Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Vi vurderer å få barn den nærmeste tiden og lurer på hvilke økonomiske rettigheter vi har. Vi er begge studenter og skal være det i et par år fremover. Vi får begge full støtte fra Lånekassen, og har deltidsjobb ved siden av og tjener drøyt 100.000,- hver i året.

Hvis jeg blir gravid og får barn, hva får vi da av penger?

Slik jeg har forstått det har jeg rett på at støtte fra Lånekassen i 10.mnd blir omgjort til stipend. Har også hørt at en får ekstrastipend (både mor og far så lenge begge er studenter) på ca 1200,-? Stemmer dette? Og er det isåfall fra dag en, eller er det først fra etter de 10 månedene er over.

Hva med penger fra trygdekassen? Får vi dette i tillegg, siden jeg må ha permisjon fra deltidsjobben min? Hva tar de isåfall utgangspunkt i? Stillingsbeskrivelsen min som står i kontrakten (der står det bare ekstrahjelp), eller hva jeg faktisk jobber? (i snitt ca 20 timer uken) Det er vel isåfall mulig at jeg får jobben min til å lage en ordentlig kontrakt til meg hvor de bytter ut ordet ekstrahjelp med den reelle stillingsprosenten.

Hvordan beregnes isåfall dette beløpet? Hvor mye har jeg rett på, og hvor lenge?

Er det noe andre økonomiske rettigheter vi har? Engangsstønad? Kontantstøtte?

Beklager at jeg har så mange spørsmål, men jeg vil jo helst at alt skal bli best mulig for barnet vårt og vil vite hva vi går til. Om vi har råd til å få barn nå eller om vi må vente osv.

Håper noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest nå
Skrevet

Tusen takk for svar. Skal ta en kikk på den linken. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...