Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 Har ikke gjort dette før og det er masse is øverst...
Malama Skrevet 4. mai 2006 #2 Skrevet 4. mai 2006 Det spørs litt hvordan det er laget hva som er rent praktsik, men i hovedsak: Tøm det, trekk ut kontakta, sett åpen dør, og finn en eller annen måte å samle opp vannet etterhvert som det tiner. Det pleier ikke være is i kjøleskap (dette er mer aktuelt for fryseskap) så du burde kanskje finne ut av årsaken, sånn at du kan unngå det til en annen gang. Det skal ikke være sååå kaldt i et kjøleskap, et par plussgrader er fint.
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #3 Skrevet 4. mai 2006 Det spørs litt hvordan det er laget hva som er rent praktsik, men i hovedsak: Tøm det, trekk ut kontakta, sett åpen dør, og finn en eller annen måte å samle opp vannet etterhvert som det tiner. Det pleier ikke være is i kjøleskap (dette er mer aktuelt for fryseskap) så du burde kanskje finne ut av årsaken, sånn at du kan unngå det til en annen gang. Det skal ikke være sååå kaldt i et kjøleskap, et par plussgrader er fint. ← Hvor renner det vann? Er ikke kaldt, er varmt... Ting blir ødelagt inni det...
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #4 Skrevet 4. mai 2006 Tøm skapet Ta ut kontakten Sett inn f.eks. en bolle / kasserolle med kokende vann (dette for at det går fortere) Hvis du har en vifte eller noe, kan du også rette den mot skapet. Lukk døra inntil, men ikke helt igjen, slik at varmen holder seg. Legg en klut eller noe i bunnen, så det ikke flyter vann overalt. Du kan evt. bruke en spade av plast for å hakke løs is, men vær forsiktig så du ikke skader noe inne i kjøleskapet. Når det er tinet, vask og tørk godt før du setter inn kontakten igjen. Lykke til !
Malama Skrevet 4. mai 2006 #6 Skrevet 4. mai 2006 Hvor renner det vann? Er ikke kaldt, er varmt... Ting blir ødelagt inni det... ← Vannet begynner å renne når isen smelter, selvsagt Derav en klut i bunnen, eller sett noe under der det drypper, dersom du har mye is... Det er nok ikke varmt i hele kjøleskapet når det er is inni der, is er under 0 grader. Men, dersom det er is på kjøleelementet kan det ødelegge den fusnkjonen som gjør at det blir kaldt runtomoveralt, og da opplever du nok slik som du opplever nå. Det løser seg kanskje ved avising. Lykke til.
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #7 Skrevet 4. mai 2006 Hvor lang tid kan jeg regne med at dette tar? Og hvordan går det med maten min?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2006 #8 Skrevet 4. mai 2006 Kommer an på hvor varmt det er og hvor mye is det er. Hjelp til litt med varmt vann som tidligere foreslått, så går det fortere. Pleier å gå bra med maten, putt det du kan i fryseren og pakk resten godt sammen så overflaten blir så liten som mulig. Har du en kjølebag er det supert til pålegg og melk og sånt som blir fort dårlig.
Malama Skrevet 4. mai 2006 #9 Skrevet 4. mai 2006 Spørs hvor mye is du skal tine det.... Og hvor mye hjelp du klarer gi den (kokende vann, eller vifteovn (eller føner..... brukt det også jeg, inntil den slutta å virke underveis da desscerre) Maten din må du selvsagt oppbevare på et så kjølig sted som mulig, på en måte som beholder kulden. Lett bedervelige greier vil ikke tåle allverden, men det meste av mat vil stort sett tåle dette. Om du f.eks har en kjølebag du hiver et par iselementer oppi, så kan det ligge der en stund. Eller låne plass hos noen, om det tar veldig lenge?
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #10 Skrevet 4. mai 2006 Har verken kjølebag eller fryser... Men jeg får bare hive det om det går skeis
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2006 #11 Skrevet 4. mai 2006 Jeg er litt sånn husmor-wannabe, så jeg pleier å gjøre sånt dagen før jeg skal handle for hele uka, for da er kjøleskapet rimelig tomt likevel...
Arkana Skrevet 4. mai 2006 #12 Skrevet 4. mai 2006 Jeg ville anbefale deg å gå på Elkjøp eller en lignende butikk og kjøpe slike "poser" som man legger i bunnen av kjøleskap eller fryser når man tiner dem. De suger opp vannet som bare det og kapsler det inn slik at hele greia kan kastes etterpå. Å styre med kluter som skal vris og slik skjønner jeg ikke at folk gidder.
Gjest itla Skrevet 4. mai 2006 #13 Skrevet 4. mai 2006 Jeg ville anbefale deg å gå på Elkjøp eller en lignende butikk og kjøpe slike "poser" som man legger i bunnen av kjøleskap eller fryser når man tiner dem. De suger opp vannet som bare det og kapsler det inn slik at hele greia kan kastes etterpå. Å styre med kluter som skal vris og slik skjønner jeg ikke at folk gidder. ← De har dem på Clas Ohlson også - billigere der enn på Elkjøp og sånt. Det er helt genialt! Kjøleskapsbleie, som sambo kaller det.
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #14 Skrevet 4. mai 2006 Jeg gjør det enkelt, skal ikke ut i dag, for har vondt i halsen Klarer nok å vri opp et håndkle eller to
Arkana Skrevet 4. mai 2006 #15 Skrevet 4. mai 2006 Kjøleskapsbleie, som sambo kaller det. ← Treffende beskrivelse ja! Genialt er ordet. Da jeg tinte fryseren tidligere i år trengte jeg faktisk begge to, veldig behagelig å slippe å tenke på isen som smeltet. Å tine fryseren er ikke akkurat det morsomste jeg vet.
Malama Skrevet 4. mai 2006 #16 Skrevet 4. mai 2006 Men, nå er det et kjøleskap hun skal tine, som visstnok (uvanlig nok) har fått is i toppen. Det må da være vesentlig mindre is og vann enn ved avising av fryser, vil jeg tro? Så du klarer nok å vri opp de håndklærne om det er det om å gjøre ja (forøvrig tror jeg mange "gidder" å vri håndklær og stresse med det der pga at de ikke har hørt om disse "kjøleskapsbleiene". Jeg har ialle fall aldri hørt om dem før nå. (Men nå er ikke det noe problem, det var null håndklær involvert i avisingen av mitt fryseskap, det var en sånn sak nederst som jeg bare trakk ut så rant det pent og pyntelig ned i en bøtte som jeg tømte i toalettet, og vips, det var det))
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #17 Skrevet 4. mai 2006 Vippet på skapet, døren datt av og hele dritten har gått til helvete
Gjest gjest1 Skrevet 5. mai 2006 #18 Skrevet 5. mai 2006 Vippet på skapet, døren datt av og hele dritten har gått til helvete ← Det høres ikke ut som du har et kvalitets kjøleskap...
abelille Skrevet 5. mai 2006 #19 Skrevet 5. mai 2006 Dersom det er is i kjøleskapet høres det ut som om det enten ikke er tett eller at den som styrer temperaturen har gått. (Heter det termostat i et kjøleskap også?). Men dersom døren datt av og sånt, så høres det i grunnen ut som om det er på tide å skifte uansett. Det finnes mange steder du kan kjøpe brukte kjøleskap slik at det ikke trenger koste skjorta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå