hvis du klarer likt antall serier og med like tunge vekter er det ikke noe problem. Evt. kan du dele antall serier på morgen og kveld.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #12 Skrevet 18. mai 2006 (...) tære på musklene tror jeg ikke stemmer helt, for det skjer ikke under trening,Tvert imot! Å trene er å bryte ned, hvile er å bygge opp. Når du trener, bryter du ned. Når du avslutter treningsøkta, vil kroppen bygge seg opp igjen til den er litt sterkere enn den var før du begynte treningsøkta. Dette tar normalt 8-12 timer, etter ei hard treningsøkt. Det er derfor viktig å spise sunn og god mat etter trening. NB! Kroppens hviletid kan være lengre dersom man ikke trener ellers..
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #13 Skrevet 18. mai 2006 når du har mat i magen mens du trener, må du trene i 30 min før kroppen begynner å forbrenne fett. de første 30 min bruker den energien som ligger i magen din. ← Kroppen kan da selvsagt ikke benytte seg av maten som fremdeles ligger i magen. Men nyopptatte karbohydrater vil stille seg først i køen når det gjelder forbrenning, så man bør ikke spise (raske) karbohydrater før trening. Proteiner er hensiktsmessig å få i seg før man trener, det hjelper til på muskelbyggingen.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #14 Skrevet 20. mai 2006 Jeg ahr også hørt dette at man ikek bør trene på tom mage. Det kan godt hende det stemmer, men jeg har ikke tid til å trene annet enn på morgenen. Og jeg klarer ikke å få i meg noe mat kl 6 på morgenen. Så da blir det slik. Det er tross alt bedre enn ikke å trene i det hele tatt. Et rådm til alle: selvsagt er det lurt å orientere seg hva som er mest effektiv trening. Men hvis man må ikke glemme gleden og hva som er praktisk gjennomførbart oppe i det hele heller. Hvis du kun har mulighet til å trene om morgenen er jo det flott at du får pressa inn en joggetur i en hektisk hverdag. Stå på, og kos dere med treninga
Lykkelin Skrevet 21. mai 2006 #16 Skrevet 21. mai 2006 Her er en god og objektiv artikkel der dette fenomenet drøftes. Les og bli klok
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #17 Skrevet 21. mai 2006 han skriver noe om at man bør innta "whey isolate" før trening på tom mage. hva er det og hvor får man tak i det?
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #18 Skrevet 21. mai 2006 Gå inn på linken butikk på siden der, så ligger det under kosttilskudd.
Gjest Barmfager Skrevet 21. mai 2006 #19 Skrevet 21. mai 2006 man skal ALDRI trene på tom mage. ← Grunnen er?
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #20 Skrevet 21. mai 2006 oh ja så whey isolate er egentlig bare proteinpulver da? er det ikke like greit og spise ett par egg istedet da? mye billigere iallefall.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå