Gå til innhold

Stauder

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan ser jeg om det er stauder i blomsterbeddene mine?

Kjøpte hus i vinter og aner ikke hva som er i alle disse blomsterbeddene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Stauder er jo planter som kommer igjen år etter år....Så ser du en rot i bedet som begynner å få små spirer nå, så er det nok en staude! :)

Skrevet

det er bare en av de mange overraskelsene man kan få ved å kjøpe hus! Dette er jo av det hyggelige slaget! :)

Følg med hva som kommer opp utover du. Du ser forholdsvis enkelt hva som er stauder og hva som er ugress. Avhengig av hvor du bor, skulle vel en del ha begynt å dukke opp allerede? Ihvertfall påskeliljer, tulipaner, krokus, og kanskje noen liljer har begynt å skyte...?

Gjest Gjest
Skrevet

Det første året jeg hadde hus så var jeg veldig forsiktig med luking. Husker at det var noe jeg trodde var ugress, men lot det stå. På sommeren kom det noen små, lite dekorative blomster og jeg tenkte at det vil jeg ikke ha. Da høsten kom så fikk den noen praktfulle "lykter" i høstfarger. Du kan tro jeg er glad for at jeg ikke fjernet den.

La ting få vokse. Ta bort kun det du vet 100% sikkert er ugress. Ta bilder av hagen med jevne mellomrom for å dokumentere hva som vokser hvor og når. Da har du et godt grunnlag for å planlegge hagen. Til neste år.

Skrevet

Er også i den situasjonen at jeg har kjøpt hus, og ikke vet hva som er stauder. Derfor har jeg vært forsiktig med vår-ryddingen i hagen, og noen planter står igjen, selv om de er visne og kan være sommerblomster fra i fjor. For det finnes stuader som er litt "trege" om våren. Tenker jeg venter til litt lengre ut på våren, før jeg eventuelt fjerne det som ikke har fått nye skudd. Noen stauder får nye skudd nede fra rota, mens andre får skudd på "kvistene".

Gjest Gjest
Skrevet

Du kjenner jo igjen brennesle, hvis den er i gang luk alt du finner! Og sjekk ut om du har skvallerkål slik at du får luket bort den mens den er liten spire. Den overtar for andre planter i bedet.

Så er det ofte mye en ikke kjenner før det har blomstret litt utpå sommeren, så la ukjente planter stå og kanskje du får deg en overraskelse!

Skrevet

Her har det vist seg at det var ugrass alt sammen omtrent :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...