Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2002 #1 Skrevet 2. desember 2002 er det noen som har den minste anelse om forskjellen på indirekte og direkte verb? i så fallnoen som vil lære bort???
Gjest Zalomine Skrevet 2. desember 2002 #2 Skrevet 2. desember 2002 Har verbene blitt direkte og indirekte nå? Da jeg gikk på skolen var det objektene som var det, og det er en helt annen ting enn verb, brukes ikke i samme sammenheng engang. Objekter er jo brukt i setningsanalyse, med subjekter og verbaler. Et verb er noe annet, så la oss tenke. Om et verb er direkte... da direkte gjør jeg noe? Som at "jeg hopper"? Men om det er indirekte, skal jeg indirekte gjøre noe da? Som å "slå meg"? eneste jeg kan komme på. Ellers vet jeg bare at verbene kan være svake og sterke jeg... Vel, lenge siden jeg gikk på en skole der Norsk sto på timeplanen, men dette er det eneste jeg kan komme på, utfra fri fantasi. Korriger meg gjerne den som vet bedre.
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2002 #3 Skrevet 2. desember 2002 uff nei beklager, jeg mente så klart objekt! men det var jo godt gjettet av deg da! imponert jeg:) men det var i det hele objekt jeg mente.. der ser du,m har ikke engang peiling på hva det egentlig heter
Gjest Zalomine Skrevet 2. desember 2002 #4 Skrevet 2. desember 2002 *slettet selv da mitt svar var villedende, neste svar gitt er bedre*
Lilletøtta Skrevet 2. desember 2002 #5 Skrevet 2. desember 2002 Ved mange av verbene som krever to eller tre andre ledd med seg i setningen, har et eller to av disse leddene den syntaktiske funksjonen objekt. Objektet kommer vanligvis etter verbalet i setningen. Som med de fleste andre ledd er det imidlertidig mulig å sette objektet fremst. Her kommer noen eksempler med setninger som har to objekter, et direkte og et indirekte objekt ( jeg har skrevet det indirekte objektet i kursiv og det direkte objektet med fete bokstaver. Kåre har lært Lise å bruke den nye pc-en Hun ville vise meg at hun kunne få det til De funksjonshemmete ville kongen sende en spesiell hilsen Dersom ikke et av leddene er stilt først i setningen, slik som i det siste eksemplet, står begge objektene etter verbalet, det indirekte foran det direkte. :D Lykke til!
Lilleba Skrevet 2. desember 2002 #6 Skrevet 2. desember 2002 Skal prøve på en enkel versjon for å finne direkte og indirekte objekt: Lise kjøper en is. "Kjøper" er verbal, "Lise" er subjekt. Hva + verbal + subjekt = direkte objekt ( Hva kjøper Lise? En is) Lise kjøper meg en is. Lise kjøper en is til meg. Til hvem + verbal + subjekt + direkte objekt = indirekte objekt (Til hvem kjøper Lise en is? Meg / til meg) Dette er sikkert ikke klart nok, men melder pass for i kveld. Du kan nå tygge på det og bruke samme spørremetode på eksemplene i innlegget over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå