Gå til innhold

ferie dagen etter bryllup- papirer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drar på ferie dagen etter bryllupet.. hva slags papirer må jeg ordne og hvordan gjør jeg det???

Videoannonse
Annonse
Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Du må ha samme navn på bilett, pass og evt. visum. Tror du må ha vigselsatest for å skifte navn på pass, så jeg ville reist på "gammelt" navn, selv om det er litt kjedelig. Hvis du skal skifte navn da...

• 2 uker senere...
Gjest Ayla ikke innlogget
Skrevet

Jeg reiser på bryllupsreise mandag etter bryllupet og fikk beskjed av reisebyrået om at så lenge vi tok med vielsesattesten så skulle det ikke by på noen problemer å reise på nytt navn....

Tror jeg skal sjekke opp dette med de rette myndighetene...ble liksom så usikker...UFF..- kjedelig om bryllupsreisen skal bli "ødelagt" fordi jeg ikke reiser på "riktig" navn.. :cry:

- Ayla :D

Skrevet

Ayla,

du har riktig. Så lenge du har med vielsesattesten så gjør det ikke noe. Jeg giftet meg for 3 mnd siden og reiser med vielsesattesten fortsatt =)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å reise på gammelt navn og gammelt pass, da det ikke er alle land som "godkjenner" vigselsattesten.

Sjekk med politistasjonen, si hvor du skal reise, så gir de deg nok råd.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Begynner å bli lei dette temaet;

råd nr 1

ikke dra på ferie dagen etter bryllupet.. du er sikkert sliten osv, og det er kjekt å ha minst et par dager til avslapping og fordøye intrykk osv

råd 2

ikke bytt navn (grunner nemt så mange ganger at det ikke er mulig å gå glipp av det)

råd 3

dersom du har bestemt deg for å dra på ferie dagen etter bryllupet og du har bestemt deg for å bytte navn; reis på gammelt navn

enkelt og greitt..

noe alle burde forstå...

så nå hååååper jeg vi slipper denne patetiske tråden flere ganger

Skrevet

Ja, dette ville jeg ha sjekket grundig var jeg deg.

Det rådet som stadig kommer opp her på forumet er å sørge for å ha samme navn på billetten og på vielsesattesten. Det kan fort by på problemer om navnene ikke stemmer, og jeg ville ikke stolt på at vielsesattesten gjelder som dokumentasjon over alt. Men det eneste du trenger er egentlig et stempel i passet ditt som sier at du har byttet navn. Men siden du reiser allerede dagen etter bryllupet ville jeg brukt mitt gamle navn for å være helt sikker og for å unngå at det skal bli noe tull. Det er vel ikke akkurat verdt å risikere bryllupsreisen bare fordi man vil ha sitt nye navn på billettene med en gang?

Skrevet

Det kan da ikke være så vanskelig??

Bestill reisen i ditt gamle navn (dersom du bytter selvsagt). Du bestiller vel uansett bryllupsreisen en god stund før du gifter deg.

Bruk så ditt nåværende pass. Bytt heller pass når du kommer hjem igjen.

Lurer litt på hvorfor så mange ser på dette som et "problem". Er det fordi at man synes det er så romatisk å ha samme etternavn på billetten når man reiser på bryllupsreise??? Kan ikke skjønne at man ikke bare kan reise med sitt gamle navn? Dessuten må det vel være greit å ha i hvertfall en ting mindre å stresse med? Det er vel ca. 1000 andre ting å fikse til et bryllup? (bare spør jeg altså...:-))

Skrevet

Lurer litt på hvorfor så mange ser på dette som et "problem". Er det fordi at man synes det er så romatisk å ha samme etternavn på billetten når man reiser på bryllupsreise??? Kan inne skjønne at man ikke bare kan reise med sitt gamle navn? Dessuten må det vel være greit å ha i hvertfall en ting mindre å stresse med? Det er vel ca. 1000 andre ting å fikse til et bryllup? (bare spør jeg altså...:-))

Må si meg enig med deg her Lula. Da vi bestilte bryllupsreisen bestilte vi den i mitt gamle navn, selvom den var 2 uker etter bryllupet. Selvsagt er det flott å få sitt nye navn raskest mulig, men jeg tror ikke dette har så store betydningen for selve bryllupsreisen. Og ja, man har virkelig mye å gjøre også etter bryllupet og jeg tror det er deilig å slippe å også ha dette å tenke på.

Skrevet
Men det eneste du trenger er egentlig et stempel i passet ditt som sier at du har byttet navn.

I følge Stovner Passkontor er ikke dette stempelet gyldig overalt det heller. Anbefaler fortsatt og reise i gammelt navn.

Vi dro dagen etter bryllupet, og på tross av ett innlegg over som fraråder og dra rett etter bryllupet hadde vi en fantastisk tur. Opplevde masse, og var ikke slitne. Men det kan jo ha noe med at vi hadde en veldig enkel fest etter bryllupet (kun nærmeste familie).

Lykke til med bryllupet!

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner ikke helt at det ikke anbefales å reise unimmdelbart etter bryllupet ? Vi dro mandag morgen klokken 06.00 - var ikke sliten i det hele tatt, helt supert å reise så snart! Men det var egentlig en kommentar på siden, til hovedspørsmålet: Reis på gammelt navn ! Mye enklere. Billetten du bestiller må være i samme navn som passet, og billetten bestilles vel en stund før? Det KAN bli en masse tull med ekstra papirer og stempler etc. - vi var i Italia, jeg kan garantere at de ikke ville vært særlig interessert i den slags ekstrapapirer der... :roll: Og det gjelder en del andre steder også vil jeg tro. Skjønner heller ikke den romantiske idéen om å bestille reisen i nytt navn. Jeg har ordnet med nytt bankkort, kredittkort etc. sånn litt etter litt, det er null problem.

• 2 uker senere...
Skrevet

Reiste på bryllupsreise med nytt navn på billetten og gammelt navn i passet og uten vielsesattest. Hadde ingen problem med det. Alle bare konstaterte at vi var på bryllupsreise, smilte og gratulerte! Det kommer vel litt an på hvor man reiser. Nå har jeg fått forandret passet fordi vi skal reise til Kina og dermed måtte søke visum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...