Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I en kokebok jeg har står det mange oppskrifter med filodeig. Hva er det?

På en tyrkisk butikk kjøpte jeg i går noen tynne deigflak, av bare mel, vann og salt med andre ord ingen tynn butterdeig).

Er det detter, eller noe annet?

Gjest Gjest
Skrevet

Huff, ble noen trykkleifer her. Sorry.

Skrevet (endret)

Filodeig er helt tynn deig som oftest laget av egg, vann, mel og salt og som brukes til alt mulig rart, f.eks. paier, i bakverk som baklava, til å lage pakker fylt med alskens godsaker (alt fra "middagsfyll" til desserter) osv. Du får dem i pakker med flere ark, som oftest rullet sammen. De ligger gjerne i frysedisken. Høres ut som det var det du fant. Filodeig tørker fort ut, så dekk med et fuktig klede underveis i matlagingen.

Endret av Arkana
Skrevet

Det er de som brukes til vårruller!!! Melet de lages av er rismel. Dette er en asiatisk vare. Kjempe fin og morsom.

Kutt grønnsaker i små terninger og la de surre i olje en stund, til de er nesten gjennomstekte. Legg så en skje i midten på ett ark......knyt sammen deigen på toppen med en strimmel forvellet purre..... Sett på stekebrett og stek i ovnen på 200 grader til de er gyldne....

Dette er en morsom og anderledes grønnsak og servere....

Hvis du vil lage den klar dagen før må du avkjøle grønnsakene før du legger den på deigen, og la pakkene stå i kjøleskapet til du skal bruke dem.

Skrevet

Det er vel wonton eller rispapir og ikke filodeig som brukes til vårruller? :klø:

Skrevet

Tror jeg skal prøve med på anetted sin oppskrift til uka. Det hørtes kjempe godt ut.

• 1 år senere...
Skrevet

Hvorfor er det ingen som svarer på hvordan man lager filodeig, finner heller ikke svar i kokebøker eller på andre nettsider. Kan den bare kjøpes ferdiglaget?

Skrevet (endret)
Her står det beskrevet hvordan an lager filodeig. (Scroll litt nedover på siden) Grunnen til at ingen har skrevet hvordan man lager den, er nok fordi den skal kjevles papirtynn. Fortell gjerne hvordan det går hvis du forsøker! :) Endret av salsera
Skrevet
<span style='color:purple'>Det er vel wonton eller rispapir og ikke filodeig som brukes til vårruller? :klø: </span>

Det "riktige" er vel filodeig, men her bruker vi gjerne rispapir, fordi det bruker vi til andre ting også. Det blir ikke helt likt, men godt. Filodeig er også veldg vanskelig å håndtere!

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor er det ingen som svarer på hvordan man lager filodeig, finner heller ikke svar i kokebøker eller på andre nettsider. Kan den bare kjøpes ferdiglaget?

Fordi TS ikke spurte om det. Hun skrev jo at hun hadde kokebøker med oppskrifter.

Skrevet

Min eks kjærestes mamma som er fra bosnia lagde egen filodeig. Jeg har engang sett et video klipp fra nettet av ei dame som lager det. Fra en liten deig klump blir hele det store kjøkken bordet dekket av et tynt tynt lag med deig. Skjønner ikke at dem klarer det,

Noe som er godt er å bre ut deigen , legge på feta ost og spinat. Rulles sammen som kanel boller (blir som en pølse) så rulles denne sammen igjen i en spiral og stekes i ovnen...... nam nam

Jeg har prøvd å lage filodeig men ikke vellykket, Har også kjøpt frossen men det ble heller ikke så veldig bra da denne deigen er vanskelig å jobbe med pga den tørker........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...