Gå til innhold

Vasking av hvitt sengsett

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen kvinner her som kan hjelpe en ungkar??

Ehh... jeg har klart det igjen... "kokte" et sengsett i vaskemaskinen. I utgangspunktet var det hvitt, nå er det mer grått. Lar det seg gjøre å få det hvitt igjen? Problemet var vel at jeg vasket det sammen med et mørkt laken..... og ja det var rimelig dyrt også, så jeg vil egentlig ikke kjøpe enda et nytt ....

Sengsettet er noe sånn glatt og kaldt liknende, husker ikke hva det heter. Vet ikke om det er silke eller noe "look alike".

Tar imot tips!!

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje sateng...? Sjekk vaskelappen. Den finnes et eller annet sted inne i sengetøyet. Der skal det stå om det kan blekes. Eller det pleier vel å stå om det IKKE kan blekes.... Kom tilbake med info. Da kan vi kanskje hjelpe deg...

Gjest Gjest
Skrevet

Finn vaskelappen inni. Prøv å tolke den. Dersom det ikke går, ring en kompis, ta et par øl, og prøv å tolke den sammen. Dersom det ikke kommer noe lurt ut av det, ta med deg sengetøyet til din mor. Husk dådyrøyne og en flaske vin som takk for hjelpen!

Skrevet

Man skal aldri blande farget og hvitt tøy. Men det kan faktisk hjelpe å vaske det et par ganger til - alene - uten fargede laken. Da kan nemlig gråfargen forsvinne. Verdt et forsøk.

Gjest allium
Skrevet

Det spørs helt på materialet.

Er det bomull, er det blitt misfarget fordi du vasket det sammen med farget tøy. Prøv Biotex hvitt, følg bruksanvisningen.

Er det derimot kunststoff, er det neppe noe du kan gjøre. Kunststoff er nemlig ikke naturlig hvitt, men grått, og farget hvitt. Når det blir grått, er det fordi fargen forsvinner. Hvitt kunststoff skal derfor alltid vaskes med vaskemiddel for kulørt tøy.

Men sengetøy er som regel i bomull, da, så vi kan jo håpe det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...