Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 Jeg så at det var reaksjoner på at bl.a. uttrykket "negerhore" var brukt i en annen tråd. Det ble ikke slettet, med en noe vag (etter min mening) begrunnelse, så vidt jeg husker fordi det førte til en diskusjon rundt om det var ok å bruke akkurat det uttrykket. Jeg lurer på hvordan dere stiller dere til uttrykket "taidame" i tråden på samlivsforumet? Snakker om spekulasjoner om årsakssammenhenger! Du kan ikke bruke forumet for å drive ensidig meningspåvirkning, for eksempel gjennom konsekvent å sverte en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase. Jeg ser på uttrykket "taidame" som både trakasserende og nedsettende, og at det gjelder en folkegruppe er det vel ikke tvil om?
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #2 Skrevet 4. mai 2006 Hva blir det neste? Noen som protesterer på bruk av "nordlenning"? På hvilken måte er thaidame nedsettende? Det viser jo til en dame fra Thailand, enkelt og greit.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #3 Skrevet 4. mai 2006 Det er forskjell på thaidame og thaihore. Det er ingen som har snakket nedsettende om thaihorer, og det kommer vel heller ingen til å gjøre, fordi thaihorene er suverene på alle mulige måter.
aline Skrevet 4. mai 2006 #4 Skrevet 4. mai 2006 det er fra mitt synspunkt ett hav av forskjell mellom ordene negerhore og taidame. negerhore har du to ord som begge er kjent som nedsettende og historisk ikke positive, sammen blir de ikke akkurat bedre. taidame er to ord som begge er ganske vanlige og brukt om mye annet en negative ting, sammen KAN det tolkes feil, kanskje spesiellt i tråden fordi trådstarter kan virke som har ett negativt syn på taidame-situasjonen hun er blitt blandet inn i. men personlig oppfatter jeg ikke ordet i seg selv som nedsettende, men dersom det hadde vært en hel hærskare fra thailand som i mange lange tider var blitt tråkket på og blitt brukt tai om på en stygg måte, og de derfor åpent og høyt hadde varslet om at dette var ett ord de ikke likte blir brukt, så ville jeg vært forsiktig med det. men har aldri fått med meg at verken menn eller kvinner fra thailand har problemer med ordet tai? har de det?
Brunhilde Skrevet 5. mai 2006 #5 Skrevet 5. mai 2006 (endret) men har aldri fått med meg at verken menn eller kvinner fra thailand har problemer med ordet tai? har de det? ← Nå har jeg aldri hørt noen bruke uttrykket thaimann, noe som ville vært en fordel at noen gjorde hvis man skulle rettferdiggjøre bruken av thaidame... For å si det slik, så har jeg sjelden eller aldri hørt utrrykket thaidame brukt med positivt fortegn... Endret 5. mai 2006 av Brunhilde
Gjest gjest1 Skrevet 5. mai 2006 #6 Skrevet 5. mai 2006 Nå har jeg aldri hørt noen bruke uttrykket thaimann, noe som ville vært en fordel at noen gjorde hvis man skulle rettferdiggjøre bruken av thaidame... For å si det slik, så har jeg sjelden eller aldri hørt utrrykket thaidame brukt med positivt fortegn... ← Jeg bruker ordet thaimann! Men jeg klassifiserer det på lik linje som thaidame, altså negativt og kjøpt... (Er i de verste singelperiodene jeg fleiper om å "kjøpe meg en thaimann")
aline Skrevet 5. mai 2006 #7 Skrevet 5. mai 2006 Nå har jeg aldri hørt noen bruke uttrykket thaimann, noe som ville vært en fordel at noen gjorde hvis man skulle rettferdiggjøre bruken av thaidame... For å si det slik, så har jeg sjelden eller aldri hørt utrrykket thaidame brukt med positivt fortegn... ← jeg tenkte ikke på om de reagerte på taidame og taimann, men om menn og kvinner i thailand oppfatter ordet/ene som negative. i sammenlikning med negerhore, så er både neger, hore og negerhore kjent negativt oppfattet blant store deler av de som omtales som det, DET er derfor jeg personlig synes det skal respekteres å ikke brukes. jeg vet ikke om folk som faller under kategorien taidame/taimann har samme følelser for disse ordenen, og for meg er det vesentlig hvordan DE tenker på bruken, ikke i like stor grad hvordan VI oppfatter bruken. men jeg har aldri vært i thailand og kjenner vel igrunnen ikke noen derifra, så jeg vet ikke om det der er en generell forståelse for at bruken av ordet er negativ. er den det, så blir det mer liknende.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 Taidame er i Norge et negativt ladet ord, og de aller fleste tenker da på de stakkars damene som blir tatt med til Norge med drømmer om et liv med det de trenger, og ender opp med en feit gammel gubbe som slår, og knapt nok gidder å spandere klær på dem... Taiman har jeg aldri hørt, men så er ikke det heller vesentlig i denne diskusjonen som omhandlet taidame og negerhore. Når det kommer til negerhore kan jeg ikke skjønne det når mod ikke sletter det!! Til og med jeg blir støtt på deres vegne. Det er et utrolig krenkende ord som jeg ikke kan se å ha noe plass i hvilken som helst diskusjon! Beklager modder men i den saken mener jeg dere har gjort en slett jobb!!
Gjest gjest1 Skrevet 6. mai 2006 #10 Skrevet 6. mai 2006 Taidame er i Norge et negativt ladet ord, og de aller fleste tenker da på de stakkars damene som blir tatt med til Norge med drømmer om et liv med det de trenger, og ender opp med en feit gammel gubbe som slår, og knapt nok gidder å spandere klær på ← Nei, det er ThaiHORE.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #11 Skrevet 6. mai 2006 Kanskje DU tenker annerledes da, men jeg har aldri hørt uttrykket taihore.... Gjør du dette bare for å være vanskelig eller?
Gjest gjest1 Skrevet 6. mai 2006 #12 Skrevet 6. mai 2006 (endret) Nei det er fakta faen. Men hvis du legger noe negativt i å være ei dame fra Thailand, vær min gjest. Altså: ikke bokstavelig talt. Du er jo Gjest... Endret 6. mai 2006 av Towelie
Gjest Embla s Skrevet 6. mai 2006 #13 Skrevet 6. mai 2006 Thaidame er ikke spesielt pent uttrykk. Det kan ikke sidestilles med nordlending som en skriver her. Thaidame har jo blitt et begrep. Jeg tror for eksempel ikke man bruker ordet Thaidame om kvinnelige medlemmer i den thailandske regjering...? thaidame peker på smilende, ung, vakker, føyelig, medgjørlig, oppofrende, undertrykt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #14 Skrevet 6. mai 2006 Når jeg sier thaidame, mener jeg en dame fra Thailand og ikke noe annnet enn det. I går så jeg mange flotte, stramme thaidamer i en militærparade i Oslo. Skulle jeg heller sagt damer fra Thailand enn thaidamer?
Brunhilde Skrevet 6. mai 2006 #15 Skrevet 6. mai 2006 Når jeg sier thaidame, mener jeg en dame fra Thailand og ikke noe annnet enn det. I går så jeg mange flotte, stramme thaidamer i en militærparade i Oslo. Skulle jeg heller sagt damer fra Thailand enn thaidamer? ← Neida, kvinnelig thailender hadde holdt lenge!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #16 Skrevet 6. mai 2006 Neida, kvinnelig thailender hadde holdt lenge! ← Milde måne. Thaikvinne, da? Er det greit?
Gjest Embla s Skrevet 6. mai 2006 #17 Skrevet 6. mai 2006 Altså, taidame har blitt et eget begrep. Hvorfor er det ingen som snakker om Canadadame, svenskedame, tyskerdame, kinadame, norskedame?
aline Skrevet 7. mai 2006 #18 Skrevet 7. mai 2006 Altså, taidame har blitt et eget begrep. Hvorfor er det ingen som snakker om Canadadame, svenskedame, tyskerdame, kinadame, norskedame? ← jeg bruker ihvertfall kinamann, og nok også kinadame. ikke sånn hele tiden selvsagt, men helt fint om jeg i en ikke-profesjonell sammenheng skal omtale en kinesisk mann. klinger liksom litt bra synes jeg, men det er aldri omtalt som negativt, kun omtalt om kinesisk mann, eller kinesisk dame om jeg sier kinadame, selv om kinamann er ett "artigere" ord.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2006 #19 Skrevet 7. mai 2006 ching chong kinamann hadde ingen tissemann måtte gå til byen og kjøpe seg en ny en jo, kinamann finnes.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #20 Skrevet 7. mai 2006 Jeg tolker det negativt når folk bruker ordet thaidame. Jeg forstår det som en kvinnelig thailender som er kjøpt og betalt og tatt med til Norge. Thaihore er en som ikke er tatt med til Norge. Personlig bruker jeg ikke ordet ***-mann/dame, verken om kinamenn eller italiadamer. Kineser og italiener fungerer helt fint.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå