Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #21 Skrevet 5. mai 2006 Rart at de på apoteket verken kjente igjen utslettet eller hadde bilder av det i brosjyrene sine om det er varmeutslett eller røde hunder?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #22 Skrevet 5. mai 2006 Mumps heter forresten kusma på norsk. ← Hehe Noen som vet om en side for innvandrerforeldre med engelsk-norske oversettelser på sånne vanlige sykdommer og ting?
Brunhilde Skrevet 5. mai 2006 #23 Skrevet 5. mai 2006 Hehe Noen som vet om en side for innvandrerforeldre med engelsk-norske oversettelser på sånne vanlige sykdommer og ting? ← Dessverre, men kanskje du kan kjøpe en medisinsk ordbok?
NinjaTurtle Skrevet 5. mai 2006 #24 Skrevet 5. mai 2006 (endret) *Sukk.. må nok det.. I mellomtiden bruker jeg bare deg.. Hallo trådstarter, hvordan gikk det med ungen din da? Hvem gjettet riktig? Var det røde hunder? Endret 5. mai 2006 av NinjaTurtle
Brunhilde Skrevet 5. mai 2006 #25 Skrevet 5. mai 2006 *Sukk.. må nok det.. I mellomtiden bruker jeg bare deg.. ← Joda, bruk i vei! Så får jeg heller hyle når jeg står fast...
Gjest Trådstarter; viktig opplysning t Skrevet 11. mai 2006 #26 Skrevet 11. mai 2006 Jeg kan nå fortelle hva prikkene kom av: lavt blodplatenivå. Han hadde faktisk bare 8, normalt er mellom 150 og 450... Han ble innlagt sporenstreks! Dette kan være tegn på hjernehinnebetennelse, blodkreft, - eller det kan komme av en enkel halsinfeksjon; eller kanskje den 4. barnesykdom som han hadde for noen uker siden. Det var heldigvis ikke noe alvorlig. (Ikke kreft eller hj.hinnebetennelse) Men det var alvorlig at det var så lavt. Han fikk kanyle i foten, og fikk tilførsel av noe som het oktagam, som gjorde at blodplatenivået steg. Etter et par dager ble han utskrevet, men måtte inn og ta blodprøve igjen dagen etter. Da hadde det steget til over 150. Så; vær obs på dette! Dette er ikke så kjent for småbarnsmødre eller folk flest tror jeg. Jeg skjønte jo at det ikke var en barnesykdom, men trodde ikke at det var så alvorlig. Han fikk også mange blåflekker pga dette. Det som skjer er at siden det er så få blodplater stopper ikke blodet, det koagulerer ikke. Så man kan fossblø dersom man skiader seg... Glad det ble oppdaget i tide!!!
Kittykat Skrevet 11. mai 2006 #27 Skrevet 11. mai 2006 Jeg kan nå fortelle hva prikkene kom av: lavt blodplatenivå. Han hadde faktisk bare 8, normalt er mellom 150 og 450... Han ble innlagt sporenstreks! Dette kan være tegn på hjernehinnebetennelse, blodkreft, - eller det kan komme av en enkel halsinfeksjon; eller kanskje den 4. barnesykdom som han hadde for noen uker siden. Det var heldigvis ikke noe alvorlig. (Ikke kreft eller hj.hinnebetennelse) Men det var alvorlig at det var så lavt. Han fikk kanyle i foten, og fikk tilførsel av noe som het oktagam, som gjorde at blodplatenivået steg. Etter et par dager ble han utskrevet, men måtte inn og ta blodprøve igjen dagen etter. Da hadde det steget til over 150. Så; vær obs på dette! Dette er ikke så kjent for småbarnsmødre eller folk flest tror jeg. Jeg skjønte jo at det ikke var en barnesykdom, men trodde ikke at det var så alvorlig. Han fikk også mange blåflekker pga dette. Det som skjer er at siden det er så få blodplater stopper ikke blodet, det koagulerer ikke. Så man kan fossblø dersom man skiader seg... Glad det ble oppdaget i tide!!! ← Jeg tenkte på dette da jeg leste ditt innlegg tidligere, men jeg ville ikke si noe, for det er jo så mange av disse sykdommene som har like symptomer. Datteren vår fikk det samme for et par mnd siden eller så. Hun fikk røde prikker først litt på armene og beina. I løpet av et par timer så spredde det seg. Og hun hadde en del blåmerker, mest på beina. Hennes blodplatenivå var helt nede på 1 når hun ble innlagt. Hun måtte ha to omganger med Oktagam. Blodplatenivået hennes steg ikke så mye etter første behandlingen, faktisk litt for lite enn det legene hadde regnet med. Men etter andre så har det steget og holdt seg oppe. Jeg ble jo nesten hysterisk og mange tanker for igjennom hodet mitt før vi gikk til legevakten. Men så viste det seg å være noe som ikke var så farlig sånt sett. Vi har så langt vært inne til først ukentlig sjekk og så månedlig sjekk av blodplatenivået. Men alt i alt, så tror jeg ikke datteren vår opplevde det så traumatisk. Hun hadde det som en prinsesse på sykehuset med film, tvspill, tv med tegnefilmkanaler, hun fikk lime og sykesøsteren fant også frem en dukke, en kanyle, bandasjer og teip, sånn som datteren vår hadde på seg sånn at datteren vår ikke skulle bli så redd for det som foregikk. Så kunne datteren vår leke at dukken var syk og fikk nål i hånden osv. Jeg tror det var med på å gjøre opplevelsen litt bedre for henne. Uansett, det er bra at barna våre er friske nå. Det var ikke så kjekt for meg når det stod på.....
Gjest Gjest_anneliane_* Skrevet 12. mai 2006 #28 Skrevet 12. mai 2006 dette har jeg aldri hørt om før. Godt dere fant ut av det, håper alt står bra til nå.
Gjest Emera Skrevet 12. mai 2006 #29 Skrevet 12. mai 2006 Dette hadde ikke jeg hørt om heller. Men bra at det ikke var noe alvorlig! Takk for at du tok deg tid til denne tråden igjen. Nyttig informasjon dette!
Gjest mi Skrevet 11. mai 2008 #30 Skrevet 11. mai 2008 og her sitter jeg med ei lita tulle med utslett (og blåmerker) på beina.. tenker jeg tar en tur på legevakta i morgen, jeg!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå