Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en greenorange plante i ca to år nå. Den har begynt å bli litt lys i bladene og da er den ikke like dekorativ som da den var helt mørkegrønn. Kan det ver at den får formye lys? For lite? Den skal jo egentlig stå i halvskygge og det er litt vanskelig for meg å få til, men har plassert den på et hjørnebord rett under et solvendt vindu. Det skulle vel bli halvskygge nok?

Gir den avleggere? evt. hvordan tar jeg en stikling dersom det går?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Vet du noe mer om den planta, Marta?

GreenOrange er ikke noe artsnavn, men et sortsnavn, så det er litt ugreit å finne ut hvilken plante du tenker på.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg vet heller ikke... og google ga ikke noe godt svar, hvis ikke det er et rockeband du har i potta di ;)

Skrevet

:ler:

Nei noe rocke band er det ikke, men den har faktisk egen web side HER

Der står det i grunnen greit forklart hvordan den skal stelles, men nå har den altså blitt litt blek og falmet så jeg tenkte kanskje noen her på KG hadde erfaring med den og hadde et eller annet lurt tips. og også om det går an å ta stiklinger av den eller på annen måte reprodusere den :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Aaaah, clorophytum... :ler:

Som det står på siden, så skal den ha skygge, aldri direkte sol. Det kan hende at din har fått solskade. Det kan også hende at den har fått for mye vann, hvis det er gulskjær i bladet og det likevel ser "friskt" ut. Pass på at den får tørke godt mellom hver vanning, og at det ikke står noe vann i potteskjuleren.

Det burde gå an å ta bladstiklinger av den, men det er litt jobb og krever en del utstyr osv, så jeg ville ikke ha syntes det var verdt bryet.

(Vi solgte sånne til halloween for et 1 1/2 år siden, med matchende potte. Vet ikke om du husker det, Lynx..)

Skrevet

Skal den tørke inn da??? Det står jo at den skal vere litt fuktig hele tiden. Vann LITT to ganger i uken. :klø:

Hvilke utstyr trenger jeg da dersom jeg vil ha stiklinger? (det bor en liten hobbygartner i meg, men han har ikke helt irrgrønne fingre)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:overrasket: Jeg har skrevet feil, jeg mente tørke LETT mellom hver vanning, det betyr at du skal kjenne forskjell på om planta er nyvanna eller ikke, i bunn og grunn ;)

Det bør gå an å ta en bladstikling av den, at du skjærer av et blad og stikker det i såjord, men det er mulig du trenger undervarme og sannsynligvis et minidrivhus. Undervarme kan du få i et vindu med en varmeovn under, f.eks, men den blir ganske ujevn sånn så det er sagt. Holdt jorda fuktig og pakk den godt rundt stilken, sånn at det er kontakt der.

Du kan jo prøve i hvert fall, hvis du orker å skjære av den et blad ;)

Men er bladene sånn grå-brunt lysere, eller gult lysere?

Skrevet

Takk. Kanskje jeg prøver.

Bladene har bare blitt lysere grønne mot normalt mørkegrønne... Noen av åladene visnet så de har jeg plukket bort. Har flyttet den ut til gangen min. Tror der skal vere både passe temp. og passe lyst på denne siden av året. Jeg prøver. Er jo ingen krise om den svinner helt for jeg har nylig pottet om aloe veraen min så nå har jeg plutselig 7 stk. av den.. :ler:

Noen som vil ha? :ler: :ler:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Gjødsler du? Har du pottet om i det siste? Fargeskiftet kan komme av næringsmangel eller overdose av næring ;)

Skrevet

gjødsle :klø:

Kanskje jeg skulle prøve det en gang, ja.. hehe.. takk for svar vertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...