Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har grønn asparges (ca. 500 g, men det blir vel litt mindre når jeg brekker av det nederste) og har lyst til å prøve noe nytt med den.

Har dere noen gode forslag? Det skal bli vegetarmiddag til to personer.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er glad i grillet aparges, men man må passe på så de ikke blir svidd! :)

Asparges er også veldig godt i risotto! Og i pastasalat selvfølgelig. Bruker bare å koke den let og skylle i kaldt vann når jeg bruker asparges i salater.

Skrevet

Hva med en pai. Bruk en vanlig paideig som forstekes. Kok asparges og del i biter. Stek en hakket løk myk. Fordel asparges og løk over paiformen. Dryss over revet/smuldret ost (en godt modnet ost, eller f.eks. hvit geitost). Visp sammen 3 egg med 1 dl fløte, salt og pepper og hell over. Stek ved 200 grader, nest nederste rille, i ca 20 minutter, til eggestanden har stivnet.

Kok spaghetti og la renne av. Bland i en kjele med spinat til spinaten faller sammen. Visp sammen litt crème fraîche og pesto og rør det inn. Server med kokt asparges på toppen og gjerne litt revet parmesan.

Stek litt løk og asparges i biter. Hell over buljong og la koke til aspargesen er mør. Mos i hurtigmikser/blender. Hell tilbake i kjelen og tilsett litt fløte. Smak til med salt og pepper. Veldig godt å smelte litt brie (uten skorpe) i suppen før den serveres.

Skrevet
Jeg har grønn asparges (ca. 500 g, men det blir vel litt mindre når jeg brekker av det nederste) og har lyst til å prøve noe nytt med den.

Har dere noen gode forslag? Det skal bli vegetarmiddag til to personer.

Det beste er å spise dem som er etter er par minutter i kokende vann, men det er godt med en aspargesrisotto også. Jeg bruker normalt tynne grønne asparges til risotto, så det passer kanskje ikke så bra denne gangen.

Skrevet

Takk for flotte tips. Nå ble det noe helt annet i går, siden jeg manglet en del av ingrediensene i forslagene, men heldigvis er det bare begynnelsen på aspargessesongen. Gleder meg til å prøve både pai, suppe (jeg tenkte på den asparges- og briesuppa di, Arkana, men jeg hadde verken fløte eller hvitvin) og pastaretter og kanskje risotto?

Onyx, kan du legge inn oppskrift på den risottoen?

Skrevet

Nykokt asparges (kokes bare ett par minutter) servert med parmaskinke, elle annen god skinke, parmesanost, focaccia og litt olivenolje er også helt nydelig....

Gjest gjest1
Skrevet
Takk for flotte tips. Nå ble det noe helt annet i går, siden jeg manglet en del av ingrediensene i forslagene, men heldigvis er det bare begynnelsen på aspargessesongen. Gleder meg til å prøve både pai, suppe (jeg tenkte på den asparges- og briesuppa di, Arkana, men jeg hadde verken fløte eller hvitvin) og pastaretter og kanskje risotto?

Onyx, kan du legge inn oppskrift på den risottoen?

Lager som regel bare en plain risotto. Surrer en liten finhakket løk og litt hvitløk i olivenolje til det blir mykt. Tilsetter risottoris og surrer til den blir gjennomsiktig. Hvis jeg har tilsetter jeg 1 glass tørr hvitvin eller tør sherry. Lar denne koke inn før jeg begynner å tilsette kokende kraft. Mengden kraft og ris avgjøres jo selvfølgelig av hvor mange du lager til. Jeg tror jeg bruker ca dobbel så mye kraft som ris, men jeg har alltid litt ekstra kraft i tillegg. Sjekk pakken! Tilsett kraften gradvis og rør jevnlig mens den koker inn i risen. Røringen gjør at du får den riktige kremete konsistensen. Helt tilslutt tilsetter jeg litt smør og masse nyrevet parmesanost. Jeg liker risottoen min litt løs i konsistensen, så jeg bruker litt ekstra kraft.

Aspargesen skærer jeg i skrå biter og koker 1-2 minutter, skyller under kaldt vann, og tilsetter ved slutten av koketiden. Aspargeskraften er forøvrig fin å bruke i risottoen! Friske erter/bønnerer også godt sammen med aspargesen.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...