Gjest Brita Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 Endelig har våren kommet og mesteparten av snøen i hagen er borte. I dag holdt jeg på å stelle litt da jeg så at plenen min ikke er helt god. Det så ut som små jordklumper rundt om kring, ca 3-4 cm i diameter. Ser ut som noen har gravd i plenen. Sjekket noen av klumpene, men kunne ikke se noe under, f.eks. en gang. Noen som har en ide om hvem/hva som har vært på fære?
Gjest Fruktfat Skrevet 4. mai 2006 #3 Skrevet 4. mai 2006 det er visst masse jordrotter nå! (ihvertfall der foreldrene mine bor og rundt der, skikkelig kuleløype :kgblunk: )
Gjest Brita Skrevet 4. mai 2006 #4 Skrevet 4. mai 2006 Det er iallfall ikke jordrotte dersom hullene etter den ser slik ut: http://www.skadedyr.no/content/view/26/26/ Det ser ut som om noen har kastet små jord/leirklumper rundt omkring.
hilli Skrevet 5. mai 2006 #7 Skrevet 5. mai 2006 Hvis jordklumpene ser ut til å vokse opp av plenen og er litt porøse er det sikkert maur. Sjekk litt senere på sommeren etter maur. Det finnes insektmiddel til å strø på sånne maurtuer.
Gjest Brita Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 Kan maur virkelig forårsake slike skader? Der lærte jeg noe nytt. Det er en del maur her. Sånne som er delvis røde. Trodde de bodde i en typisk maurtue og ikke i en plen. Får prøve og finne ut hva jeg gjør da.
hilli Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Ja. Foreldrene mine bor midt i skogen og de har masse små maurtuer i plenen. Jeg tror det er en litt annen maurart enn den som lager store tuer i skogen, litt mindre og svarte.
:-) anna Skrevet 6. mai 2006 #10 Skrevet 6. mai 2006 Det kan også være grevling som graver opp om natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå