Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blakk
Skrevet

Vi er to voksne og 2 barn på hhv 6 mnd og 3 år. Etter at alle faste utgifter er betalt sitter vi igjen med ca. 17.000 til mat, bensin og moro!

Fra høsten av begynner jeg å studere, og vi kommer til å ha 7.000 mindre i mnd! Altså 10.000 til mat, bensin og gøy på landet!

Er dette nok? Har regnet ut at dette blir rett i overkant av 300 kroner pr dag, noe jeg synes virker usannsynlig lite???

Er angsten min helt irrasjonell, eller er dette lite? Prater ikke om personlig økonomi med vennene våre, så jeg aner ikke hva som er vanlig! Er veldig takknemlig for innspill her!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere sitter igjen med 10 000 i mnd etter at faste utgifter er betalt så synes ikke jeg at du har noe grunn til å bli hysterisk. Dere har ca 2500 kr i uka å bruke på mat og div, det er mange som har mye mindre enn dere å rutte med, og som klarer seg.

Gjest Piper
Skrevet

Alt går når man vil ;) Vi er to voksne og to barn som har ca 8000 igjen etter faste utgifter er betalt. Så 10 000 for oss, ville vært 2000 mer enn det vi har i dag :sjarmor:

Jeg har også en sønn på 18 som kommer hit 3 ganger i året, og da er det vi som betaler flybilletten hans som koster ca 2500 hver gang. Dette går av de 8000.

Som jeg sa, alt går om man bare vil. Men det kan være dere gjerne må prioritere litt annerledes.

Gjest Gjest
Skrevet

Køddeinnlegg? Vi er en voksen og ett barn, og har 2.500,- til mat, klær og transport i måneden. Vår økonomi er nok mye mer vanlig enn den dere hevder å ha.

Gjest Blakk
Skrevet
Køddeinnlegg? Vi er en voksen og ett barn, og har 2.500,- til mat, klær og transport i måneden. Vår økonomi er nok mye mer vanlig enn den dere hevder å ha.

Kan ikke annet enn å si at jeg ventet på noe sånt som dette ja! Nei, er ikke køddeinnlegg. Like fullt burde jeg kunne si at ditt er et køddeinnlegg da, for 2500 i mnd til mat, klær og transport er jo mindre enn det sosialkontoret har regnet ut at man skal kunne leve av pr. mnd for kun 1 person....

Nei, jeg spør fordi jeg faktisk lurer. Hva er andre vant til å bruke i mnd, og hvor langt ut på landet er vi når det gjelder fornuftig personlig økonomi....

Gjest Piper
Skrevet

Så fordi dere har lite i måneden, må alle andre ha like lite? Det er ikke vanlig å bare ha 2500 å leve på i måneden, for selv sosialstønadene er høyere enn som så. Det er hvordan man prioriterer, der noen velger å bo dyrt mens andre velger å bruke mer på mat ol.

Gjest Gjest
Skrevet
Så fordi dere har lite i måneden, må alle andre ha like lite? Det er ikke vanlig å bare ha 2500 å leve på i måneden, for selv sosialstønadene er høyere enn som så. Det er hvordan man prioriterer, der noen velger å bo dyrt mens andre velger å bruke mer på mat ol.

Hvor sa jeg at alle andre må ha så lite å leve av? Men jeg stusser på at noen seriøst kan lure på om de klarer seg på 10.000,- etter regninger. Da tenker jeg at det enten må være et køddeinnlegg eller at trådstarter er litt korttenkt ;)

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Vi er to voksne mennesker og bruker ca 3500,- i måneden på mat, klær, transport (både bensin og månedskort) og fritid (inkludert en utenlandsferie hvert år). Dette går helt fint; ikke fordi vi må, men fordi vi ikke har behov for mer.

Dere har to barn, men bør likevel kunne leve SVÆRT godt på 10.000 kr i måneden!

Gjest Blakk
Skrevet
Alt går når man vil  ;)  Vi er to voksne og to barn som har ca 8000 igjen etter faste utgifter er betalt. Så 10 000 for oss, ville vært 2000 mer enn det vi har i dag  :sjarmor:

Jeg har også en sønn på 18 som kommer hit 3 ganger i året, og da er det vi som betaler flybilletten hans som koster ca 2500 hver gang. Dette går av de 8000.

Som jeg sa, alt går om man bare vil. Men det kan være dere gjerne må prioritere litt annerledes.

Kan jeg spørre om noe da, Piper? Siden vi da er i nogenlunde samme båt? Hvor mye av de 8.000 er mat og hvor mye er bensin? Hvor mye er klær og moro, og hva slags moro prater vi om her?

Jeg kan fint se at vi klarer oss med rett over 300 kroner dagen, men jeg tenker mye på i hvilken grad vi må forandre livsstil...

Gjest Piper
Skrevet
Hvor sa jeg at alle andre må ha så lite å leve av? Men jeg stusser på at noen seriøst kan lure på om de klarer seg på 10.000,- etter regninger. Da tenker jeg at det enten må være et køddeinnlegg eller at trådstarter er litt korttenkt  ;)

Når man har vært vant med å ha 17000 å leve for, vil en selvfølgelig lure på om 10000 er nok. Det er tross alt 7000 kroner mindre enn man er vant med, og det er nok ikke bare bare å venne seg til det med en gang.

Til trådstarter:

Kanskje dere kan begynne å legge unna noen tusenlapper nå hver måned, for da har dere litt ekstra om det plutselig er behov for det.

Gjest Blakk
Skrevet
Hvor sa jeg at alle andre må ha så lite å leve av? Men jeg stusser på at noen seriøst kan lure på om de klarer seg på 10.000,- etter regninger. Da tenker jeg at det enten må være et køddeinnlegg eller at trådstarter er litt korttenkt  ;)

Korttenkt, eller bare vant til en annen levestandard enn det du er.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at de fleste burde klare seg fint på 10.000 i mnd. Men samtidig burde det heller ikke være så vanskelig å forstå at om en er vant til å bruke 17.000 i mnd. så blir 10.000 lite i forhold.

Til trådstarter: få dere oversikt over hvor pengene deres går. Kanskje rekker dere å skrive regnskap nå for de siste månedene hvor dere fortsatt har inntekt begge to? Når dere vet hvor pengene deres går er det gjerne lettere å se hvor dere kan spare inn. Vi gjorde det et par mnd. og fikk et par aha-opplevelser. Det er mange småbeløp som kunne vært unngått som blir store summer over tid.

Endret av Titta
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan fint se at vi klarer oss med rett over 300 kroner dagen, men jeg tenker mye på i hvilken grad vi må forandre livsstil...

Hvis du fordeler pengene på uker istedenfor på dager så ser det mye bedre ut ;)

Vet at dere ikke får mer penger ut av det, men det vil ikke se så ille ut for din del da :)

Gjest lilletroll
Skrevet
bør likevel kunne leve SVÆRT godt på 10.000 kr i måneden!

:Nikke: (skulle ønske vi hadde så mye *drømme*)

Skrevet

Dere burde klare dere veldig godt på 10 000,- i mnd. Vi må klare oss på en del mindre enn det og vi klarer oss helt fint og vi har kun en inntekt og 3 barn.

Vil man, så kan man. Det er bare å ofre litt luksus ( ligge om livsstilen for en periode ), så går det helt fint.

Gjest Piper
Skrevet
Kan jeg spørre om noe da, Piper? Siden vi da er i nogenlunde samme båt? Hvor mye av de 8.000 er mat og hvor mye er bensin? Hvor mye er klær og moro, og hva slags moro prater vi om her?

Vi handler en gang i uken, som igjen gjør at vi slipper unna litt kjøp her og der. Det er alltid lett å ta med seg noe ekstra, om en går i butikken hver dag.

