Gjest Spire Skrevet 4. mai 2006 #1 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei! I morgen skal jeg innom en avisredakjson med arbeidsprøver og for å høre om mulighetene for frilansarbeid. Hvor mange arbeidsprøver bør jeg ta med? Hvis jeg skulle være heldig å få et oppdrag; hva bør jeg tenke på ang. rettigheter (for foto) og lønn? Har sett litt på frilans.no ang. tariffen, men jeg er usikker på hva lønna bør ligge på... Blir vel egentlig sjeleglad bare jeg får et oppdrag, så jeg gjør det nok uansett for slikk og ingenting... Noen flere godde åd på veien til å bli frilans? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spire Skrevet 4. mai 2006 #2 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg burde kanskje lære meg å skrive rett først... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. mai 2006 #3 Del Skrevet 4. mai 2006 Dette lurer jeg også på *dytter tråden opp* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #4 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg jobber ikke som journalist, da, men har litt erfaring med å jobbe på oppdrag og gå rundt med mappe. Ikke legg ved for mange arbeidsprøver, det blir bare forvirrende og kjedelig for folk å lese gjennom. Hvis du både har fotografier og tekst kan du ta med noen av de beste arbeidene innen hver sjanger, og kanskje fra flere avistekstsjangre om du behersker ulike typer. det var noen som nevnte at du ikke bør ha med mer enn 4-5 arbeider, men det tror jeg kommer litt an på, og hvor omfattende det er å vise fram dette arbeidet. Bygger du hus trenger du kanskje ikke ta med bilder av ALLE husene du har bygd, men er du tegner eller fotograf kan du nok ta med litt flere enkeltarbeider, f eks maks ti (for deg: tilsammen med tekst og foto? f eks). Ta uansett bare med det beste, og gjerne ting mange/flere har gitt gode tilbakemeldinger på. Når det gjelder priser vet ikke jeg nøyaktig. Men frilans betyr jo egentlig at de betaler deg lønn (og trekker skatt) i motsetning til om du sender faktura. I min bransje sier de at en fulltidsarbeidende frilanser bør ha en årsintekt på 360 000 for at man skal være på et nivå hvor man har samme trygderettgheter o.l som vanlige lønnstakere, så du kan jo vurdere litt ut fra dette, uten å få for store forhåpninger. Jeg vil tro de har nokså greie rutiner og tariffer på sånt. Og en oppfordring; IKKE gjør det for en slikk og ingenting, for da er du med på å presse lønna nedover og gjør det vanskeligere å kunne leve av yrket sitt. Skjønner godt om du ikke vil forhandle veldig på pris med en gang, men husk også at du framstår som litt mer profesjonell om du i hvert fall stiller krav til helt akseptabel lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sesselja Skrevet 4. mai 2006 #5 Del Skrevet 4. mai 2006 I morgen skal jeg innom en avisredakjson med arbeidsprøver og for å høre om mulighetene for frilansarbeid. Hvor mange arbeidsprøver bør jeg ta med? ← Hei Spire, jeg jobber som frilansjournalist (egentlig selvstendig næringdrivende journalist), og har jobbet fulltid med dette i noen år nå. Jeg ville tatt med meg en håndfull arbeidsprøver, ikke mer enn fem, og forsøkt å vise variasjon i arbeidet, for eksempel når det gjelder tema: nyhet, forbrukerstoff, anmeldelse, helsestoff etc. I tillegg til arbeidsprøver ville jeg hatt med meg et par-tre ideer som kunne passet inn i publikasjonen. Ikke nødvendigvis nedskrevet, men i alle fall klart i hodet mitt. Å kunne stille med egne ideer er en veldig viktig egenskap, og viser redaktøren både at du har initiativ, kan jobbe med egne saker og at du skjønner målgruppen deres. Hvilken avis skal du innom? Du trenger ikke nevne navn om du ikke ønsker det, men hvilket nivå? Nasjonal, regional, lokal? Har du fått avtale med en av redaktørene, eller dukker du opp uanmeldt? Hvis jeg skulle være heldig å få et oppdrag; hva bør jeg tenke på ang. rettigheter (for foto) og lønn? Har sett litt på frilans.no ang. tariffen, men jeg er usikker på hva lønna bør ligge på... Det finnes to varianter av frilansjournalisten: frilansere og den selvstendig næringsdrivende. Jeg faller i sistnevnte kategori, og da har jeg organisasjonsnummer, sender faktura på oppdragene, har næringsinntekt og ikke lønn og må selv sørge for feriepenger, en del trygderettigheter, trekke skatt etc. Vi jobber gjerne fra eget kontor, og må dekke alle utgifter til pc, kamera etc selv. Som næringsdrivende bør du derfor ha noe mer enn om du er frilanser. Den "ekte" frilanseren (som definert av skatteetaten) har en del av fordelene som arbeidstakere har. De jobber gjerne i redaksjonen (men kan også være oppdragstakere) og slipper derfor å legge ut for maskiner etc selv. De har lønn, og ikke næringsinntekt, og slipper dermed å ordne med feriepenger og skattetrekk selv. Du bør absolutt stile mot frilanssatsene, men erfaringene mine er at en del aviser dessverre ligger langt under dette. Men det er ingenting i veien for å prøve, dersom du blir spurt direkte. Kanskje får du istedet opplyst hva som er gjeldende satser i akkurat denne redaksjonen. Du kan velge å akseptere det, eller å si at det er litt lavt, kan de by noe høyere? Jeg har selv gjort dette, og fått en økning på alt fra 10-30%. Som ny har du kanskje ikke så mye å gi dem som skulle tilsi det, men det er lov å spørre. Det er også lov å spørre om høyere ratere når du har vært der en tid. Det eneste som kan skje er at du får nei (med mindre du stiller spørsmålet som et ultimatum..). Jeg har ennå ikke opplevd at noen har kuttet meg ut fordi jeg har bedt om mer penger. Men jeg har selv sluttet å skrive for blad som ikke har betalt meg bra nok for tiden min. Blir vel egentlig sjeleglad bare jeg får et oppdrag, så jeg gjør det nok uansett for slikk og ingenting... Vær så snill. Ikke selg deg selv for en slikk og ingenting. Jeg lever av dette. Ikke ødelegg grunnlaget mitt ved å senke prisene. De er allerede lave nok i veldig mange aviser og redaksjoner. Du trenger ikke gi bort arbeidet ditt for å komme inn på markedet her i Norge. Det er latterlig enkelt sammenlignet med situasjonen i utlandet (jeg har jobbet mot det amerikanske og britiske markedet også, og det er helt andre tilstander). En tanke å ha er at om du ikke verdsetter arbeidet ditt, hvorfor skal andre gjøre det? Noen flere gode råd på veien til å bli frilans? Mange! Her er noen: PS: Jeg skriver ut fra mine erfaringer som magasin-journalist, jeg har mindre erfaring med aviser. - Finn ut hva du er så tidlgi som mulig: frilanser eller næringsdrivende. Det har en del å si for hvilke papirer du må fylle ut, samle på og ordne ut i, og hvordan du skal håndtere pengene dine. - Samle ideer. Som frilansjournalist er det dette du lever av. - Spesialisering er bedre enn generalisering. Dvs at det er lettere både å finne ideer og oppdrag om du spesialiserer deg på et felt, f.eks. reise, mote, lokalpolitikk, næringsliv, økonomi etc, enn om du skriver litt om alt. Selvsagt, sitter du i en liten redaksjon i en liten avis, er generalisering sikkert bra... - Ikke støtt deg til én kunde. Spre deg ut over tre-fire solide (eller mer) slik at du har flere oppdragsgivere hvis én må kutte tilbake pga økonomi e.l. - Bruk internett for alt det er verdt. Kontakt redaksjoner med ideer til artikler som kan passe dem (men sørg for at ideene er tilpasset hver redaksjon, det som passer for én passer ikke nødvendigvis for den andre) - Aldri send ut hele artikler uten å ha bli bedt om det, send ideer. (Noen sier det motsatte...) Hvorfor gjøre all jobben uten å vite at du blir betalt? - Innse at dette er "business" - og at det er business for deg! Du må selge deg inn, du må stå på krava, du må levere, du må ha kontroll på finansene dine. - Hold deadline, og må du bryte den, så si ifra! - Sjekk markedet (ditt marked altså, dvs de ulike redaksjonene): hvem er leseren? hvordan skriver de? hvilket stoff dekker de? etc. - Vær profesjonell! Vær profesjonell i måten du selger deg inn til redaksjonene på, i måten du henvender deg til kilder, i måten du ordner dine egne affærer, i måten du skriver på. - Ha en god tone med redaktøren. Det kan være den beste investeringen du gjør i hele din karriere. - Nettverk. Snakk med folk, både i og utenfor bransjen. Det er ikke bare snakk om hvem som kan gi deg oppdrag, men hvem som kan gi deg ideer, tips, være gode kilder etc. Og du: Redaktøren gjør ikke deg en tjeneste ved å gi deg oppdrag (selv om det kanskje føles slik første gangene). Hun har en bunnlinjeå følge med på og har ikke råd til å gi vekk oppdrag for å være grei. Får du et oppdrag, så er det fordi de trenger saken - og da skal de ha råd til å betale for det også. Så ikke gi bort arbeidet ditt. En grei måte å komme over "fristelsen" til å gi bort stoffet er ved å sammenligne prisene du får for en side tekst, og det publikasjonen tar for en side reklame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sesselja Skrevet 5. mai 2006 #6 Del Skrevet 5. mai 2006 I morgen skal jeg innom en avisredakjson med arbeidsprøver og for å høre om mulighetene for frilansarbeid. ← Hvordan gikk det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spire Skrevet 5. mai 2006 #7 Del Skrevet 5. mai 2006 Hei, og takk for svar! Har nå vært å levert arbeidsprøvene (etter avtale med redaktøren) og fikk etter 5 minutter to saker som skal være ferdig innen dedaline mandag. Hadde forventet at de kanskje skulle lese det jeg har skrevet og så vurdere meg, men jeg fikk istedet altså prøve meg med en gang. Har derfor vært ute på oppdrag idag, og det har vært morsomt! Vi har avtalt at de først skal se på det jeg har skrevet/fotografert på mandag, og hvis det er bra så skulle jeg få det på trykk og selvsagt betalt. Er ellers selvfølgelig enig i det dere sier om å ikke selge meg billig...Vet ikke hva som gikk av meg når jeg skrev det... Studerer ved et praktisk mediestudium, der det å finne gode tema/historier/mennesker osv er et must, så jeg har ganske mange ideer på lager som jeg skal legge fram for redaktøren neste gang. Avisa er forresten en lokalavis med stor bredde. Blir spennende å se om jeg koker sammen noe bra i helga! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. mai 2006 #8 Del Skrevet 5. mai 2006 Men man må ikke være selvstendig næringsdrivende for å være frilanser, altså? Man bare leverer skattekort som en "vanlig" arbeidstaker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sesselja Skrevet 6. mai 2006 #9 Del Skrevet 6. mai 2006 Men man må ikke være selvstendig næringsdrivende for å være frilanser, altså? Man bare leverer skattekort som en "vanlig" arbeidstaker? ← Jeg husker ikke helt hvordan dette skillet er, men det stemmer at du ikke trenger registrere deg. Jeg mener å huske at jeg leste litt om dette på www.frilans.no. Kanskje finner du det forklart der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sesselja igjen Skrevet 6. mai 2006 #10 Del Skrevet 6. mai 2006 Det var vel også slik ganske lenge, at journalister hadde "næringsforbud". Jeg tror det ikke er mer enn fire år siden at næringsforbudet ble opphevet for journalister. Jeg jobbet på den tiden fra England, der jeg var næringsdrivende, så for meg har det aldri vært noen overgang. Jeg fant forresten linken der det står om forskjellene: www.frilans.no/index.php?option=content&task=view&id=9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 10. mai 2006 #11 Del Skrevet 10. mai 2006 Skal bare nevne i denne sammenhengen at det skillet mellom næringsdrivende og frilansere som opereres med over her, er det stikk motsatte av det Norsk Journalistlag opererer med. Der defineres du som frilansjournalist dersom du er selvstendig næringsdrivende, fakturerer i stedet for å motta lønn og bruker ditt eget utstyr - og leverer for flere oppdragsgivere. Dersom du i stedet jobber på time- eller oppdragsbasis, vanligvis har arbeidsplass i redaksjonen og leverer skattekort og timeliste, er du ifølge NJ å betrakte som deltidsansatt/timearbeider. Dette er ikke en fast oppgått grense. Men det er et spørsmål som har vært mye omdiskutert de siste årene i mediekretser, blant annet for å unngå at mediehusene utnytter unge journalister som "frilansere" eller på "engasjement" uten å gi dem ordentlige arbeidsforhold. Den som er interessert, finner mer på hjemmesidene til Norsk Journalistlag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #12 Del Skrevet 10. mai 2006 Vi har avtalt at de først skal se på det jeg har skrevet/fotografert på mandag, og hvis det er bra så skulle jeg få det på trykk og selvsagt betalt. ← Hvordan gikk det med oppdragene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spire Skrevet 11. mai 2006 #13 Del Skrevet 11. mai 2006 Fikk begge sakene + bilder på tykk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #14 Del Skrevet 11. mai 2006 Gratulerer! You're on a roll, baby! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jobbjakt Skrevet 12. mai 2006 #15 Del Skrevet 12. mai 2006 Hei Spire! Grattis! Ville bare høre om hva du fikk pr artikkel og hvor lange de var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2006 #16 Del Skrevet 12. mai 2006 Fikk begge sakene + bilder på tykk... ← Gratulerer! :-D Jeg lurer på hvordan lønns"forhandlingene" gikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spire Skrevet 19. mai 2006 #17 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei igjen! Da jeg skrev sist gang at jeg hadde fått begge sakene + foto på trykk, så var det fordi redaktøren sa at dette skulle skje...Har fått den ene saken på trykk, og sitter nå å lurer på om den andre kommer i neste nummer...? (Er en lokalavis som kommer ut en gang i uka.) Har ikke fått betalt enda, og har heller ikke fått vite hvor mye jeg får...Men fikk beskjed om å sende inn skattekort for betaling, så det har jeg selvsagt gjort.. Det som plager meg nå er at jeg lurer på om jeg bare får betalt for det som har kommet på trykk, eller for alt stoff jeg leverte? Det er vel det siste som er vanlig? Har ikke lyst til å ringe redaktøren - han virket ikke helt som om han hadde orden på den økonomiske delen. Dessuten virket han rimelig forvirret og stresset, og jeg måtte omtrent hale ut av han hva han syns om det jeg skrev/fotograferte...Og da kommenterte han feil bilde til feil sak...Men det han sa da vi snakket om pris var at de gav mellom 700 og 2000 pr sak etter vurdering. Om han da inkluderte foto eller ikke, vet jeg rett og slett ikke. Dårlig kommunikasjon, altså. Har iallefall avtale om at jeg skal ta kontakt igjen etter eksamenene er over, så de likte sannsynligvis det jeg gjorde...De hadde ikke endret et ord av det jeg hadde skrevet, så det er vel et godt tegn? Skal ringe til avisa i dag fordi jeg oppgav feil kontonummer, så da skal jeg sprørre den som har ansvaret for utbetaling om han eller hun vet hva jeg får og når jeg får det... Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem siden jeg ikke har frilanset før. Bør jeg neste gang framstille et honorarkrav der jeg skriver opp hva jeg har levert og hvilken pris jeg vil ha? Er det ikke da overhengende fare for at de ikke vil bruke meg mer? Det ser jo ut til at de ligger under frilanssatsene som NJ beskriver på frilans.no... Og er det rett at jeg skal ha betalt for alt innlevert stoff - uavhengig om de bruker dte eller ei? Hmm...vil liksom ikke ringe han redaktøren før jeg er sikker i min sak. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 19. mai 2006 #18 Del Skrevet 19. mai 2006 Lokalaviser følger sjelden frilanssatsene, for å si det mildt. Men dersom du gjorde den andre saken på oppdrag fra dem, skal du ha betalt for den. (Derimot betaler man ikke for stoff frilanseren har gjort på eget initiativ og bare sendt inn.) Er det en redaksjonsklubb i denne avisa? Det vil jeg jo håpe at det er. Og det kan være en idé å ta kontakt med den tillitsvalgte, som vil kunne fortelle deg litt om hva som er vanlig overfor frilanserne der. Så får du vurdere om du vil jobbe mer for dem eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå