Gjest *uviten* Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 jeg er en jente på 16 år som lurer på hva symtonene på spontanabort er.. Jeg tror nemli at jeg kansjhe kan ha gjort det, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre håper på svar
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #2 Skrevet 4. mai 2006 Var det påvist graviditet? Da jeg spontanabortete, var det som en mens- bare kraftigere. Mer blod, og sterkere smerter. Varte i en uke, mot normal mens 4 dager. Venninnen min hadde blødninger i to uker, og smerter i en hel uke. Ei annen blødde i halvannet døgn, og så var det over. Det er så veldig individuelt!! Hvis du tror du har spontanabortert, eller tror du er i ferd med å gjøre det, foreslår jeg at du ringer legen. Som regel ordner kroppen opp på egenhånd, men noen trenger å komme seg til utskrapning. Uansett er det greit å dra til legen, for å få visshet i om man faktisk spontanaborterte - man kan ta blodprøve et par dager etter, og den vil fortsatt ha forhøyet hormonnivå som viser at du var gravid, og legen kan ta ultralyd for å se om det er noen rester igjen. Hva får deg til å tro at du har spontanabortert? Noen spesielle symptomer? Hvis du ringer legevakten kan de gi deg gode råd!!
Malama Skrevet 4. mai 2006 #3 Skrevet 4. mai 2006 Vel, først må du jo selvsagt ha blitt gravid da, det har sine egne symptomer. En spontanabort merkes ved magesmerterog blødninger, litt avhengig av hvor langt på vei du er kommet, selvsagt
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #4 Skrevet 4. mai 2006 Jeg tror jeg spontanaborterte for noen år siden. Da kom det en "klump" ut, noe smerter og jeg blødde. Men jeg sjekket det aldri. Var på GU i fjor, og livmoren så fin ut, så dersom det var en spontanabort (beskrev det for venninner, de mente det hørtes slik ut) ordnet kroppen opp selv. Likevel vil jeg anbefale deg å få det sjekket, og evt få en utskrapning dersom det trengs. Du kan jo også fortsatt være gravid. Da min mor var gravid sist opplevde hun det hun mente var en spontanabort. Reiste på legevakten, og de var enige. Hun dro til utskrapning dagen etter, men de tok da en UL først. Der banket hjertet og fosteret levde. Hun mistet trolig en tvilling.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #5 Skrevet 5. mai 2006 Hvis du forstatt blør og det ikke er så altfor lenge siden det startet så kan du ta en vanlig graviditetstest, for den er veldig ofte positiv en stund etter en SA. Det spørs jo så klart hvor langt du evnt var på vei hvor lenge HCG hormonet sitter i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå