Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å pusse opp et hus og plutselig ble jeg voldsomt i tvil om hva som er "vanlig" praksis når man maler taklister; Maler man dem i samme farge/malingskvalitet som taket (Helt hvitt) eller bruker man den samme malingen som på gerikter og vinduskarmer? (Også helt hvitt i dette tilfelle, men en blankere og mer slitesterk maling enn i taket). Det har ikke vært taklister der hvor jeg har pusset opp tidligere, så plutselig ble jeg veldig i tvil... Kan jo også nevne at gulvlistene blir i samme farge/tresort som parketten hvis noen har lyst til å komme med noen innspill om hva som blir penest.

Som dere ser ble dette en blanding av et spørsmål og et ønske om gode råd :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel mest vanlig å bruke det samme som i taket. Det er forskjellig hva folk vil ha. Har du lav høyde under taket, kan det brukes samme farge som vegg, for å høyne taket. Du trenger ikke å bruke samme kvalitet som vinduskarmer etc. Det er bedre kvalitet der grunnet fare for fukt og slite-mengde. Så jeg tror jeg ville brukt det billigste alternativet, eks. 07 eller 03, eller det samme som i taket. Noen beholder nye lister ubehandlet, eller trehvite, men det kan vel lønne seg å lakkere i hvert fall med panellakk, for enklere vedlikehold. Men det er en smakssak. Hvis du beholder dem trehvite, så har du jo muligheten til å male etterpå, hvis du ombestemmer deg.

Lykke til med oppussingen!!

Gjest Gjest
Skrevet

Ville brukt samme farge som i taket, men det kan være fint bruke litt blankere maling på listene for å fremeheve disse. Men det kommer jo an på hvilken glansgrad som er brukt i taket. Ville ikke brukt blankere enn glansgrad 40 uansett. Vil også anbefale å bruke oljemaling side det er treverk du skal male.

Skrevet

Vi jukser litt og kjøper ferdigmalte, vi! Blir så mye maling uansett, så da slipper vi unna littegranne. Dermed blir taklistene hvite (som taket) mens veggfargen muligens får en annen nyanse.

Skrevet

Takk for innspill! Da blir det nok til at jeg maler dem i samme farge/malingskvalitet som taket siden jeg uansett har tenkt å bruke blankere/bedre kvalitet enn hva som er vanlig i taket. (Etter å ha bodd i en ny leilighet hvor alt var malt i dårlig 03 kvalitet som "sugde til seg dritt", bruker jeg heller litt mer penger på å få noe som holder en stund og som det går an å vaske...).

Lurte også litt på om jeg/vi skulle kjøpe ferdigmalte, men siden det er snakk om soverommene, tror jeg rett og slett ikke at jeg gidder. Det er neppe noen som kommer til å studere dem inngående. Jeg kommer riktignok til å tilbringe en del tid på ryggen der inne fremover, men da er det neppe listverket som kommer til å oppta meg :ler:

Skrevet

Vi har malt listene i taket i samme hvitfarge og glansgrad som taket (silkematt), og er veldig fornøyde med det. Vi har halvbalnk på gulvlister og rundt vinduene. Selv om vinduskarmene går nesten helt opp til taklistene, gjør det ingenting at de har litt ulik glansgrad.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har fått anbefalt fra maler som hovedregel å male taklister i samme farge og malingstype som taket.

Oljemaling bør man unngå, da den gulner veldig mye mer enn takmalingen. Vi gjorde den feilen for noen år siden på ett rom, og det er ikke fint.

Gjest Siste gjest
Skrevet

Tillegg: Oljemaling kan man selvfølgelig bruke på taklister, hvis taket også er malt med det. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har fått anbefalt fra maler som hovedregel å male taklister i samme farge og malingstype som taket.

Oljemaling bør man unngå, da den gulner veldig mye mer enn takmalingen. Vi gjorde den feilen for noen år siden på ett rom, og det er ikke fint.

Enig i det. Man bør derfor bruke den nye oljemalingen uten whitesprit. Denne vil ikke gulne som vanlig oljemaling. Det er oljemaling som funker best på treverk som man bør holde seg til det.

Skrevet (endret)

I leiligheten vi kjøpte i fjor, er alle lister og karmer i gangen malt lilla. Veggene er hvite. Tenkte å male både vegger og lister i sommer, selv om jeg ikke aner hva vi skal greie å skjule lillafargen med.... :forvirret:

Endret av sushigirl
Skrevet
Tenkte å male både vegger og lister i sommer, selv om jeg ikke aner hva vi skal greie å skjule lillafargen med....  :forvirret:

Lillafargen skjuler/dekker dere med et strøk heftgrunn. (Alle mallingsprodusenter har en eller flere varianter. Spør der du kjøper maling). Den forsegler og hindrer lillafargen i å trekke gjennom den nye malingen samtidig som den dekker like godt som to vanlige strøk.

Ellers igjen tusen takk for innspill som bekrefter det jeg trodde og som sparer meg for sinnsykt mye arbeid :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet
Enig i det. Man bør derfor bruke den nye oljemalingen uten whitesprit. Denne vil ikke gulne som vanlig oljemaling. Det er oljemaling som funker best på treverk som man bør holde seg til det.

Jeg som viste til anbefalingen fra maler... '

Vi har fått maler til å gjøre nesten alt malerarbeid her i huset. Taklistene har maleren malt med vannbasert (samme maling og farge som taket - ulik maling/glans osv. på tak og taklister kan gi fargeforskjell og det er ikke lekkert). Lister rundt vinduer og dører har maleren malt med oljemaling. På slike steder er oljemaling best.

Skrevet

Vi har oljemaling i taket - men så er det paneltak. Jeg maler alltid med oljemaling på panel siden de sier i butikkene at det vanligvis gir det peneste resultatet..

Skrevet
Vi har oljemaling i taket - men så er det paneltak. Jeg maler alltid med oljemaling på panel siden de sier i butikkene at det vanligvis gir det peneste resultatet..

På ett av soverommene er det paneltak og der har jeg også tenkt å bruke oljemaling. Det samme gjelder brystningspanelet i gangen. Det er litt mer jobb og lukt med oljemaling, men du har helt rett i at resultatet blir mye bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...