Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #1 Skrevet 5. mai 2006 Skal skifte dører i hele huset, har bestilt noen fine dører i litt gammeldags stil. De har vi lyst å male i en eller annen lysegrå eller eggeskall - hvit farge. Så har jeg hørt noen si at dører bør man helst bestille ferdig malt fordi de "vrir " seg når de tørker. Noen med erfaring på dette ? Vil gjerne at det blir bra, det blir jo endel dører etterhvert. Noen med glass.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #2 Skrevet 5. mai 2006 Jeg har malt mange dører, og ingen har vridd seg. Har aldri hørt om at det skjer heller - dørene er lagd i limtre for at de ikke skal vri seg. Pass på å ha dem lent skrått mot veggen kortest mulig tid - det samme med karmene, fordi de kan slå seg litt pga skjev belastning.
Titti72 Skrevet 5. mai 2006 #3 Skrevet 5. mai 2006 Vi må jevnlig male opp furudørene våre i eggehvit. De sprekker i krokene/langsmed kantene i speilene. Dørene ble skikkelig lekre for en billig penge men skulle jeg kjøpt nye dører så ville jeg valgt dem i den fargen jeg ønsket og aldri satt en pensel på dem.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #4 Skrevet 5. mai 2006 Kan hende det har blitt for mange malingslag på dem titti72, da sprekker det lett i hjørner.
Titti72 Skrevet 5. mai 2006 #5 Skrevet 5. mai 2006 Det kom allerede første gangen. Og vi sliper ned sprekkene hver gang vi maler.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #6 Skrevet 5. mai 2006 Det kom allerede første gangen. Og vi sliper ned sprekkene hver gang vi maler. ← Kanskje de ikke var tørre nok? Det skal ikke skje noe mer sprekking på dører du maler selv enn på dører som er fabrikkmalt - hvis de har samme grunnlag å bli malt på.
Titti72 Skrevet 5. mai 2006 #7 Skrevet 5. mai 2006 Dørene var knusk tørre. De var 5-6 år gamle. Jeg tror det er bevegelse i treet, evnt. luftfuktighet som gjør at treet utvider seg sånn som med parkett.
abelille Skrevet 5. mai 2006 #8 Skrevet 5. mai 2006 Det største problemet ved å male dører med speil er vel at det i hjørner kan renne litt. Så pass på å ikke bruke for mye maling på penselen!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Takk for tips. Skal forhøre meg litt på malebutikken om pensler for å få et best mulig resultat, også langs med kantene.
Gjest Miloine Skrevet 6. mai 2006 #10 Skrevet 6. mai 2006 Det meste er nevnt, men jeg har malt en del dører selv (oljemaling såklart) og det peneste resultatet får du dersom du bruker rull! Du får kjøpt miniruller som er beregnet til karmer og dører!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #11 Skrevet 6. mai 2006 Det meste er nevnt, men jeg har malt en del dører selv (oljemaling såklart) og det peneste resultatet får du dersom du bruker rull! Du får kjøpt miniruller som er beregnet til karmer og dører! ← Ja, det blir fint - spesielt på profilene hvor det er så enkelt å komme til med en rull. Rull på treverk brukes for en hurtig og jevn påføring av oljemalingen - etterpå trekker man over med pensel. Til trådstarter - bruk pensel - ikke rull.
Gjest Miloine Skrevet 6. mai 2006 #12 Skrevet 6. mai 2006 (endret) Ja, det blir fint - spesielt på profilene hvor det er så enkelt å komme til med en rull. Rull på treverk brukes for en hurtig og jevn påføring av oljemalingen - etterpå trekker man over med pensel. Til trådstarter - bruk pensel - ikke rull. ← I alle dager, jeg snakker om hele flater! På hele flater blir det penest med rull er min erfaring! Så klart man ikke bruker rull i hjørner og steder det er vannskeli å komme til! Er det meningen å komme med råd her eller er det meningen å rakke ned på andres erfaring? Menere det er litt smålig av deg gjest! Skjønner vel egentlig at du har et fritidsproblem, men det er ganske latterlig av deg! Jeg har pusset opp mange leiligheter og mener at rull på dørflater er det beste, hjørner er noe helt annet! Endret 6. mai 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #13 Skrevet 6. mai 2006 I alle dager, jeg snakker om hele flater! På hele flater blir det penest med rull er min erfaring! Så klart man ikke bruker rull i hjørner og steder det er vannskeli å komme til! Er det meningen å komme med råd her eller er det meningen å rakke ned på andres erfaring? Menere det er litt smålig av deg gjest! Skjønner vel egentlig at du har et fritidsproblem, men det er ganske latterlig av deg! Jeg har pusset opp mange leiligheter og mener at rull på dørflater er det beste, hjørner er noe helt annet! ← Her er det snakk om speildører. For ordens skyld - ikke dører med speil du kan speile deg i. Rull gir en litt ruglete overfalte uansett om man bruker vanlig rull, skumgummirull eller mohairrull. Pensel gir glatt flate. En kombinasjon av rull og pensel på ei dør vil ikke bli bra - uansett hvor mange leiligheter du har pusset opp. Nå her du kommet med ditt råd, så kan jo trådstarter selv avgjøre om h*n vil følge det. Jeg tillot meg å fraråde din fremgangsmåte - så er det opp til trådstarter om h*n vil følge mitt råd. Hvem av deg og meg som har malt mest trenger vi kanskje ikke å ta noen diskusjon på - ei heller på hvem som har rett her. Hilsen maler
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #14 Skrevet 6. mai 2006 I alle dager, jeg snakker om hele flater! På hele flater blir det penest med rull er min erfaring! Så klart man ikke bruker rull i hjørner og steder det er vannskeli å komme til! Er det meningen å komme med råd her eller er det meningen å rakke ned på andres erfaring? Menere det er litt smålig av deg gjest! Skjønner vel egentlig at du har et fritidsproblem, men det er ganske latterlig av deg! Jeg har pusset opp mange leiligheter og mener at rull på dørflater er det beste, hjørner er noe helt annet! ← Har du en dårlig dag, eller?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #15 Skrevet 6. mai 2006 Har du en dårlig dag, eller? ← Er helt vanlig fra den kanten det der.
prinsessa Skrevet 7. mai 2006 #16 Skrevet 7. mai 2006 Jeg ville absolutt valgt ferdigmalte dører. Det er vanskelig å male dører og utrolig tidkrevende. Når vi bygde huset vårt valgt vi ferdigmalte vinduer og dører og takk gud for det. Du skal være god til å male + synes det er veldig morsomt og være veldig nøye for å fint resultat når du maler dører/vinduer selv.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2006 #17 Skrevet 7. mai 2006 (endret) et problem med ferdigmalte dører er at de som oftest er spoplatedører, altså ikke heltre. Synes slike dører har forferdelig dårlig holdbarhet og får fort skader. Har selv ubehandlede heltredører og har vurdert å få de lakkert hos en billakkerer. At malt heltredører sprekker skyldes nok bråe tempraturforskjeller, f.eks. at man stormfyrer for så å la huset bli kaldt, og så stormfyre igjen. For høye innetempraturer og store svingninger ødelegger treverk, så det bør man uansett prøve å unngå. Endret 7. mai 2006 av onyx
abelille Skrevet 8. mai 2006 #18 Skrevet 8. mai 2006 Jeg er enig med Miloine! På de store flatene er det lettest å bruke rull. Det er også fort gjort å få penselspor, særlig på flatene, dersom man bruker pensel. Men det er jo enkelte som absolutt skal male alt med pensel. Vi husker vel alle det homofile paret i nr 19 som malte alt med pensel og minst 5 strøk.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #20 Skrevet 8. mai 2006 Er helt vanlig fra den kanten det der. ← Hvorfor stiller du spørsmål til deg selv for så å svare selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå