Gå til innhold

Kaninen min - kul på magen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kaninen min, har fått en liten kul på magen. Den kan røre seg frem og tilbake littegranne, er akkurat som om det sitter litt løst under huden. Fikk høre på jobben at det kunne være en verkebyll. Noen erfaringer med dette? Er det farlig for kaniner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en bylle med verk, så stikker du en sprøyte inn i kulen og suger det ut. Verk skal vekk. Gjelder det for mennesker, gjelder det sikkert for andre dyr også. Ellers kan det vel være en godartet tumor?

Skrevet

ta med kaninen til dyrlegen

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det for noe?

Og hva er verk? Mener du sånn verke-verk, i at det gjør vondt? Hvis det er en verkebyll ahr kaninen vondt da altså? (la meg legge til at han snart har hatt den i 5 måneder).

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg hadde iverfall ikke begynt å stikke i den selv. Virker det som om den plager henne, ta henne med til veterinæren og be han se på den. Men jeg kjenner en katt som har noe liknende. Fikk via tlf beskjed fra veterinæren om at så lenge de var “løse”, og ikke var ømme, så var det nesten garantert fettkuler. De vokser, men ser ikke ut til å plage henne.

Gjest Gjest
Skrevet

En verkebyll kan fint åpnes selv ved å bløte den, men om du ikke vet hva den kulen egentlig er, så ville jeg definitivt ha gått til dyrlegen før du starter noe som helst "hjemmebehandling".

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er det for noe?

Og hva er verk? Mener du sånn verke-verk, i at det gjør vondt? Hvis det er en verkebyll ahr kaninen vondt da altså? (la meg legge til at han snart har hatt den i 5 måneder).

Takk for svar  :)

En verkebyll er smertefullt ja dersom det er det det er.

Skrevet

Min kanin hadde en byll på sida da den var omlag et halvt år gammel. Til å begynne med kunne jeg flytte på den, og jeg trodde det var en fettkul. I løpet av noen uker vokste den til den var på størrelse med ei halv valnøtt. Jeg dro til dyrlegen, og den ble operert bort samme dag. Det var ondartet kreft, og dyrlegen mente at hvis jeg hadde ventet ei uke til ville svulsten (det var det det var) ha vokst inn i lungen og kaninen hadde blitt avlivet.

Kaninen blir seks år til sommeren, jeg er veldig glad jeg dro til dyrlegen! ;)

Dra til dyrlegen, så får du ihvertfall vite hva det er snakk om. Å begynne å stikke i dyret selv er skummelt, jeg skjønner ikke de som tør å gjøre det selv, dersom de ikke har fått en eller annen form for opplæring... :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor stor er ei halv valnøtt?

Kaninen min har hatt den klumpen i 5 måneder, burde den ikke vært død nå da hvis det hadde vært en verkebyll?

Gjest 1111
Skrevet

Ikke begynn å ta hull på den og lignende selv i alle fall! Ta deg en tur til dyrlegen med kaninen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er det for noe?

Takk for svar  :)

verk er en blanding av hvite blodceller, daue celler, blodplasma og mikroorganismer. Det ser gult ut.

Skrevet
Hvor stor er ei halv valnøtt?

Kaninen min har hatt den klumpen i 5 måneder, burde den ikke vært død nå da hvis det hadde vært en verkebyll?

Ei halv valnøtt er ei halv valnøtt. For å omformulere, det så ut som om kaninen min hadde den ene halvdelen av valnøtta inne i kroppen, den andre var på utsida av kaninen. Skjønner? Ei valnøtt er kanskje ikke så stor, men en kanin er heller ikke det største dyret i verden. Ihvertfall ikke min lille hermelin som ikke var utvokst ennå. På den tida var han på størrelse med en kattunge på rundt 8 - 9 uker.

Nei, verkebyller kan de da gå med lenge, de trenge rikke nødvendigvis dø av det... Men hvorfor tar du ikke dyret med til veterinær? Da får du tømt byllen (om det er det det er) og kaninen får det mye bedre. Om det er noe annet enn en byll får du ihvertfall vite hva det er.

Gjest Gjest
Skrevet
Ei halv valnøtt er ei halv valnøtt. For å omformulere, det så ut som om kaninen min hadde den ene halvdelen av valnøtta inne i kroppen, den andre var på utsida av kaninen. Skjønner? Ei valnøtt er kanskje ikke så stor, men en kanin er heller ikke det største dyret i verden. Ihvertfall ikke min lille hermelin som ikke var utvokst ennå. På den tida var han på størrelse med en kattunge på rundt 8 - 9 uker.

Nei, verkebyller kan de da gå med lenge, de trenge rikke nødvendigvis dø av det... Men hvorfor tar du ikke dyret med til veterinær? Da får du tømt byllen (om det er det det er) og kaninen får det mye bedre. Om det er noe annet enn en byll får du ihvertfall vite hva det er.

Enig i dette. det koster ikke SÅ mye med en konsultasjon hos dyrlegen. Mest sannsynlig er det noe som ikke er så veldig alvorlig, men det kan være ubehagelig og vondt for kaninen. Kaniner viser ofte ikke smerte med mindre de er skikkelig syke, derfor kan det godt hwnde den har det vondt selv om den virker fin.

Gjest Gjest
Skrevet
Kaniner viser ofte ikke smerte med mindre de er skikkelig syke, derfor kan det godt hende den har det vondt selv om den virker fin.

Understreker dette! De er veldig flinke til å skjule skader og smerte fordi de er byttedyr. Ta han med til dyrlegen!

Skrevet

Gjest ovenfor har helt rett. Det er heller ikke "vanlig" at kaniner er syke, så når det er noen tegn å se kan det gjerne være alvorlig. Dra til dyrlegen, for kaninens skyld. Evnt ta en telefon og fortell hva problemet er og hør hva de har å si.

Skrevet

Ikke lek dyrlege på egenhånd, dra til dyrlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...