Meaty Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny bil. Etter å ha brukt veldig mye tid på nettet har jeg kommet frem til at jeg vil ha Peugeot 107, en helt ny modell som passer perfekt for mitt bruk. Men jeg føler meg litt grønn på hva jeg bør gjøre. Den bilen jeg har nå har jeg nemlig kjøpt av mamma og trengte ikke å ta opp lån den gangen... Men nå trenger jeg å låne ca. 100 000. Regner med å få innvilget lån med gode betingelser i den banken jeg er kunde i. Må jeg gå i banken og få papirer på at de innvilger et lån FØR jeg sier til bilforhandleren at jeg skal ha bilen? Eller skal jeg først gå til bilforhandleren for å få papirer på at jeg har inngått en avtale om å kjøpe en viss bil (som banken da kan ta pant i) før jeg søker om lån? Hva med forsikring? På hvilket tidspunkt må jeg ha dette klart? Etter at bilen er betalt? Må vel ha kaskoforsikring, og det har jeg ikke på den bilen jeg har nå. Håper på noen oppklarende ord....
Arkana Skrevet 4. mai 2006 #2 Skrevet 4. mai 2006 Du kan gjøre det i den rekkefølgen du vil. Vi fant en bil først som vi sa vi ville ha, og de "holdt den av" til vi hadde vært i banken og ordnet lånet. (Vi økte huslånet, mye billigere enn å ta et eget billån). Du får som oftest tilbud om bilforsikring gjennom forhandleren, eller ta kontakt med et forsikringsselskap selv, du må jo ha forsikring før du kjører bilen. Hvis du har bil allerede er det jo bare å ringe og gi de nye opplysningene.
Nella Skrevet 5. mai 2006 #3 Skrevet 5. mai 2006 Sjekk pris på finansiering både mellom bilforhandleren og banken og pass da på å få tilbud på bilforsikring i banken og at de ikke gir deg et slags forbrukslån. Vi sjekka lån i to banker og de prøvde begge å selge inn forbrukslån på bilen. 9% høyere rente det. Et eget billån gjør jo at du antagelig har betalt ned lånet før du selger, men tar du det i en huslån betaler du jo på dette i mange, mange år...
Arkana Skrevet 5. mai 2006 #4 Skrevet 5. mai 2006 Et eget billån gjør jo at du antagelig har betalt ned lånet før du selger, men tar du det i en huslån betaler du jo på dette i mange, mange år... ← Dette er jo helt ulogisk. Et lån på f.eks. 200 000 tar jo like lang tid å betale ned uansett hva slags type lån det er. Men et billån har mye høyere rente og blir dermed mye dyrere enn et huslån. Hvis man har muligheten til å få et billigere lån ved å øke huslånet, er det jo skikkelig dumt å ta et billån.
Meaty Skrevet 5. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2006 Takker for svar Jeg har ikke huslån, jeg leier leilighet. Så det blir nok billån, regner med å betale rundt 2500,- pr mnd i 4 år.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 5. mai 2006 #6 Skrevet 5. mai 2006 Du burde også sjekke privat leasing, men leasingavtalene går bare over 3 år. Deretter kan du jo kjøpe bilen - og det pleier å være en billigere måte å finansiere bilen på enn å ta opp et eget lån. bare et tips, men det burde være brennhett for de fleste som skal kjøpe ny bil uten for mye penger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå