Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var på sykehuset i går og legene foretok en laparoskopi på meg. De sprøytet inn sånn blå gugge og sjekket om egglederene var åpne. Den venstre var normal, den høyre var tett og det var mye sammenvoksninger på høyre side, sannsynligvis etter en blindtarmoperasjon jeg fikk da jeg var 8 år gammel. De brente vekk en del av sammenvoksningene, men fikk ikke åpnet egglederen.

Dessuten brant de 3 hull på follikler på eggstokkene (tror jeg), fordi det kan gi en sving på eggløsningen.

Vel... jeg har PCO.. ikke helt typisk PCO sier min nåværende lege, men spor av det.

VI har prøvd i 4 år.. (Først etter bytte av gyn har ting begynt å skje!)

Og nå en tett eggleder. Og en mann med ok svømmere, men lavt volum..

noen som har vært borti lignende som har noen ide om hva som skjer fremover?

Er det da bare prøverør igjen?

Håper noen vet noe..

:grine::sur:

Klem fra Kosepia (som for øvrig har usakelig vondt i dag!!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:klem: Sa ikke legen noe om hva dere kan vente dere fremover?
Skrevet

Uff, det var ikke noen hyggelig beskjed å få.

Jeg skal til lapraskopi på tirsdag som kommer....

Jeg tror det de prøver på deg nå er en inseminasjon. De setter deg på hormoner og passer på når du har eggløsning (fra egglederen som ikke er tett), du får eggløsningssprøyte, så gir mannen din bidraget sitt. Av denne sæden blir det valgt ut de beste svømmerne, så blir disse ført inn i deg. Tror denne innsettingen skjer dagen etter mannen din har levert sin prøve.

Jeg har skjønt det slik at du får brev fra sykehuset en stund etter lapraskopien om nytt møte med lege og da blir du forklart hva som skjer videre.

Vi er inne i den 10 prøveperioden nå og jeg som sagt til lapraskopi på tirsdag. Hos meg er de ganske sikre at de finner endometriose, jeg bare håper det ikke er for mye. Vi fikk beskjed at etter lapraskopien er det først 3-4 runder med inseminasjon og så får man IVF. Det er 9 mnd ventetid i Norge på IVF. Jeg har forstått det slik at det tar litt tid fra lapraskpien til selve inseminasjonen blir gjort. Mulig det går litt fortere for dere siden de har "funnet problemet".

Lykke til :klem:

Gjest Epona i.i
Skrevet

Dere har da fremdeles muligheter for å lage barn hjemme! Litt færre sjanser i og med du har kun en åpen eggleder, men like fullt sjanser!

Dere kan f.eks. kontakte Andrologisk senter i Oslo og din mann kan få behandling for å øke sædvolumet og sædantallet (med Pergotime f.eks). Du kan av gynekolog få Pergotime for å få eggløsning, dersom du har uregelmessige/sjeldne eggløsninger. "Befruktningsmulige" eggløsninger vil jo være sjeldnere hos deg i og med at du har bare en åpen eggleder, men med hormonbehandling kan dere lettere time eggløsningen og sjansene øker. Sammen kan disse behandlingene bli dynamitt!

Hadde uansett søkt om assistert befruktning ved fertilitetsklinikk, men det er mye som kan gjøres uten IVF/ICSI-befruktning! Vi hadde nytte av Pergotime til sambo, og det er vel verd å forøke for dere også. Er gravid, 14+1, hjemmesnekret takket være hormonbehandling, og har stått på venteliste til ICSI. Men nå slipper vi visst det ja! :)

Ønsker dere masse lykke til!! :tommelsmil:

Skrevet

Hei jenter...

Å bli sammenligned med Miranda i sex og singelliv var ikke akkurat det jeg var ute etter :ler: Visste ikke en gang at hun ble gravid etter ha hatt en tett eggleder.

Jeg skal tilbake til legen 26.mai, kanskje jeg får noen svar fra legen da..

Intil da: Ja, jeg er klar over at dersom man har normal eggløsning så burde det være helt greit å kunne få barn på egenhånd, selv om man bare har eggløsning annenhver syklus. Når syklusene er så langt på bærtur som det mine er så er det ikke bare vanskelig å vite NÅR man har eggløsning, men i det store og det hele OM man har det.

Eggløsningstester i flere uker mener jeg blir litt "bortkasta", ikke minst fordi de er dyre.

Jeg skulle GJERNE kunne tatt en hver dag fra dag 12 ellerno, men om jeg da får eggløsning på dag 16 eller 36.. det vet man jo ikke. PCO er noe herk!

Pergotime har JEG brukt MANGe ganger, uten at jeg har fått noen som helst eggløsning av det. Og da har jeg tatt det 2 sykluser etter hverandre, så jeg har nok ikke "mistet" den ene siden som jeg nå vet er åpen. Men pergo til mann? hmm... Vet han var på andrologisk og tok den siste prøven sin og at legen min er veldig positiv til de der nede. Vet at det finnes andre muligheter til å få stimulert til eggløsning for min del, men er usikker på disse. Får vel høre med legen om dette også.

Og enn så lenge så får jeg vel klamre meg til håpet om at ISCI/IVF en dag kan hjelpe oss.. (og akkurat nå trenger jeg virkelig ikke høre: Men ikke vær så egoistisk da! Adopter heller! Akkurat nå er ikke adopsjon som står høyest på ønskelista.)

Skrevet

Spør legen din om du kan bruke metformin. Det er egentlig en medisin for diabetikere, men kan gi eggeloesning ved pcos. Selv om du har normale blodsukkerverdier skal den kunne brukes.

Lykke til! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg personlig har ikke vært borti det, men min bestis har denne PCO og bare en halv eggstokk.

Hun fikk beskjed om at hun med stor sannsynlighet ikke kunne få flere barn ( hadde en gutt fra før sykdommen blomstret til)

I mange år måtte hun kjempe med det faktumet at hun ikke kunne få flere barn... men så skjedde det ingen trodde var mulig... hun BLE gravid.... nå er hun over halveis i svangerskapet og hun tråler!

Håper denne historien kan gi det troen tilbake...

Ønsker deg alt godt for fremtiden.

Skrevet

Takk for lykkeønskninger og svar!

Dessverre så ser det enda mørkere ut nå..

Fikk mannens prøvesvar, og de var ikke spesielt morsomme å lese. Mange misdannede celler, noen få normale som svømte ok, men ikke de kjappeste og mulig infeksjon og whatnot..

Legen sa at det ikke var UMULIG at en av disse svømmerene skulle finne rett vei.. og de var vistnok gode nok til prøverør..

Så da tror jeg at jeg vet hvor dette bærer...

:grine:

Skrevet

:klem: Skjoenner godt at det var skuffende aa hoere. Men det er fortsatt haap, som legen sa! Det er mange som lykkes med proeveroer - lykke til!

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...