Vi har ikke handleliste, men kjøper inn det vi tror vi har behov for hele uken. Noen uker går det visse ting, mens det andre uker ikke går noe av det i det hele tatt. Men frysen fylles opp, og der er det som regel alltid noe å hente.

Jeg vet ikke hvor mye vi bruker på de ulike tingene, men vi handler for ca 1200 en gang i uken. Da har vi gjerne middagsmat i mer enn en uke i handlevognen.

Klær og slike ting kjøper vi etter behov, og vi bruker litt penger på kino av og til. Men vi kan godt kjøpe inn noen pakker med kjekt, pakke tursekken og ta barna med på fjellet. De setter stor pris på det, og må ikke være med på ting som koster penger.

Nå har minsten begynt på Trial, og det koster 1500 det første halvåret. Da måtte vi dra ned på køær til oss selv, for at han skulle kunne begynne på dette. Så egentlig handler alt om prioritering. Alt går, bare man vil. Slitsomt er det, så jeg gleder meg til den dagen jeg er i full jobb og vi får en bedre økonomi. ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Man spiser vel heller kanskje ikke store middager hver dag? Hos mine foreldre er det stor middag hver lørdag, søndager er det alltid rester fra lørdagen, pluss andre resten fra kjøleskapet. I ukedagene kan det være potetmiddag noen dager, av og til brødskiver hvis mange skal noe, pasta... Tror ikke de spiser for flere hundre kroner dagen egentlig

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg skjønner at du gjør deg noen tanker. Vi er i tilsvarende situasjon som deg, jeg begynner å studere til høsten, og skal jobbe 50% ved siden av. Det er klart at vår økonomiske situasjon blir annerledes, men jeg har vært veldig økonomisk bevisst de siste mnd, og ser at vi klarer oss veldig bra med litt mindre penger. Jeg har også lagt av litt nå, for å ha litt ekstra å tære på. Det er mye jeg har brukt penger på , som jeg har kuttet ut, og jeg har ikke savnet det engang.

Handle inn i stort, unngå for mange småbesøk på butikken, vær bevisst på småinnkjøp, så tror jeg det går helt fint.

Og så har du noe å glede deg til, når du er ferdig, har klart det og kan gå ut i full jobb igjen.

Lykke til :)

Gjest Blakk
Skrevet

Takk for masse hjelpsomme svar!

Tror kanskje én handletur i uka hjelper masse på ja! Er ikke så flinke til å planlegge middager frem i tid, og handler nesten hver dag. Kan tenke meg det baller seg på med noen hundrelapper mer enn nødvendig hver gang der ja. Dessuten spiser vi endel ute, noe som absolutt ikke er nødvendig. Blir like mett av god mat hjemme. Dessuten er vi ramme til å handle leker og småting til barna hver eneste gang vi er i byen eller på ett eller annet kjøpesenter hvor det befinner seg en leke- eller utstyrsbutikk. Ikke nødvendig nei!

Har hatt endel oppussingsarbeid i det siste, hvor det har gått masse penger, og ikke minst til møbler og annen innredning... Så det har nok vært et pengesluk uten like, som man liksom ikke tenker over fordi det går gradvis.

Vi skal nok få satt opp et budsjett, og få en oversikt over hva vi faktisk bruker og hva av det vi faktisk trenger.

Og ikke meningen å tråkke folk på tærne mtp inntekt og pengespørsmål. Jeg vet at man kan tjene mindre penger enn det vi har gjort og allikevel ha myye bedre økonomi, og det er jo det som er det viktigste synes jeg!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg skjønner godt at du spør. Du skal faktisk ned ganske mye i månedsinntekt og det er mye lettere å øke levestandarden enn å senke den.

Tips:

- handle klær til ungene på slag, så har du neste størrelse liggende i skapet og slipper de store hanldeturene

- handle mat en gang i uken

- ikke kjøp Lambi toalettpapir eller de dyreste varene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...