Gå til innhold

Atopisk eksem som voksen

Lereè

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i dag, etter å ha vært plaget av kløende utslett i lang tid, fått vite at det er atopisk eksem.

Etter en tlf til min mor viste det seg at jeg også hadde dette som barn, og er da tydligvis en av de få "heldige" som har fått det på ny i voksen alder :cry:

Har søkt en del etter dette på nett, men det står stort sett bare om det på barn. Er det noen andre voksne som har erfaringer fra dette?

En av tingene som anbefales når man har det er oljebad. Hva menes egentlig med det? Skjønner jo at det må være olje i badevannet, men hva slags olje og hvor mye?

Setter pris på svar :D

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den oljen du skal bruke fåes kjøpt på apoteket. Det står bare badeolje på den. Flasken er ganske stor og hvit med blå skrift.

Jeg har erfaring med atopisk barne eksem.

Det finnes også noe annet på apoteket du kan ha i badevannet, det blir du blå eller brun av å bade i.....

Hydrokortison fåes kjøpt uten resept, men det har du vel allerede antar jeg.

Husk å smøre mye fet fuktighetskrem. Apobase (apoteket) er god og fet.

Apolar er ganske bra, men den må du ha resept på.

Hvor har du eksem?

De som jobber på apoteket har nok mange gode tips og råd til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ahr atopisk eksem i voksen alder, hadde det og som barn, men er blitt mye bedre.

Først litt generelt:

Det som har funket av legemediesin frem til for kort tid siden er kortison kremer. Dog er ikk edette bra for huden, og forskning vier og at man kan få leddegikt av det. Det har kommet en ny krem som heter noe sånn som pikka robot (skrevet feil) Dette er en krem som er mindre skadelig, har jeg hørt. Du må til lege for å få den.

Alternative måter for å bli kvitt eksem.

Jeg ahr opp i gjennom årene prøvd et uttatt ting, alt fra håndpåleggelse, mediatasjon, tjæresalve akseavkok, you name it.

Det som er viktig er å finne ut om det er noen ting du er i nærheten av som gjør eksemen værre.

Jeg pynter ikke juletrær, eller plukker ikke bringebær, skreller lite appelsiner fordi dette gjør eksemen værre. Likeså forverres eksemen når jeg har det dårlig psykisk, eller er stesset.

Det er lindrende å ikke bli for tørr på eksemstedet, fordi det er lett for å sprekke ol.

Det jeg gjør når jeg er veldig angrepet er å smøre på med sterk kortisonsalve ca 2-3 ganger så blir det bedre. Deretter smører jeg området med litt olje, krem ol.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksem som barn. Prøvde det meste av salver og kremer som skolemedisinen hadde å by på, men det som hjelp meg var homeopatmedisin. Jeg fikk piller av en homeopat, tok de og eksemen forsvant - jeg har ikke hatt eksem siden. Det kan være verd å prøve homeopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Jeg har det i hovedsak på ryggen (begge sider nedover), og over hele skuldrene. I tilegg kommer det små flekker "her og der" på bena. Og et lite utslett i hånden. I det siste har jeg og fått det i ansiktet, på sidene av kjeven og på pannen rett over øyebrynene :(

Har fått resept fra legen på noe han kallte "softekortison" som jeg skulle bruke noen ganger i uken over en tidsbegrenset periode bare, og så skulle jeg visst smøre med hudlotion av en fett type til krampa tok meg...

Til fruenge, du sa du hadde prøvd "det som er" av alternativt, noe som fungerte? Har du og prøvd homeopatmedisin som fungerte for Labella?

Igjen, takk for gode råd :D

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det var som gjorde at jeg ble bedre av eksemen. Det kan ha vært at jeg vokste det av med, men det kan og ha vært noe annet.

Jeg hasr prøvd div homeopat, midler. både hvite kuler, kinesologi, fotsoneterapi ol. Og jeg ville absolutt ha prøv det ut hvis jeg var deg.

imidlertid vil jeg fortelle ne historie om en bekjent, bar slik at du er litt forberedt på hva du gir deg inn på.

HUn var plaget og fikk "hvite piller" hos homeopat, og fikk et utbrudd hun aldri har sett maken til. Det ble så mye verre, for å bøte på det tok hun fotsoneterapi for å styrke imunforsvaret. enden på visa var at hun ble så dårlig, måtte flytte ut av landet til varmere størk, og så vidt jeg vet så tok hun ikk eopp behandlingen.

men her forstått at med denne beh formen er det litt ala med vondt skal vondt fordrives. Du må vel ha tålmodighet og ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da, såpass :o

Greit å vite så man kan være forbredt om det værste skulle skje ja!

Men men, den som intet våger....

Får vel bare prøve, og håpe noe fungerer.

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plaget av atopisk eksem, mest utbredt på hendene, men også på føtter og til tider i ansiktet.

Det som er viktig er at du får deg en hud-lege som virkelig kan dette. For hud er ett vanskelig område. Du kan evt få fast legen din til å gi deg henvisning til hud-avdelingen på Ullvåll.(der er de virkelig flinke) Det kan også være lurt å tenke på om dette kan være psykisk. I hjernen, ligger nerver og hud tett inntil hverandre. En annen ting er å sjekke om du har matallergier eller intoleranser.(I vanlig skole-medisin sjekker de matallergier) Men du kan gå til homeopat og ta noen som kalles så mye som VEGATEST(forkortelse for: bioelektroniskfunksjonsanalyse). Den utøves v at det dannes en strømkrets som den som testes er en del av. Til denne kretsen kobles forskjellige stoffer, eller retter sagt egenfrekvensen til de enkelte stoffene. Det er altså ingen direkte kontakt med stoffene du evt ikke tåler... Testen medfører ingen smerte...

Tester -Matallergier og-intoleranser(118 mat og drikkevarer, inkl tilsetningsstoffer og kydder

-Mikrober(bakterier, virus, parasitter og sopp)

-Miasmer(nedarvede svakheter)

Også muligheter for å teste luftveis- og kontaktallergier.

Cortison kan hjelpe deg der og da, lindrer også kløe, men det fjerner ikke problemet v roten. Og det er vel det vi aller helst vil gjøre.

Hud problemer er tegn på en eller annen ubalanse i systemet vårt, men det er bare det å finne ut hvor det ligger...

Håper dette iallefall kan hjelpe deg litt på veien, Leree...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannicken

Jeg har også vært plaget av dette,både som barn og i voksen alder.Har blitt litt bedre det siste året.

Jeg bruker en krem som heter Aderma som fås kjøpt på apoteket,uten resept.Den synes jeg virker veldig bra.

Jeg har også sluttet å bruke dusjsåpe med parfyme,bruker bare Lactasyd.Dette tror jeg også har hatt en bra virkning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Det kan også være lurt å tenke på om dette kan være psykisk. I hjernen' date=' ligger nerver og hud tett inntil hverandre. [/quote']

Hei!

Betyr det at det kan bli værre av stress o.l.? Eller kan selve årsaken i seg selv ligge på psykisk plan?

Takk for gode tips ellers, tror nok jeg skal ta meg en tur til homoeopat dersom ikke legens råd virker. Er en hudlege jeg har vært hos, skal tilbake til han over jul og for å se hvordan det har utviklet seg til da.

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leree :)

Ja, faktorer som feks stress forsterker som oftest slike typer hud-problemer. Årsaken kan være mange, de kan også være rent psykiske.

Husk å bruke mye fuktighets-krem, for tørrhet forsterker kløen. Anbefaler

-Aderma Exomega(den er spes for atopisk hud)

-Locobase Repair

-Apobase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei...

se under temaet "flaut tema" her inne... der har jeg skrevet et langt og utfyllende svar... med masse tips og kremer og alt mulig.. har atopisk eksem og psoriasis selv i voksenalder. en av de 15%.. jippi!!!

det er ikke det psykiske som ligger til grunne for eksemen, men det blir værre til deg som lurte på det... er jeg litt syk eller slapp (fyllesjuk f.eks) kan jeg ikke spise en nøtt eller klementin, men det går greit ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, får be sjefen dra et visst sted når ting blir litt mye på jobb da... Er som regel jobb som gjør meg stresset, ganske så ofte og egentlig.

Men, privat har jeg det veldig bra og har lært meg å skille klart mellom jobb og privat så stresser bare 1/3 av dagen :wink:

Har ellers vært og kjøpt meg Aderma som ble anbefalt av både Emine og jannicken, har prøvd den et par dager nå og synes den virker bra, i tilegg går det greit ann å smøre den utover, og huden blir ikke feit i en halv eveighet etterpå.

Har og lest på "flaut tema", mye informasjon, takk alle sammen :D

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En krem som ikke er nevnt, og som jeg har god erfaring med: Krembase fra Tønsberg apotek.

Jeg får tørrere hud og eksem om vinteren, på sommeren og på varmere breddegrader er jeg fin. Nå holder jeg det nogenlunde i sjakk med en Zyrtec pille daglig, og fuktighetskrem. Hvis jeg kjenner at et utbrudd er på vei, smører jeg med kortison, men er veldig skeptisk, har fått veldig tynn hus der jeg ble smørt med kortison som liten.

Jeg har prøvd homøopat, med "hvite kuler", men jeg ble bare værre og værre, og orket til slutt ikke mer etter noen måneder med dårlig søvn pga kløe, og vannvittige stygge utbrudd både på kroppen og i ansiktet. Det går ut over psyken også.

Nå er problemet utbrudd på brystvortene...det er så vont! Såret væsker litt og hekter seg til BHen, og så blør det... Noen som har råd? Vil ikke smøre for mye kortison heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe noe på apoteket som heter Kaliumpermanganat 3% oppøsning.

Dette er noe flytende som du blander i badevannet, eller hvis du ikke har tilgang til badekar; kan du pensle det på huden.En flaske koster rundt 55 kr.

Dette har god effekt på kløende hud. Jeg har selv atopisk eksem og har prøvd dette i perioder med mye utslett og kløe, og syns det virker godt!

Du blander 2-5 dl av kaliump. i et karbad, og du bør ligge 10-20 minutter pr. bad. Huden din vil nok bli litt misfarget,brunlig, men dette går bort. Badekaret vil nok også bli litt misfarget,men for å unngå dette kan du kjøpe badeplast på et sykehus-apotek eller tilsett 1-2 ss grønnsåpe i badevannet i tillegg til kaliumen. Klorin brukes til rengjøring av karet.

For å unngå misfarging av neglene, kan du bruke klar negl-lakk eller vaselin.

Hvis du ikke har badekar kan du f.eks. bruke vasken eller en balje, og dyppe hender/armer/føtter eller der hvor du har eksemet nedi. Da bruker du 5-15 ml kaliump. pr. liter vann.

Du kan også pensle direkte på huden, men da må du bruke en oppløsning rundt 0,5-1 %.

Kaliumpermanganat kan brukes i behandling av hissig væskende og kløende hudsykdommer, ikke bare atopisk eksem; så dette kan kanskje være til hjelp for andre også!!

En annen form for behandling som har god effekt er lysbehandling!

Hvis du ikke allerede har vært, så bør du komme deg til en hud-lege. Der kan du spørre om du kan få lysbehandling.Det er så vidt jeg kan husk gratis!!

Så lykke til med behandlingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysbehandlig, det hørtes fristende ut faktisk! Er ikke så glad i vinterens korte dager sånn sett.

Har vært hos hudlege, men skal jo tilbake til han på nyåret slik at han får se hvordan det går, og kan jo spørre om det da!

Ellers vil jeg bare si takk til alle for mange fine råd :D

Jeg ser mye bedre ut i huden nå etter mye oljebad og kremsmøring.

Pluss at jeg har oppdaget en fordel, nemlig å si til min kjære at det er viktig at hudkremen blir massert inn (det er på ryggen jeg har mest :wink: ) og han er utrolig dyktig til å massere så er jo det ganske så positivt da :D

Også holder jeg kløen i sjakk med zyrtec piller jeg og. Har bare brukt kortison salven en gang, har fått inntrykk av at om jeg bruker den minst mulig så er det bra.

Hilsen fra Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...