Gå til innhold

Sliten, svimmel og trøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er så utslitt for tida, ingen matlyst, kvalm og hodepine. Får i meg mat selv om jeg ikke har lyst på, men er svimmel uannsett. I tillegg har jeg ofte hjertebank, og kortpustethet. Føler meg helt maktesløst, og at alt blir et ork. Får ikke gjennomført ting jeg skulle ha gjort heller. Er ikke gravid til opplysning.

Har vært hos lege og tatt en utvidet blodprøve, så venter på svar fra den nå. Men vil gjerne høre fra andre som er i samme situasjon, og hva dere gjør med det?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde det slik som deg, spesielt det med kortpusthet og hjertebank stemmer bra, da jeg hadde alvorlig mangel på jern.

Etter et halvt år med høydosert jerntilskudd var det bedre(Ikke ta ulike tilskudd bare for å ta det, men det vet du sikkert. Ofte er det like skadelig med for mye som for lite av en ting)

Gjest Gjest
Skrevet

Er litt sånn selv, jeg hadde folinsyremangel.

Er fortsatt sliten, men det har sine naturlige årsaker..mye jobb, stress og mas.

eneste er å roe ned. Men det er ikke alltid det lar seg gjøre.

PAss på å få nok søvn, prøv å slapp av, og ta vare på deg selv!!!!

Skrevet

Jeg kjenner også igjen dette, og jeg hadde lavt stoffskifte. Det kan være så mangt, du får bare vente på prøveresultatene!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter igjen, alle prøvene som var tatt var normale verdier på, ble tatt jernlager (hadde 23), blodsukker (5,9- fastende), stoffskifte, senking. Men legen vil ikke ta vitamin prøver av meg, aaarg! Så må vel bare gå rundt å ha det sånn :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet
Trådstarter igjen, alle prøvene som var tatt var normale verdier på, ble tatt jernlager (hadde 23), blodsukker (5,9- fastende), stoffskifte, senking. Men legen vil ikke ta vitamin prøver av meg, aaarg! Så må vel bare gå rundt å ha det sånn  :frustrert:

hmm..meg som skrev over her som har folinsyremangel..

Jeg føler meg også som deg, og de fant ikke noe på blodprøvene da jeg tok dem, bortsett fra folsyren.

er det noe i livet ditt som gjør at du blir sånn da?? Noe du bør endre på??

Tenker i henhold til stress, søvn, kosthold, mosjon etc..

Prøv å tenk igjennom det, og om det virkelig ikke gir seg etter 2-4 uker, så bør du kanskje ta en tur til legen igjen, ta med urinprøve!! Der tror jeg de ser mye..

God bedring :klem:

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Prøv å overtale legen din til å ta en TWAR-test på deg. Det er en enkelt blodprøve.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det den sjekker da? Har prøvd å gå lange turer, og trene, ente med at jeg besvimte. Vurderer å bytte fastlege, og holde på helt til jeg finner en som tar meg på alvor. Er det for drastisk?

Skrevet

Hvilke symptomer gir folinsyremangel?

Jeg har fått beskjed om å ta jern og folinsyre (eh, samme som folat sant?) av legen. Jernnivået mitt var på 13. Vet ikke noe om folinsyrenivået.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Hva er det den sjekker da? Har prøvd å gå lange turer, og trene, ente med at jeg besvimte. Vurderer å bytte fastlege, og holde på helt til jeg finner en som tar meg på alvor. Er det for drastisk?

Er det meg du spør?

En TWAR-test sjekker om du har en TWAR-infeksjon. Det er en lungeinfeksjon som blant annet kan gi dine symptomer. Hos meg var sykdomsbildet likt som hos deg, så jeg gikk med TWAR i nesten to år før noen gadd å teste meg for det. Ved en TWAR-infeksjon er det ingen bilyd på lungene, så det er bare blodprøve som kan vise om du har det eller ei.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvilke symptomer gir folinsyremangel?

Jeg har fått beskjed om å ta jern og folinsyre (eh, samme som folat sant?) av legen. Jernnivået mitt var på 13. Vet ikke noe om folinsyrenivået.

Folat = folinsyre ja..

Jeg er litt usikker..meg over her som har folinsyremangel.. Det er mest vanlig for gravide og eldre, eldre pga ofte mangelfullt kosthold..

Har noe med celledelingen i kroppen å gjøre.

Symptomer er bl.a tretthet.. Jeg hadde også vondt i magen..og tilskudd har bidratt med å bedre celledelingen der, så det har blitt bedre.

Gjest Gjest
Skrevet
Folat = folinsyre ja..

Jeg er litt usikker..meg over her som har folinsyremangel.. Det er mest vanlig for gravide og eldre, eldre pga ofte mangelfullt kosthold..

Har noe med celledelingen i kroppen å gjøre.

Symptomer er bl.a tretthet.. Jeg hadde også vondt i magen..og tilskudd har bidratt med å bedre celledelingen der, så det har blitt bedre.

og glemte, folk med cøliaki har ofte folsyremangel.

Skrevet

Det er ikke drastisk å bytte fastlege nei. dersom du føler at du ikke blir tatt på alvor er det like så greit å bytte med en gang.. svigermor hadde en fastlege som hele tiden avviste at hun var syk. da hun skiftet fastlege fikk hun en orntelig sjekk noe som førte til operasjon.. :) det viser seg at man kan ikke alltid stole på legene!

lykke til og god bedring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...